handdator

Visa fullständig version : Kärvande värmereglage duschblandare i lägenhet - Så här löser du detta!

Lännqvist
2010-11-15, 14:48
Jag har under de senaste månaderna haft problem med att värme-reglaget i blandaren till duschen börjat kärva ihop.

När blandaren har stått ett tag och blivit kall/temperaturneutral är det mycket trögt att vrida reglaget till kallvatten. Det är däremot ganska enkelt att vrida på värme.
När man vrider på vattnet blir det i stort sett omöjlig att vrida tillbaka mot kallvatten igen.
Det är inga problem för blandaren att hålla den temperatur man ställt in.
Min blandare är en FM Mattsson, men denna effekt har jag sett även på andra blandare, så jag vet att problemet inte är unikt.

Efter att ha tagit mod till mig (och laddat ner en sprängskiss på FMM's armatur) började jag plocka isär värme-reglaget, och det visade sig vara enklare än jag trodde.
Är man det minsta händig borde man kunna klara att fixa det.

När man har skruvat isär så mycket att man kommer åt "piggen i mitten" (benämnt känselkropp i bilden nedan) som fjädrar inifrån armaturen, så har man ett antal mässings-detaljer löst, som satt ihop med det yttre temperatur-reglaget.
Det är bara att smörja upp dem med armatur-fett och sätta ihop dem igen så glider allting lekande lätt!

http://trilliadin.mine.nu/images/misc/blandarrenovering.gif

Spärringen var gjord i plast och drogs rakt ut från armaturen. Jag fick bända lite med en polygrip för att den skulle lossna.

Det som är Överstycke fick jag skruva loss (också med polygrip, men kunde kanske ha använd skiftnyckel). Det som är märkt Överstycke och spindel är i själva verket tre delar plus en plast-packning. Det var här problemet satt.
Tätningsytan var ett massivt stycke mässing som satt fast i armaturen, så den lät jag vara.

Insidan av Överstycket var sexkantigt och hade kalkavlagringar. Jag skrapade bort endel av det, men borde nog ha använt något medel för att ta bort det helt. Någon som har något bra förslag på vad som fungerar bäst utan att fräta sönder mässingen?
Insidan av Spindeln har gängor och inne i det sexkantiga utrymmet som är Överstycket satt en löpare med gängor som går in i spindeln. När man vrider spindeln så översätter gängorna rotationen till en linjär rörelse av löparen in mot känselkroppen.
Det var här det kärvade. Gängorna var helt torra och minsta belastning på dem gjorde att gängorna nöp fast i varandra. Förutom plast-packningen jag nämnde är det mässing mot mässing som friktionstyor i den här konstruktionen.
Dessa detaljer och insidan av Överhuset, men speciellt gängorna i spindeln fettades in med armatur-fett, sedan sattes allt ihop igen.

Voila!
:6: :4:
Nu funkar det igen!

PS, Glöm inte att vrida av huvudkranen, så ni inte får några obehagliga överraskningar när ni öppnar armaturen...

Admin
2010-11-15, 14:55
Tack för tipset. Kan vara bra att ha till hands när behov uppstår, speciellt med tanke på lag- och stadgeändringarna sedan 2003 som lämnar över allt mer ansvar till bostadsrättshavarna.

Ju fler som ger tips på hur man kan fixa saker i sin bostadsrätt, desto lättare blir det att bo i brf. :5: