handdator

Visa fullständig version : Fastighetsskötsel i brf

bossse
2010-10-19, 23:00
Jag bor i en liten bostadsrättsförening som har en utomstående fastighetsskötare på deltid.
Denne går i pension nu under hösten men jobbar kvar året ut.
Jag som boende i föreningen har nu anmält mitt intresse att överta detta arbete.
Då påster en i styrelsen att lönenivån är lägre än vad den förre fastighetsskötaren hade därför att jag bor i föreningen.
Kan det verkligen stämma? Jag ska ju ha samma arbetsuppgifter som den avgående har haft.
Den förre fastighetsskötaren har kollektivavtal.

Admin
2010-10-19, 23:16
Naturligtvis är det inget argument för din lön om du bor i föreningen eller någon annanstans. Det är bara dumt av styrelsen att säga något sådant. Men problemet är väl mest att det är styrelsen som bestämmer din lön.

bossse
2010-10-19, 23:33
Men problemet är väl mest att det är styrelsen som bestämmer din lön.
Vet du att det är så eller gissar du bara?
Bestäms inte lönen vid avtalsförhandling för fastighetsarbete eftersom det gäller kollektivavtal?

Admin
2010-10-20, 10:21
Jag vet bara att det faktum att du bor i föreningen är irrelevant för din lönenivå och att det är styrelsen som bestämmer din lön. Villka villkor styrelsen sedan har att arbeta utifrån när de sätter din lön, avseende lägsta möjliga nivå, kollektivavtal etc, det kan jag inget om. Finns kanske någon annan i forumet som är mer kunnig i regelverk för detta.

Gusten
2010-10-20, 10:31
Det är naturligtvis inte som styrelsen påstår att lönen "är" lägre bara
för att någon boende i huset utför arbetet. Ofta är det väl så att man
försöker få boende i huset att utföra arbetet billigare än utomstående,
men lika lön för lika arbete borde rimligen gälla även här.

totiki
2010-10-20, 11:24
Det är väl en förhandlingsfråga. Föreningen kanske inte förhandlar med facket.

MikHo
2010-10-20, 17:17
Kan ju vara så att styrelsen räknar med kostnade för att köpa in tjänsten kontra att anställa något i föreningens namn som skall utföra arbetet.

Då räknar de säkert in att för de pengarna de kostat att köpa tjänsten skall lön+arbetsgivaragifter och så vidare bakas ihop.

fast nu när jag läser om ditt inlägg igen så verkar det nästan som om denna fastighetsskötare varit anställd av föreningen?
Kan det stämma ? eller har han haft ett eget företag som föreningen köpt tjänsten av?

Alternativt startar du ett företag som sedan säljer tjänsten till din förening.
Bara du skaffar F-Skattsedel så slipper föreningen alla "extra avgifter".

bossse
2010-10-20, 21:56
fast nu när jag läser om ditt inlägg igen så verkar det nästan som om denna fastighetsskötare varit anställd av föreningen?
Kan det stämma ? eller har han haft ett eget företag som föreningen köpt tjänsten av?
Han är tillsvidare-anställd av föreningen ja. (kallades förr fast anställning)

Jag inte bara bor i föreningen, jag är dessutom styrelsemedlem.
Enligt vår ekonomiske förvaltare så kan jag då icke ta en sådan anställning.
Kan ej vara arbetsgivare och arbetstagare på samma gång.

mer om tillsvidareanställning nedan
http://sv.wikipedia.org/wiki/Tillsvidareanst%C3%A4llning

MikHo
2010-10-21, 12:12
ok, då hängde jag med bättre andra gången jag läste ditt inlägg :)

Enligt vår ekonomiske förvaltare så kan jag då icke ta en sådan anställning.
Kan ej vara arbetsgivare och arbetstagare på samma gång.

Kan och kan, hur fungerar det i företag där styrelsemedlemmar även är anställda ?
Däremot är det väldigt opraktiskt då du helst inte skall vara närvarande vid de tillfällen det diskuteras inom styrelsen vad din lön skall vara till exempel.
Eller andra delar där du då uppfattas sitta på dubbla stolar.

Som sagt, inte omöjligt men inte speciellt "bra".