handdator

Visa fullständig version : Vatten under golv i nyköpt brf-lägenhet, vems ansvar?

Matt
2010-11-03, 14:26
Köpte för 6 veckor sedan en lägenhet. Huset är äldre men lägenheten är ombyggd från kontor till bostadsrätt när föreningen bildades 2008.

Upptäckte nu efter 5 v att det var vått mellan trösklarna in till toalett och att två plattor i golvet närmast tröskel lyft och spruckit i fogen mellan plattor.

Har skurit bort silikonlisten mellan plattor och tröskel, skruvat bort övre tröskel och upptäckt ganska rejält med fukt och skruvar som var rostiga.
Satt på golvvärme på fullt och en värmare för att torka upp.
Vet inte om jag ska ta bort tröskel till parkettgolv eller ringa försäkringsbolag och låta dem göra det.

Ska maila förra ägare, mäklare och ordförande i föreningen.
Det stod i beskrivningen av objektet att det var toppfräscht och renoverat från golv till tak.

Har inte haft besiktningsman innan köp.

Någon som vet om jag måste stå för renovering eller om det kan räknas som dolt fel och bekostas av de förra ägaren, alternativt det företag som byggt lägenheten?

Admin
2010-11-03, 14:33
Jag skulle vilja säga att detta är ett solklart dolt fel, men eftersom det inte finns någon enhetlig tydlig definition på vad som ska inbegripas i beteckningen "dolt fel" så kan var och en ha sin egen åsikt.
Det är beroende på ett antal parametrar som vi inte känner till här, inte minst om det hade varit möjligt att upptäcka detta innan köpet.

Det finns risk att tätskiktet är brutet och då är det bara att bygga om badrummet. Blir kostsamt!
Not. Totiki har hittat att GVKs regler ändrats och att det idag går/är tillåtet att reparera tätskikt, men har det varit ett läckage av denna typ så kanke det är mindre troligt att en reparation kan göras. Endast en expert inom området kan bedöma detta.

Steg 1. Kontakta mäklare (och om det inte leder till något, säljaren).
Steg 2. Kontakta brf-styrelsen och informera vad som hänt.
Steg 3. Kontakta ditt försäkringsbolag.

Innan du kontaktar försäkringsbolaget, kolla upp så noga som möjligt vad som gäller enligt din försäkring, och - i det fall du har bostadsrättstillägg - om bostadsrättstillägget kan ge dig några fördelar här.

mäklare
2010-11-03, 20:33
Kontakta mäklaren kan man ju göra, men varför vet jag inte. Annat än att man kanske kan få lite tips på hur man går vidare.

Mitt första tips är att du måste konstatera vad som är fel. Att det är blött där det just är bött är inte felet, det är ett symptom. Kanske du är tillräckligt kunnig att konstatera vad som är fel, om det ens finns ett fel... vem vet, du kanske inte rensat avloppet med översköljing som följd... vem vet... har tex hört om ett flertal fall där bostadsrättinnehavare somnat på fyllan i duschen, och täppt till avloppet med sin egen kropp och därmed skapat stora översvämningsskador.

Så för att luska ut vad som är fel, så lär du behöva någon som kan badrum. Vi mäklare kan inte badrum. Knappt badrumsbyggare heller. Kanske en besiktningsman.

När du vet felet, så kanske du kan luska ut vem som är ansvarig. Kanske föreningen, kanske säljaren, kanske du.