handdator

Visa fullständig version : ny styrelseguide - VARNING !!!

tette
2010-12-04, 10:58
http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/styrelseguiden/pressrelease/view/lansering-av-styrelseguiden-se-gratistjaenst-foer-bostadsraettsfoereningar-533195

Gör som jag bli expert i den nylanserade styrelseguiden.

är det verkligen någon som vaknat?

Jag har inte hunnit kolla sidan, men gick med som expert inom branchen, många skribenter på detta forumet bör bli medlemmar om det kan gynna branchen och sätta stopp för kolosserna.

Admin
2010-12-04, 13:00
Sorry, jag tror styrelseguiden.se och allabrfer.se är en bluff.
Vad tyder då på detta?

Jo, dessa sajter är uppbyggda i bloggformat och företaget som står bakom de två sajterna, Styrelseguiden Norden AB, sysslar med dataprogrammering och inget annat.
Men deras egna två sajter plus den hemsida de erbjuder är uppbyggda på en standardblogg som vem som helst kan dra igång på några minuter.

De skriver;
Styrelseguiden.se och AllaBRFer.se drivs av bolaget Styrelseguiden Norden AB, som är ett affärsdrivande bolag. Vi som står bakom Styrelseguiden.se har gedigen erfarenhet från styrelsearbete i bostadsrättsföreningar samt av tjänster på bostadsmarknaden.
Företaget har noll anställda (drivs av bara Tomas Bäckman i Stockholm) och det framgår inte någonstans vem som står bakom sajten eller vad det skulle vara för erfarenhet de har från "styrelsearbete i bostadsrättsföreningar samt av tjänster på bostadsmarknaden".
Styrelsen består av Tomas Bäckman som ensam ledamot tillsammans med en suppleant som heter Pontus Westberg.

Företaget startade 2008 (eg. 2009) och går 23.000 kr back.

Suppleanten (Jon P Pontus Westberg Ekerljung) har tre bolag;
Lägenhetsförmedling Sverige AB Örebro
Org.nummer: 556773-2507
Verksamhet: Fastighetsförmedling

Ekerljung Media AB Örebro
Org.nummer: 556773-2499
Verksamhet: Dataprogrammering

Glaskuben och yxan Handelsbolag Örebro
Org.nummer: 969704-3496
Verksamhet: Reklam, PR, Mediebyrå & Annonsförsälj.

Tomas Bäckman har även ett annat företag (enskild firma, uppstartad samtidigt som företaget ovan), och även detta finner jag obskyrt, "Buskär";
Konsult inom strategi, organisation, marknadsföring och finans mot företag inom IT och Telekom. En mindre del av verksamheten kommer att handla om rådgivning mot fastighetsägare och bostadsrättsföreningar rörande fastighetsskötsel, ombildningar samt försäljning. På uppdrag av fastighetsägare och bostadsrättsföreningar kommer även viss fastighetsskötsel att genomföras.

Det hela känns synnerligen oseriöst och oärligt på alla sätt!

totiki
2010-12-04, 14:58
Ja det verkar som man vill samla på sig aktiva adressater. Dessa kan man bearbeta med med reklam för diverse bolag i boendebranschen.

Jag har själv börjat bli bearbetad av Adex, Tony Bodings illa beryktade bolag. Hur de fått min mailadress vet jag inte.

Admin
2010-12-04, 16:32
Ja, eftersom en del av deras verksamhet är just reklam och marknadsföring utöver programmering så kan det ju finnas en risk för detta.

Om de trots allt är ärliga och uppriktiga i sitt syfte så kan man nog lugnt förutsätta att de här kommer att bemöta vad vi tagit upp.

När jag får mejl från ett företag som jag inte vet var de fått min mejladress från så brukar jag fråga om detta. Så ett hett tips är att ställa frågan till dem var de fått tag på din e-post.

tette
2010-12-04, 17:40
tack för informationen.

ser ut som reklam för några håller jag med om. Intressant ändå att kunna sprida lite kunskap åt alla som inte fattar många uns vad bostadsrätt handlar om.

svarade bland annat på en tråd där någon skrivit. "jag har läst att det är olagligt att sprida styrelseprotokoll."

Ja totiki, ringupp Tony och fråga vad han får sina kanaler ifrån.

De fula fiskarna brukar dyka i grumlande vatten, där tony går fram blir det tjockaste dyn. Endast simpan o slamkryparen trivs i dessa vatten.

Styrelseguiden
2010-12-09, 11:32
Admin:
Vi välkomnar möjligheten att få bemöta dessa anklagelser, trots att de framförs anonymt.

Först vill jag tydligt dementera ovan påståenden och anspelningar om att vi är ett oseriöst företag med en dold agenda.

Styrelseguiden har ingen som helst avsikt att använda adressuppgifter för spam eller annan oönskad reklam. Vi säljer inte heller sådana uppgifter vidare. Hade vi haft oärliga avsikter skulle det varit lätt att välja anonymitet framför den öppenhet som ett svenskt aktiebolag innebär. Om vårt syfte varit att samla adresser finns nog betydligt enklare sätt att tillgå.

Vi är helt öppna med innehållet och syftet med vår tjänst, vilka vi är samt de företag vi valt att samarbeta med. De enkla utdragen från Bolagsverket som gjorts ovan visar också just det.

Även om vi ännu är okända för er samarbetar vi med ett flertal i branschen erkända företag, som bland annat hjälper våra medlemmar med svar på mer komplicerade frågor i forumet och skriver artiklar kring sina specialområden. Det skulle knappast vara möjligt om de inte hade vårt förtroende. Dessa företag presenteras tydligt under Om Styrelseguiden / Partnerföretag.

Tyvärr kan inte en webbtjänst som Styrelseguiden baseras på en standardblogg och ”dras igång” på ett par minuter, även om vi önskar att det vore så. Det hade besparat oss mycket möda och kostnader.
De olika avdelningarna har vi skapat själva och skräddarsytt för att på bästa möjliga sätt hjälpa våra medlemmar. Så här långt har kommentarerna från våra användare varit genomgående positiva kring såväl forum och föreningshemsida som nyhetsbevakning och leverantörssök.

Jag har svårt att följa logiken mellan de allmänt tillgängliga uppgifterna kring vårt bolag, mig och andra i vår närhet du presenterar och slutsatsen att “det känns synnerligen oärligt på alla sätt”.
“Dataprogrammering” är den rekommenderade SNI-koden av Bolagsverket för vår verksamhet.
Det faktum att vi har negativt resultat och inte valt att ha anställda vårt första räkenskapsår får nog betraktas som normalt för ett bolag under uppbyggnad.
Styrelseguiden är en oberoende hjälp för föreningsstyrelser och finansieras inte av någon stor organisation med oändliga resurser. Vi är därför naturligt försiktiga med utgifter och anställningar.

Slutligen, ord väger inte så tungt i dessa sammanhang jämfört med handling. Därför uppmanar vi de som är intresserade att själva testa och se om vi lever upp till det vi lovar.

Vi uppskattar rak feedback och ser fram emot era åsikter, synpunkter och idéer, även de som framförs anonymt.

Tomas Bäckman, VD Styrelseguiden Norden AB
http://www.styrelseguiden.se

Admin
2010-12-09, 12:12
Jag välkomnar alla nya sajter som riktar in sig på bostadsrätter. De behövs. Jag riktar inga anklagelser mot styrelseguiden.se, men jag är misstänksam. Det vore dumt att vara annat, inte minst med tanke på alla de skumma sajter om bostadsrätter som poppar upp med jämna mellanrum.

Vad gäller min anonymitet så är den obefintlig (och dessutom irrelevant i sammanhanget), vilket emellertid inte gäller för dig på din sajt. Vem som helst kan när som helst och hur enkelt som helst få en rejält omfattande information om mig med foton på mig och allt (även om det är helt ointressant). Inte ens ditt namn (eller någon annan ansvarig) nämns på styrelseguiden.se.
Som jag redan tidigare påpekat framgår det inte av styrelseguiden.se vem eller vilka som står bakom detta bolag.

Du skriver;
"Panelen består av några av de mest erfarna personerna i Sverige inom sina respektive yrkesområden".
Men vilka ingår i denna panel, och var finns dessa... och var finns beskrivningen av dessa anonyma personer som ingår i den påstådda panelen?

Du skriver;
"Styrelseguiden.se är en oberoende informationsplats för dig som är styrelsemedlem i en bostadsrättsförening".
Men du säger samtidigt att du har samarbetspartners;
- Landahl advokatbyrå
- Fastighetsgruppen
- Q-gruppen
- Svep
Hur oberoende är då ditt bolag om bolaget har samarbetspartners, kan man undra?
Visst är det väl så att styrelseguiden.se är ett vinstdrivande företag?

När du skriver;
"Styrelseguiden.se är inte knuten till någon intresseorganisation, politiskt parti eller leverantör av produkter och tjänster",
så ställer jag mig undrandes till detta eftersom bl.a. samarbetspartnerna indikerar motsatsen.

Du skriver;
"Vi är helt oberoende för att kunna ge våra medlemmar den bästa och mest objektiva hjälpen".
Men frågan är om man verkligen kan vara "helt oberoende" och "mest objektiv" om man har samarbetspartners, och där man är beroende enbart på annonsintäkter?

Sedan skriver du;
"Vårt syfte är att underlätta styrelsearbetet genom att kostnadsfritt erbjuda relevant information och funktionella verktyg till våra medlemmar".
Men vilken information?
Vilka verktyg utöver hemsidan?
"Mallar och dokument" finns fritt att hämta på en mängd andra ställen, inkl. här, för den som så önskar.
"Leverantörslista"? Den som finns på sajten? Bra initiativ, men på vad tillför den mer än telefonkatalogen, Eniro och alla de andra leverantörslistorna som i vissa fall är ganska avancerade och som funnits i många år?

Sedan undrar jag på vilket sätt dina samarbetspartners är detta?
Som annonsörer endast?
Jag har inte sett att någon av de fyra nämnda samarbetspartnerna tillfört något på sajten.

Du skriver "Dataprogrammering är den rekommenderade SNI-koden av Bolagsverket för vår verksamhet", och menar att det inte är något konstigt med detta.
Ja, det är upp till var och en att bedömma, men det är i alla fall min åsikt eftersom det indikerar att verksamheten är mer inriktad på att bygga webbsajter än något annat.

Och har jag fel i att styrelseguiden (liksom de hemsidor som erbjuds) är uppbyggd på en standardblogg?

Jag håller med dig att det inte är något märkligt i sig att ett nystartat företag går back. Det var bara en liten observation i sammanhanget som kan bortses från.

Ursäkta min misstänksamhet, men vi lever i en tid och en värld då detta är en förutsättning för att överleva. Om jag har fel så blir jag korrigerad (det är finessen med ett för alla helt öppet forum), men utan att ställa frågor blir det som regel svårare att få svar.

totiki
2010-12-09, 17:42
Det lär väl visa sig med tiden hur det är med detta.

Nu verkar ju bostadsmarknaden knaka i fogarna och striden om de boende hårdna. Svårt att vara så sent in i branschen nu. Den som inte kan generera några pengar oavsett ifall de kommer från samarbetspartners eller annat, lär ju ryka.

Styrelseguiden
2010-12-10, 13:43
Admin,
Det är välkommet att du frågar och att du vill ta reda på hur saker ligger till.

Att Styrelseguiden.se och Allabrfer.se drivs av aktiebolaget Styrelseguiden Norden AB framgår tydligt på sidan och i all kommunikation vår kommunikation. Att jag som VD är ansvarig för driften av bolaget är officiellt och ingen hemlighet eller något vi vill dölja.

Jag ber om ursäkt för min okunnighet i alla funktioner i detta forum men efter idogt letande har jag inte lyckats hitta någon information om dig. För en förstagångsanvändare, som mig, är du i alla fall anonym.

Frågan om vårt oberoende är viktig och jag är glad att den ställs. Vi samarbetar med dessa företag för att de besitter kunskap som annars är svår att komma åt. De samarbetar med oss för att de vill sprida denna kunskap till våra medlemmar. Allt material från dessa bolag granskas kritiskt av oss innan publicering. Material som är vinklat eller säljande publiceras inte. Dessutom markeras alla artiklar och inlägg från partnerföretag tydligt så att medlemmarna själva kan bedöma trovärdigheten. Du finner ett antal artiklar från olika partnerföretag under “Artiklar”. Vi uppmanar alla att meddela oss om de finner något som är inkorrekt eller vinklat i dessa eller annat material på sidan.

Vi får ingenting betalt från partnerföretagen för deras medverkan.
Samtliga företag och de personer från dessa som deltar i expertpanelen presenteras utförligt med namn och bild.

Visst är vi ett vinstdrivande bolag, och precis som de flesta medier utom “public service” är vi beroende av reklamintäkter. All reklam markeras tydligt för att inte blandas ihop med övrig fakta på sidan.
Det finns en potentiell konflikt mellan att vara objektiv och samtidigt beroende av reklamintäkter. Den är lika aktuell för oss som för vilken dagstidning som helst. Den dag vi slutar att se till våra medlemmars bästa tappar vi också garanterat våra besökare, ett snabbt sätt att självdö.

Varken Allabrfer.se eller Styrelseguiden.se är baserade på en “standardblogg”, om det har någon relevans för vår trovärdighet.

Roligt att du tycker att “Leverantörslistan” är ett bra initiativ. Till skillnad från eniro och andra standardlistor ger vår “lista” användaren möjlighet att se vilka andra föreningar som använder en leverantör, läsa deras omdöme och betyg om den. Vi hoppas det skall göra det lättare att hitta bra och seriösa leverantörer.

Det är förståeligt med misstänksamhet och nyttigt med kritisk granskning. Jag hoppas du fortsätter så med ett öppet sinne.

Vänliga hälsningar

Tomas Bäckman
VD Styrelseguiden Norden AB

Admin
2010-12-10, 18:29
Att Styrelseguiden.se och Allabrfer.se drivs av aktiebolaget Styrelseguiden Norden AB framgår tydligt på sidan och i all kommunikation vår kommunikation.
Men det är väl inget jag (eller någon annan) ifrågasatt på något sätt, eller hur? Du och ev. övriga som skulle stå bakom sajten finns inte omnämnda någonstans på din reklamfinansierade sajt. Det är detta som saken handlar om, och inget annat. Att jag som VD är ansvarig för driften av bolaget är officiellt och ingen hemlighet eller något vi vill dölja. Jag tror inte någon skulle invända mot hur ett företag (vilket som helst) fungerar i grunden, men ej heller detta är något som någon ifrågasatt.

Jag ber om ursäkt för min okunnighet i alla funktioner i detta forum men efter idogt letande har jag inte lyckats hitta någon information om dig.
Detta är en välkänd strategi från HSB (och andra bostadsorganisationer). Varje gång HSB upplever en fråga som känslig så försöker de dra fokus från vad det handlar om till något som inte på något sätt är relevant, i stället för att bemöta argument och frågor sakligt. Skulle därför vara tacksam om vi håller oss till det som är relevant för tråden och i detta läge inte för över diskussionen till att handla om mig. För en förstagångsanvändare, som mig, är du i alla fall anonym. Och det fina här är att även om jag nu skulle vara detta så har det ingen betydelse för något.
- Jag är inte reklamfinansierad, jag är inte vinstdrivande, och inget företag eller organisation har några som helst kopplingar på något sätt till detta Sveriges ojämförbart största forum för alla som bor i bostadsrätt.
- Detta forum byggs upp av kunniga, intresserade och engagerade bostadsrättshavare över hela landet, och det är inte jag eller övriga enskilda medlemmar som är av intresse i detta icke kommersiella system, utan det är enbart sakfrågorna.

Jag har en fullt ifylld profil här i forumet, skulle inte du också kunna fylla i din profil (http://hotpot.se/php/vb/member.php?u=1207) så att vi vet i alla fall någonting om dig (utöver vad som går att få fram från Bolagsverket)?
Även om du inte bor i bostadsrätt eller har någon bakgrund inom denna verksamhet så finns det säkert annat som är kopplat till denna verksamhet i din bakgrund som skulle kunna vara av intresse, och som du skulle kunna skriva här?

Vi samarbetar med dessa företag för att de besitter kunskap som annars är svår att komma åt. Jag förstår. De samarbetar med oss för att de vill sprida denna kunskap till våra medlemmar.
Men här är jag inte säker på att jag förstår lika bra. Du säger alltså att dessa fyra partnerföretag (Landahl advokatbyrå, Fastighetsägarna, Q-gruppen, Svep) bara rent allmänt vill sprida kunskap, enkom av god vilja?
Dessa affärsdrivande företag gör alltså detta enbart på frivillig basis utan att kräva någon form av kompensation för sin nedlagda tid? Har jag förstått detta rätt?

Dessutom markeras alla artiklar och inlägg från partnerföretag tydligt så att medlemmarna själva kan bedöma trovärdigheten.
Kan du inte berätta lite mer om detta? För jag tror jag råkade stöta på ett inlägg från ett av dessa partnerföretag. Det stod nämligen ("Susanne Falk, Landahl Advokatbyrå"). På vilket sätt markeras inlägg på ett tydligt sätt att de är från ett partnerföretag? Du finner ett antal artiklar från olika partnerföretag under “Artiklar”.
Fråga 1: Men vem skriver dessa artiklar, när författare saknas? T.ex. artikeln "Is snö och ras"?
Fråga 2: På vilket sätt markeras artiklar på ett tydligt sätt att de är från ett partnerföretag?
Att det står t.ex. "Susanne Falk, Landahl Advokatbyrå" förutsätter ju att jag som läsare vet att "Landahl Advokatbyrå" är ett partnerföretag, och jag kan inte finna den tydliga markering du pratar om här (jag har t.o.m. svårt att hitta informationen om vilka partnerföretagen är).

Vi får ingenting betalt från partnerföretagen för deras medverkan.
Jag tror inte någon tror att de som lägger ner tid och arbete på att skriva artiklar och svara på frågor skulle betala för att få göra just detta som det ser ut idag. Frågan är emellertid också om partnerföretagen får kompensation på något sätt för sitt arbete och den tid de lägger ner?
Bara så att vi förstår förutsättningarna, just för att var och en ska kunna göra den där viktiga och grundläggande bedömningen om objektivitet.

Samtliga företag och de personer från dessa som deltar i expertpanelen presenteras utförligt med namn och bild.
Det besvarar min undran om vilka som ingår i expertpanelen, även om jag, också efter idogt letande, nu bara lyckats hitta ett enda svar från denna expertpanel. Men min tillhörande fråga kvarstår, dvs på vilken grund samarbetspartnerna deltar?

Det finns en potentiell konflikt mellan att vara objektiv och samtidigt beroende av reklamintäkter.
Jag skulle nog vilja säga att denna risk är avsevärt mer än "potentiell", men det är bara min personliga åsikt, och sedan får andra självfallet vara av annan åsikt. Så länge vi vet hur det ligger till så kan alla bilda sig en egen uppfattning, utan att behöva ta den minsta notis om vad jag tycker. Den är lika aktuell för oss som för vilken dagstidning som helst.
Må så vara, men skillnaden är att ingen dagstidning går ut och gör en stor sak av att vara oberoende (många gör faktiskt tvärtom istället, dvs de klargör att de inte är oberoende). Vi känner alla till denna risk för dagstidningar, men inte för styrelseguiden.se.

Detta forum är däremot garanterat oberoende, helt utan begränsningar för vilka bostadsrättshavare eller bostadsrättskunniga personer som får vara med. Forumet finns inte i syfte att bringa inkomster för mig, utan kostar enbart pengar. Så kommer det alltid att vara. Jag lägger ut dessa pengar för att andra ska kunna spara pengar och skapa en bättre boendemiljö för sig själva och sina medlemmar.
Vill ett företag gå in i en diskussion så är de varmt välkomna att utan censur argumentera för sin sak (så länge det inte handlar om reklam). De företag som därmed vågar ge sig in i hetluften här visar att de vågar stå för sin sak och företagen får därmed en värdefull möjlighet att visa upp sig som ett ärligt och pålitligt företag. De ges en i Sverige helt unik möjlighet att tala för sin metod (mer än produkt, specifik för ett visst företag).

Till skillnad från eniro och andra standardlistor ger vår “lista” användaren möjlighet att se vilka andra föreningar som använder en leverantör, läsa deras omdöme och betyg om den.
Tror dock att det kan vara svårt att få en relevant bedömning av ett företag när man inte vet vem som givit vilket betyg under vilka omständigheter, och varför, eller för vad, eller av hur många (eller när).

Varken Allabrfer.se eller Styrelseguiden.se är baserade på en “standardblogg”, om det har någon relevans för vår trovärdighet.
Nej, det i sig har absolut ingen som helst betydelse för trovärdigheten. Bara osanningar har relevans för trovärdigheten. Och om du säger att varken styrelseguiden eller föreningshemsidorna är detta så vet vi hur det ligger till och vi är alla en kunskap rikare här i livet.

Det är förståeligt med misstänksamhet och nyttigt med kritisk granskning. Jag hoppas du fortsätter så med ett öppet sinne.
Jag gör mitt bästa i min kritiska granskning, och det finns många här med åsikter. Mina åsikter är inte på något sätt befriade från kritisk granskning, vilket jag tycker är kul. Om jag säger något som andra inte håller med om så får jag göra det bästa jag kan för att försvara min ståndpunkt. Det är på det sättet jag och andra lär oss. Och det är bara detta som forumet handlar om, att lära oss mer för allas bästa, och utan kostnad.

Styrelseguiden
2010-12-15, 11:39
Admin,

Vi har ingen anledning att avvika från ämnet. Vårt syfte i denna dialog är att svara på frågor för att räta ut eventuella frågetecken du, eller andra här, kan ha om oss. Liknelsen med HSB känns både obefogad och obehaglig. Vi har ingen koppling till HSB eller liknande organisationer över huvud taget.

Tack för synpunkter på leverantörslistan. Redan idag är samtliga kommentarer markerade med både avsändare och datum. Att införa en räknare på antal röster är en bra idé som vi tar till oss.

Du har också en poäng i att tydligheten på avsändare för artiklar från våra partnerföretag borde förbättras. Vi har tagit till oss det direkt och infört tydligare markering samt länkar till presentationen av dessa i själva artikeln. Artiklar utan referens till partnerföretag är framtagna av Styrelseguiden utan inverkan från andra bolag eller organisationer.

Våra partnerföretag bidrar med sin kunskap och tid utan ersättning från oss. Jag kan inte uttala mig om deras individuella motiv till medverkan annat än att de anser att Styrelseguiden är en lämplig plats för dem att dela med sig av sitt kunnande på.

Vad gäller möjligheten att hävda sitt oberoende trots att man driver en reklamfinansierad verksamhet kan jag inte säga att jag känner till några dagstidningar som säger sig låta annonsörerna påverka det redaktionella materialet. Det samma gäller oss.

Många tidningar har dock politiska ledarsidor, det är kanske det du avser. Ledarsidorna är dock en separat del av tidningarna och har inget med nyhetsflödet att göra. Styrelseguiden har ingen ledarsida över huvud taget, vi ägnar oss inte åt politik eller åsikter.

Beträffande mina egna erfarenheter. I dagarna är det 10 år sedan fastigheten jag bor i ombildades till bostadsrättsförening, något jag var initiativtagare till och arbetade hårt med. Sedan dess har jag varit aktiv i föreningen, som styrelseledamot och engagerad medlem.
På Styrelseguiden är det dock framför allt våra medlemmar och våra experter som står i centrum, inte min person.

Nu tror jag att det finns tillräckligt mycket information i den här tråden för att den som läser själv ska kunna bilda sig en uppfattning. Annars är man alltid välkommen att prova Styrelseguiden själv eller att kontakta oss direkt via e-post.

Vänliga hälsningar

Tomas Bäckman
VD Styrelseguiden Norden AB