handdator

Visa fullständig version : När är styrelsen en styrelse

Mr Magoo
2010-11-12, 10:07
Vi skall om några veckor (skulle varit i juni) hålla vår första årsstämma (tack vare tips från forumet och Länsstyrelsen) sedan föreningen bildades 2008. Vi har som jag tidigare skrivit i forumet en interimsstyrelse som under resans gång inte redovisat något. Vi har förberett oss efter de tips jag fått på forumet med en "skuggstyrelse" som är förankrad hos övriga medlemmar. Vi kommer under stämman rösta fram en egen styrelse men när kan den styrelsen börja agera? Vi kommer förmodligen inte få någon årsredovisning innan mötet och kommer att begära bordläggning i ärendet som Admin rekommenderat. Påverkar det när vi kan börja jobba som en styrelse?

Vi har bara en månad kvar på året och vi har inte en aning vad som väntar oss, vi får inte fram någon information från banker, Riksbyggen, revisorer,mm då de bara informerar styrelsen, hur bör vi göra. Vi har tagit kontakt med en ny revisor.

Vi kommer även att få med hyresgäster som inte ville/kunde köpa i samband med ombildningen. Då blir vi väll även inblandade i ytterligare en lag?

clabbe
2010-11-12, 10:36
Styrelsen tillträder normalt samma dag som beslutet på stämman.
Ni får då ansvaret att lägga fram årsredovisningar till kommande stämmor. Detta innefattar också den årsredovisning som du säger att ni inte kommer att få på årsstämman. Förra styrelsen måste alltså lämna ifrån sig en massa information till den nya.
Nu blir också hyresvärdar med allt vad det innebär. Det kan vara bra att kontakta t.ex. fastighetsägarföreningen för att få kunskap om vad dte innebär att ha hyresgäster.

tette
2010-11-12, 11:01
Styrelsen blir styrelse när styrelsen konstituerat sig det vill säga valt ordförande firmatecknare m.m.

Man skall samtidigt anmäla detta, därefter kan styrelsen brörja arbeta.

Lyckat till.

totiki
2010-11-12, 11:06
Låt skuggstyrelsen studera stadgarna. Mycket står där som är värt att veta. Man kan rapportera nya styrelsen till bolagsverket över nätet. 700:-. Kör hårt.

Mr Magoo
2010-11-12, 18:01
Tack för ert stöd, en fråga till.....

När man skickar in för registrering av ny styrelse till bolagsverket bör man väl bifoga ett justerat mötesprotokoll, annars kan ju vem som helst skicka in ändringar om styrelser?

tette
2010-11-12, 20:15
Det finns färdiga dokument bara att fylla i. Viktigt är också att de gamla blir avregistrerade.

Mr Magoo
2010-11-30, 20:12
Idag tog vi över, skööönt! Tackar och bockar för er hjälp!

tette
2010-11-30, 20:57
Lycka till med ert arbete.

Mr Magoo
2010-11-30, 22:06
Tack min vän, kommer säkert att behöva mer hjälp. Då vet jag att ni proffs finns där ute.