handdator

Visa fullständig version : Fönster i lgh som ej går att stänga

idab
2010-12-06, 18:50
Vi har fått upp en fråga i styrelsen hur vi ska göra med ett fönster
som svullnat så det ej går att stänga helt.

I stadgarna står att bostadsrättshavaren är ansvarig för:
- fönster- och dörrglas och till fönster och dörr hörande beslag och handtag samt all målning förutom utvändig målning.

Vi tror att fönstret stått öppet mycket och därför svullnat upp pga regn etc.
De som bor där är nyinflyttade sedan ca 1-2 månader tillbaka.

Så det vi undrar är hur vi hanterar detta, ska föreningen betala hela kostnaden? delar man på det eller hur hade ni tolkat stadgarna?

osäker på om jag la inlägget rätt, ursäkta om det hamnade fel.

totiki
2010-12-06, 20:09
"I stadgarna står att bostadsrättshavaren är ansvarig för:
- fönster- och dörrglas och till fönster och dörr hörande beslag och handtag samt all målning förutom utvändig målning."

Fast det som är intressant och som det gäller här, är väl det som är utelämnat. Och som man då får förmoda är föreningens ansvar fönsterram och karm.

Jag skulle ta en liten hyvel och justera fönstret så att det går att stänga efter att jag packat om det.
Sen skulle jag vänta på våren och under tiden försöka få kontakt med något mindre snickeri, förslagsvis i Kinna (där man inte tar Sthlms priser) som gör ett nytt. Kostnaden är inte oöverstiglig för föreningen.

Jag förutsätter här att det är ett träfönster som slagit sig, vilket man får förmoda.

idab
2010-12-06, 20:13
Precis som jag misstänkte, ja det är ett träfönster.

totiki
2010-12-06, 20:27
Får du kontakt med ett bra snickeri, jag vet att det finns ett i Kinna som är billigt dock ej namnet, så har du också en bra kontakt för framtiden. Kolla upp övriga fönster kanske är det fler fönster som är aktuella för lite renovering. Det ger ett bättre pris, särskilt på transporten.