handdator

Visa fullständig version : Föreningsmöte med personangrepp

Granne
2010-11-14, 22:27
Jaha !
Kommer precis hem från ett föreningsmöte, både arg och ledsen.
Mötet gick ut på att anklaga mig för alla möjliga saker, i 1½ timma har jag fått höra en massa skit och anklagande mot mig som person.
Bara för att jag pratat med andra boende om styrelsen och en konversation kommit ut på facebook.
Man hävdar att jag brutit sekretessen, och därför tagit med sig ett antal medlemmar för att starta detta möte, det gick ut på att förnedra mig inför hela föreningen.

tette
2010-11-14, 22:44
Känner igen det där. Även om man bevisligen visat stora delar av medlemmarna i en förening att styrelsen, förvaltare och entreprenörer har lurat medlemmarna på mångmiljoner, så finns det en klickmänniskor som ställer sig bakom styrelsen och skjuter mot budbäraren.

På en stämma försökte jag dela ut konkurs/tingsrättshandlingar som visade vad förvaltaren hade åsamkat föreningen, då sitter det några starka pensionärer (vars stora "grej" verkar vara att dricka gratiskaffe med styrelseledamöter (föreningens cafe) och snacka skit om andra medlemmar) och säger åt andra att inte ta emot och läsa dessa handlingar.

Fy fan för oengagerade bostadsrättsmedlemmar som inte fattar sitt bästa.

STÅ PÅ DIG, SANNINGAR KOMMER FRAM.

Sandlådan
2010-11-14, 22:51
Jag har blivit utsatt för påhopp, hån och div otrevligheter på stämmor i min förening bara för att jag har varit den enda i föreningen som reagerat på allvarliga och dyra missförhållanden.

Det är fruktansvärt jobbigt, men man måste stå på sig.
Det är som tette skriver: till sist kommer sanningen fram.

Uppträd så juste du kan och stå på dig!

Trötter
2010-11-14, 23:22
Att det förekommer påhopp och person angrepp är allt för vanligt i föreningar där administrationen/styrelsen besitter bristande kompetens. Jag har erfarenhet av detta i föreningen där jag bor, medlemmar och styrelsen anklagar mig personligen för kostnader som uppkommit med hänsyn till den granskning som föreningen är föremål för. Att man fullständigt fryser ut mig i föreningen är även detta ett tecken på den låga nivån som vissa individer har i föreningen. Mitt tips till de som blir utsatta för angrepp och påhopp av olika slag. Försöka alltid vara väl påläst, hålla sig till sakfrågor och ett leende på läpparna vid alla möten med medlemmar i föreningen. Att ha god kunskap om lag och stadga är oerhört viktigt vid tillfällen där händelser kan skapa konflikter. Ett mycket effektivt sätt att dokumentera all anklagelser och påhopp vid sammankomster är att alltid använda sig av dold ljudupptagning, för att säkerställa bevisning.

Jag förmodar att konflikter är mer förekommande i föreningar som är anslutna till organisationer som HSB, Riksbyggen mm. Att organisationerna inte har förmåga att hålla sig till stadga och lag finns det entydig bevisning i vår förening, detta har skapat en mycket besvärlig situation i föreningen och för framförallt för HSB.

Admin
2010-11-14, 23:25
Ja, som Sandlådan säger så är det viktigt att stå för det man tycker och tror på. Det är jobbigt när en maktfullkomlig styrelse utnyttjar sin position för att trycka ner dem som inte bara följer med strömmen, men samtidigt så kan man känna sig stolt just över att man inte bara lallar med.

Jag har full förståelse för att du känner dig arg och ledsen. Jag befinner mig själv i samma situation en gång om året i min brf. Men samtidigt kan detta vara ett tillfälle som skiljer agnarna från vetet. De som är någorlunda intelligenta låter sig inte luras bara för att styrelsen smutskastar en enskild medlem sådär.

Vad du bör försöka göra efter att du låtit kvällen smälta in är att få medlemmarna att förstå att styrelsen ljuger när de säger att du brutit mot någon påhittad sekretess. Det finns ingen sekretess, det finns ingen tystnadsplikt, det finns bara en vårdplikt. Du följer vårdplikten men styrelsen bryter mot denna. Med andra ord bryter styrelsen mot lagen och det enda du gör är att försöka upprätthålla lagen.

Man måste vara väldigt, väldigt stark för att klara av detta och om du känner att du inte orkar med att utsättas för styrelsens förtryck av dig så kan ett alternativ naturligtvis vara att ge upp. Jag menar inte att jag rekommenderar detta utan jag menar att man måste veta hur mycket man orkar med.

Du kan alltid räkna med stöd från oss här i forumet!

Granne
2010-11-15, 12:23
är det fel av mig om jag bestämmer mig för att hoppa av på egen begäran.
Funderar på att jag kanske gör mer nytta om jag nagelfar styrelsen som medlem i stället.
Vad tror ni ????

Admin
2010-11-15, 12:53
Fast då förlorar du ju all insyn när du återgår till att bli en "vanlig dödlig" medlem.
Vill du kunna göra nytta så tror jag du har störst möjlighet att påverka inifrån styrelsen.
Vill styrelsen anklaga dig för sekretessbrott så låt dem göra det. Spelar noll roll.

Sandlådan
2010-11-15, 13:34
Det är bara du som kan avgöra om du ska lämna styrelsen eller inte.

Jag har själv hoppat av den styrelse jag satt i helt utan förvarning. Detta skedde efter att jag förstått att delar av styrelsen agerat självsvåldigt och i strid med fattade styrelsebeslut. Dessa ageranden skulle med stor sannolikhet leda till processer för föreningen i slutänden stora skadestånd (föreningen är i dag stämd) och eftersom vi sitter på personligt ansvar kunde jag inte riskera att bli personligt betalningsansvarig för vad någon annan gjort.
Till saken hör att jag också fick klart för mig att sekreteraren inte längre upprättade protokoll i samband med styrelsens sammanträden. Det fanns alltså inga protokoll att anteckna avvikande mening på.

Jag ansåg och anser att jag först och främst måste värna mig själv och inte utsätta mig eller min ekonomi för onödiga risker.

I ditt fall vet jag inte vad konflikten handlar om och vad som står på spel.
Jag tycker att du ska tänka över om det är värt att gå igenom det du gör eller inte. Riskerar du personligt ansvar och betalningsskyldighet för beslut som du inte står bakom?

Av egen erfarenhet vet jag att det inte är säkert att du får lugn och ro ens om du lämnar styrelsen. Det finns tyvärr styrelser som verkar ha satt i system att hitta på sattyg för obekväma medlemmar.

kluringen
2010-11-15, 13:48
Instämmer med Admin. Du gör bäst nytta om du sitter kvar. Se bara till att du reserverar dig mot besluten som du tycker är fel, och att dina reservationer antecknas i protokollen. Om det behövs, kräv att få lämna en egen formulerad skriftlig reservation som bilaga till protokollet.

Granne
2010-11-15, 19:38
I ditt fall vet jag inte vad konflikten handlar om och vad som står på spel.
Jag tycker att du ska tänka över om det är värt att gå igenom det du gör eller inte. Riskerar du personligt ansvar och betalningsskyldighet för beslut som du inte står bakom?

Av egen erfarenhet vet jag att det inte är säkert att du får lugn och ro ens om du lämnar styrelsen. Det finns tyvärr styrelser som verkar ha satt i system att hitta på sattyg för obekväma medlemmar.

Ja i mitt fall började det med att jag som suppleant begärde ut protokollet som visar hur man beslutat om suppleant ordningen.
Det protokollet har jag än i dag inte fått se.
jag har under två år varnat för att våra avlopp verkar vara trasiga, och vi kan få en gratis filmning på tre oberoende punkter.
detta har ordförande avfärdat med en fnysning.
jag har framfört olika önskningar om förbättringar, fester, utbildningar mm, men alltid blivit avspisad som om jag vore idiot.
så en dag blev jag förbannad och skrev på Facebook följande:
Välkomna till ensambel cirkus br8 och titta på när clownerna gör bort sig i styrelse sammanträdet, de har inte en aning om hur mötesetik går till.och kan framför alt inte mötes ordning och protokoll förning.

efter det så har Ordförande i vår förening ringt upp mig på telefonen och givit mig en VARNING för brytande av tystnadsplikt och allvarlig skada av föreningen.
sedan har vice ordförande samordnat ett föreningsmöte, där hennes vänner skulle sköta mötet.
Mötet skulle handla om missnöje inom föreningen, där medlemmarna skulle få lyfta frågor.
Det visade sig att en före detta sekreterare, som flyttade i juni 2010 var mötets anförare.
hon öppnade med att angripa mig personligen om att jag skadat föreningen
jag talade då om att det inte fins tystnadsplikt, då blev jag kallad för lögnare av dessa "kärringar"
jag talade då om att jag filmat stammen i min och min grannes lägenhet, dessa visade sig vara trasiga som jag befarat i 2 år. då hotade "Fd sekreterare" med att anmäla mig för urkundsförfalskning och egenmäktigt förfarande.
sedan fortsatte kvällen i samma spår om ,tak, ventilation, garage, brunnar, gårdar skrivelser osv osv

SÅ ligger det till

Sandlådan
2010-11-15, 21:53
Ja i mitt fall började det med att jag som suppleant begärde ut protokollet som visar hur man beslutat om suppleant ordningen.
Det protokollet har jag än i dag inte fått se.
Jag har under två år varnat för att våra avlopp verkar vara trasiga, och vi kan få en gratis filmning på tre oberoende punkter.
Detta har ordförande avfärdat med en fnysning.
Jag har framfört olika önskningar om förbättringar, fester, utbildningar mm, men alltid blivit avspisad som om jag vore idiot.
Så en dag blev jag förbannad och skrev på Facebook följande:
Välkomna till ensambel cirkus br8 och titta på när clownerna gör bort sig i styrelse sammanträdet, de har inte en aning om hur mötesetik går till.och kan framför alt inte mötes ordning och protokoll förning.

Det råder yttrandefrihet i Sverige så du har självfallet rätt att säga och skriva vad du vill, man jag personligen tycker att det kanske inte är tveksamt om det är så konstruktivt att skriva så kritiskt om en styrelse man själv sitter i. Det blir ju inte bättre stämning av att du kallar de andra i styrelsen för clowner osv.
Men samtidigt förstår jag att du var arg och säkert hade goda skäl att vara arg.
jag talade då om att jag filmat stammen i min och min grannes lägenhet, dessa visade sig vara trasiga som jag befarat i 2 år. då hotade "Fd sekreterare" med att anmäla mig för urkundsförfalskning och egenmäktigt förfarande.
Sedan fortsatte kvällen i samma spår om tak, ventilation, garage, brunnar, gårdar, skrivelser osv

Detta är ju oacceptabelt! Det var ju ett bra initiativ du tog att själv filma stammarna.
Styrelsen har vårdplikt, dvs de måste sköta underhållet av fastigheten och förebygga skador. Om avlopp och stammar tillåts förfalla riskerar föreningen dyrbara vattenskador.

Har ni formellt tagit upp frågan om avloppets skick på något styrelsemöte, dvs fattat beslut om att ingenting ska göras?
Om det inte gjorts bör frågan tas upp snarast. Och om ingen tycker som du ska du se till att du får din avvikande åsikten antecknad på protokollet.
Då har du ryggen fri och skyddar dig från att ev bli skadeståndsskyldig i framtiden.

Andra här i forumet vet säkert bättre än vad jag gör om hur du kan agera för att få till en filmning av avloppet.

Granne
2010-11-15, 22:24
jag säger inte att det var smart skrivet :5: men är man arg så är man.
men skrivelse är på väg till styrelsen, men först skall det bevittnas att skrivelsen överlämnas till styrelse medlem.
men fortfarande så är styrelsemedlemmarna medvetna om vilka OTROLIGA fel de gör.
När väl tillräckligt många förstår hur illa de beslutat utan stämmans godkännande så tror jag att vissa kommer falla hårt. tyvärr:(

skulle vara bättre för dom själva om dom lyssnade med öppet sinne i stället.