handdator

Visa fullständig version : Sönderrostad golvbrunn i brf - Vem återställer till ursprungligt skick?

mrgboe
2010-11-02, 07:14
Har fått läckage i golvbrunn p.g.a rost, nu säger föreningen att jag skall stå för en ny matta. Har inget intresse av att byta någon matta, så varför ska jag betala för något jag inte orsakat?
Om reparationen kräver att hantverkarna förstör min matta, ska föreningen då inte återställa till ursprungligt skick, eller vad är det som gäller? De måste också torka ut badrummet, så det blir en hel del besvär för oss.

liqwid78
2010-11-02, 08:09
Kolla först vad det står i era stadgar. Annars gäller det vanliga, dvs. förening fixar läckan och brunnen. Du får stå för tätskikt och plastmatta eller klinkers. Du bör också kontakta ditt försäkringsbolag.

Detta kan låta konstigt men så här funkar det. Förening kan inte ansvara för dina saker som du är ansvarskyldig för. Fast det är en annan sak om föreningen försummat sitt underhållsansvar, t ex om brunnen är 50 år gammal och aldrig bytts ut.

Undrandez
2010-11-09, 14:18
Hur då läckage i golvbrunn? Golvbrunnen är väl installerad av föeningen och då är det föeningens ansvar.
Om däremot gallret till brunnen går sönder får du köpa ett nytt (kostar 30 kr).

Men menar du att det är röret i govet som rostat sönder, eller?
Låter som solklart att det är föreningen som ska byta rör och brunn och betala detta ,men du får betala för att lägga ny matta.

Myggan
2010-11-09, 18:31
Om ni har de nya stadgarna så är det tyvärr så att innehavaren av lägenheten får stå för reparation av ytskikt.

Admin
2010-11-09, 19:48
Förutom om, som liqwid78 påpekat, underhållet negligerats, som det tycks vara i detta fall. Då får föreningen stå för allt.

mrgboe
2010-11-12, 07:07
Var går gränsen för bristande underhåll? Golvbrunnen är sönderrostad, så vattnet försvinner ut i golvet, och grannen under har fått fukt i taket. Nu ska de torka upp och byta golvbrunnen, och menar att jag ska stå för mattan. De ville att jag skulle kontakta mitt försäkringsbolag, men de menar att i ett hus som är 42 år kan man inte få så mycket. Det måste väl räknas som bristande underhåll, eller?

Granne
2010-11-13, 11:49
Jag undrar när man försummar underhållet? Är det BARA när man följer en rekommenderad plan?
Eller kan man säga att man måste "som drifttekniker" göra kontroller i olika intervaller för att säkerställa att renoveringsbehov inte uppkommer för tidigt?

Jag anser att även om det är rekommenderat från förvaltaren att följa reparationscyklerna, dvs. avloppsstam går sönder först tidigast efter 35 år, fönster ska målas vart 10:e år, OVK var 6:e år, osv, så är styrelsen skyldig att undersöka status på den underhållspunkt som man får indikation på att den bör tidigareläggas.

Exempelvis om man har flera golvbrunnar som rostat sönder i föreningen, så är det en klar indikation på att allt inte står rätt till i stammarna. En spolning och filmning kan vara på plats, för att säkerställa skicket och beräkna underhållsbehovet.
Om man som styrelse ignorerar detta med hänvisning till förvaltarens rekommenderade behov, så tycker nog jag att styrelsen kan hållas skyldig.

Å andra sidan säger väl de flesta stadgarna i brf att medlemmen står för: ytskikt (matta, tapet, kakel), Golvbrunn (ej rör), insida av dörr, fönster glas, insida fönster osv.

Harald
2010-11-13, 14:24
Ansvar för brunnen:

Riksbyggen, HSB: Föreningen

SBC: Medlemmen.

Jag hävdar att så länge styrelsen kan visa på att man genomför den årliga statusbesiktningen, även om det bara är lekmän ur styrelsen som går och bedömer läget på de olika byggdelarna, så borde styrelsen gå fri. De kanske har tittat på 2-3 st brunnar i föreningen och bedömt att dessa torde hålla x år till.

Att enbart använda sig av teoretisk "teknisk livslängd" eller underhållsplan, är dock enligt mig inte tillräckligt.

Granne
2010-11-13, 15:12
Ansvar för brunnen:

Riksbyggen, HSB: Föreningen

SBC: Medlemmen.

Jag hävdar att så länge styrelsen kan visa på att man genomför den årliga statusbesiktningen, även om det bara är lekmän ur styrelsen som går och bedömer läget på de olika byggdelarna, så borde styrelsen gå fri. De kanske har tittat på 2-3 st brunnar i föreningen och bedömt att dessa torde hålla x år till.

Att enbart använda sig av teoretisk "teknisk livslängd" eller underhållsplan, är dock enligt mig inte tillräckligt.

Precis det jag hävdar. I vår förening förlitar styrelsen sig helt på förvaltarens underhållsplan. Vilket är heeeeeeelt åt helvete.

mrgboe
2010-12-14, 06:59
Återkommer om sönderrostad golvbrunn. Nu har de bilat och torkat samt lagt in någon sorts lättbetong i badrummet, och nu gör de inget mer förrän jag godkänner att betala för golvbeläggningen, vilket jag har gjort.

Nu vill de tvinga mig att byta även beläggningen på väggarna, inkl. rivning, spackling, ev. gips. Detta eftersom huset är så gammalt, så det finns inte våtskikt under kaklet. Jag ville byta ut nedre raden av kaklet så att man kan lägga golvmattan under.

Jag har väldigt svårt att acceptera detta eftersom jag inte har den minsta skuld till skadan.
Var kan man vända sig för att få reda på mer om sånt här?
Det här känns ungefär som ett bedrägeri på Blocket, helt utelämnad...

totiki
2010-12-14, 10:21
... någon sorts lättbetong i badrummet, och nu gör de inget mer förrän jag godkänner att betala för golvbeläggningen, vilket jag har gjort.

Dom bör också flytspackla. Nu måste du bestämma ifall du vill ha golvvärme.

Nu vill de tvinga mig att byta även beläggningen på väggarna, inkl. rivning, spackling, ev. gips. Detta eftersom huset är så gammalt, så det finns inte våtskikt under kaklet. Jag ville byta ut nedre raden av kaklet så att man kan lägga golvmattan under.
Jag har väldigt svårt att acceptera detta eftersom jag inte har den minsta skuld till skadan.
Var kan man vända sig för att få reda på mer om sånt här?
Det här känns ungefär som ett bedrägeri på Blocket, helt utelämnad...
Ifall "de" är föreningen som ska se till sin fastighet så måste "de" använda en certifierad firma för att fastighetsförsäkringen ska gälla.

Det som enligt stadgarna är föreningens ansvar betalar föreningen för (fram till ytskiktet), ifall det är vad som står i stadgarna. Sedan har du möjlighet att välja ytskikt och betala för det. Man kan ha vinyltapet och matta t ex. Billigast och tätast.

Vad försäkringsbolagen erbjuder för gamla badrum brukar vara detsamma som självrisken. Sorgligt nog är det väl så att för eller senare blir ett badrum så gammalt att det måste åtgärdas. Råkar man vara ägaren då....då sitter man med svartepetter.

Vi har råkat ut för liknande. Det är inte föreningens fel, det är försäkringsbolagens bestämmelser, tyvärr. Certifierade företag måste hålla sig till senaste byggregler.

Du skulle på egen hand kunna fixa allting på ditt eget sätt. Men då blir det du som är ansvarig i tio år framöver för alla eventuella skador som kan uppstå p g a ditt badrum. Förmodligen skulle ett försäkringsbolag driva en sådan process.

Gusten
2010-12-14, 10:26
Vad man undrar är om det bara är du som fått åläggande att byta
kaklet på väggarna pga avsaknad av tätskikt, eller om även
grannar som också saknar tätskikt har fått samma åläggande.

totiki
2010-12-14, 10:44
... om även grannar som också saknar tätskikt har fått samma åläggande.

Nej, det har faktiskt ingen betydelse. Här handlar det om en skada som föreningen var tvungen att åtgärda. Ifall samma skada upprepas i en annan lgh kommer de att få samma föreläggande ifall skicket är av samma ålder.

Föreningens försäkring gäller besiktning av orsak till skadan och återställande av eventuella ingrepp som gjorts av den orsaken, skador som uppstått på försäkringsobjektet (föreningens del av fastigheten, bjälklag o s v. torkning t ex.). Reparation av skadan är föreningens åtagande. Det passar man på att göra när golvet ändå är utbilat.

Vill däremot föreningen förebygga framtida skador kan man med stämmobeslut initiera badrums/stambyte antingen helt genom föreningens försorg, eller delvis. Gör man det delvis uppstår samma situation som ovan.