handdator

Visa fullständig version : Underhållsplan i brf?

Granne
2010-11-07, 21:52
Hej

Måste inte en styrelse upprätta en underhållsplan som skall redigeras varje år i styrelsen, jag har suttit i styrelsen i två år nu men fortfarande inte sett en enda underhållsplan.
vi har akut lagat 4 tak läckor men inte orsaken. ordförande vägrar att filma avloppsstammen trots att vi är erbjudna 3 utvalda lägenheter för gratis filmning.
vi har dåligt fungerande ventilation, men ordförande vill inte att vi skall ta in andra ventilations firmor som kan lämna oberoende förslag på förbättringar.
detta borde väl vara något som skall omfattas av underhållsplan även i en brf.
Kan tillägga att jag jobbar som fastighets driftstekniker på ett stort hotell, underhållsplaner är en del av mitt jobb.

Trötter
2010-11-07, 22:56
Måste inte en styrelse upprätta en underhållsplan som skall redigeras varje år i styrelsen? Jag har suttit i styrelsen i två år nu men fortfarande inte sett en enda underhållsplan.
Att upprätta en underhållsplan är kostnadseffektivt och ger möjlighet att planera föreningens framtida underhåll. Det är ingen märkvärdig grej att dokumentera och besiktiga fastigheten löpande. Om ni inom föreningen har byggnadsteknisk kompetens då skulle föreningen inte behöva köpa in denna tjänst externt. Om det inte finns inom föreningens kompetens så rekommenderar jag att detta görs genom en entreprenör med goda referenser
Vi har akut lagat 4 tak läckor men inte orsaken. Ordföranden vägrar att filma avloppsstammen trots att vi är erbjudna 3 utvalda lägenheter för gratis filmning.
Vi har dåligt fungerande ventilation, men ordförande vill inte att vi skall ta in andra ventilationsfirmor som kan lämna oberoende förslag på förbättringar.
Detta borde väl vara något som skall omfattas av underhållsplan även i en brf.Er ordförande agerar egenmäktigt och är direkt skadlig för er förening!