handdator

Visa fullständig version : Biobe ventilation i fönster

Undrandez
2010-11-10, 09:42
hej.
vi har Biobe ventilation i våra fönster i föreningen.
det jag reagerar på är att det drar och blir en KYLRIDÅ framför fönstret varpå elementet får gå igång ganska bra.
trodde att man ska ha en värmeridå framför ett fönster?
Ni har säkert sett de här kyldidåerna i btiker med typ flytande kväve vid grönsaksdiskar osv...en vit dimma som pytsas ut....så känns det som att det är här.ställer man ett ljus på köksbordet flämtar det regält utav draget från fönstren även tepåsens pappersflärp rör sig...= drag.
vi bor i en etta och enligt biobe så är rekomendationerna för enrumslägenheter:
två ventiler i vardagsrum (vi har 3!!)
typen är biobe perforerad och enligt biobe ska öppningen monterar UPPÅT för att ge jämnare luftspridning,lägre lufthastighet och mindre drag.
men eftersom våran är perforerad ger den ju luft NERÅT och uppåt!
ska man behöva må dåligt i sin lägenhet?

Undrandez
2010-11-10, 10:38
jaha det va som jag trodde,jag ringde til www.leifarvidson.se
som saluför biobe ventilation och när han hörde att vi hade 4ventiler på 47kvm höll han på att rama baklänges! vi har alltså 3ventiler i ett rum som är 24kvm (vardagsrummet) och en i köket.
vi har idag Biobe perforerad och vi skulle ha :
http://webshop.leifarvidsson.se/SE/Catalog/ventiler/fonsterventiler/biobe/1571.html
där luften bara går UPPÅT
för att just undvika drag!
bra jobbat där bostadrättsföreningen!*NOT*
SÅ nu beställde jag detta och får lägga ut närmare 800kr för nåt som föreningen gjort fel. trist!

clabbe
2010-11-10, 10:52
Varför ber du inte föreningen att betala, om föreningen gjorde installationen?

Undrandez
2010-11-10, 11:00
Varför ber du inte föreningen att betala, om föreningen gjorde installationen?
orka bråka lixom,blir nog jobbigare..så nej smidigare att göra det självbara 2skruvar..men egentligen.

Undrandez
2010-11-10, 13:51
tycker väl att det är mer anmärkningsvärt att varken föreningen eller firman som installerade produkten läst på.:13:
sökte på Biobe och fick DIREKT upp denna sidan:
http://np.netpublicator.com/netpublication/n44119449/9