handdator

Visa fullständig version : VVC och brunt vatten i kranen - Rör rätt dragna vid badrumsrenovering i brf?

arthur,gaudio
2010-08-28, 08:11
Vi är i sluttampen av en badrumsrenovering och det mesta har gått bra. Allt är utfört av behöriga svenska hantverkare. Vi bor på tredje våningen av sju i en lägenhet i centrala Stockholm.

Nu till min fråga. Vi har tre rör i vårt badrum (varmt, kallt, VVS). Innan renoveringen gick VVS röret till handdukstorkaren som i sin tur sedan tömde ut sig i VVS röret igen. VVS röret fortsatte sedan hela vägen till slutet på slugan vid duschen. På den tiden var det alltid en avsevärd kondens på kallvattenröret, gissningsvis för att VVS rören tömde sig tillbaka in i den efter duschen.

När hantverkaren drog de nya rören så drog han alla tre (varmt, vatten, VVS) fram till handdukstorken. Frånröret från handdukstorkaren tömmer nu ut sig sedan i varmvattenröret. Han sa att detta skulle hindra konderseringen på kallvattenröret.

Men nu är det ett nytt problem. Varje gång man sätter på varmvattnet från kranen eller duschen så har vattnet en ganska röd/brun färg. Man måste låta vattnet rinna rätt länge innan det klarnar. Jag gissar att denna färg kommer från VVS röret. Stämmer det?

Ska man verkligen göra så att man tömmer ut VVS direkt i varmt vatten? Är det säkert att dricka vatten som kommer från VVS-röret?

MikHo
2010-08-28, 08:55
VVS brukar stå fär Värme Vatten Sanitet... men jag tror jag har en uppfattning hur det ser ut.

Om du har tre rör som kommer in så är det troligt att det är Varmt, Kallt och Värmesystemet.

Värmesystemet ska vara ett slutet system för att förhindra att rör/radiatorer/handukstorkar ska rosta sönder.

Väldigt ofta sätter man handukstorkar på detta system för att få en genomströmning/cirkulation i systemet även om de boende stänger av alla elementen.
Stillastående vatten är inte heller bra för systemet.

Om er hantverkare kopplat på värmesystemsröret på varmvattnet så innebär detta att det blir mindre vatten i värmesystemet varje gång du använder varmvattnet. Dessutom fungerar din handukstork inte då vattnet blir stillastående (och svalnar) när du inte har varmvattnet på.
För att öka trycket i värmesystemet fyller man på med mer vatten (syresatt kranvatten) vilket ökar risken för rost och trasiga radiatorer eller rör i marken.

Om hantverkaren varit "smart" skulle det räckt med lite isolering runt rören där de var närmast mellan rören, kallt + varmt ger kondens... vilket i sig inte är farligt i ett våtrum, värre om det uppstått i vardagsrummet.

arthur,gaudio
2010-08-28, 09:16
Hej och tack för svaret. Jag bifogar en bild så att du kan se. Stämmer ditt svar fortfarande efter att du sett bilden?

11

Trötter
2010-08-28, 10:44
11

Det du visar här är varmvattencirkulation och förkortas VVC. Att det kommer brunt eller missfärgat vatten från VVC kan bero på många faktorer, som smuts i ventil, gamla ledningar som ej bytts, fickor = lågpunkter med rostansamlingar mm.

Min rekommendation är, om det inte upphör efter någon vecka och riklig genomsköljning, då bör installatören kontaktas och ges möjlighet att åtgärda problemet.

Att dricka vatten som går genom vvc-systemet är inte att rekommendera. Anledningen är att detta är varmvatten. Varmvatten utgör en större risk för utfällning av metaller och andra ohälsosamma partiklar som fälls ut ur rör och komponenter som finns i rörsystem. Man bör alltid använda kallvatten vid matlagning/förtäring.

arthur,gaudio
2010-08-28, 12:17
Jo, jag menade VVC förstås och inte VVS :-)

Om jag förstår dig rätt så är denna dragning inte nödvändigtvis fel, men att vi borde hålla koll på att det rödbruna vattnet försvinner inom den närmaste veckan?

Hur funkar det med VVC, egentligen?
Våra rör är väl anslutna till samma system som grannen under oss, eller hur? Skulle det kunna vara rost från insidan av deras handdukstork?

Trötter
2010-08-28, 15:24
VVC är ett sätt för att få snabb tillgång till varmt vatten. Att installera VVC i större ledningsnät där det inte finns, är oftast kostnadseffektivt vad gäller energi och vattenförbrukning. Om man inte har VVC måste varmvattnet som leds genom varmvattenledningen värma upp ledningen varje gång som man tappar vatten ur varmvattenkranen för att rätt vattentemperatur ska ges vid tappstället, med efterföljande energiförlust.

Sammanfattningsvis så är VVC endast ett system som får varmvattnet att cirkulera i varmvattenledningen genom att det sitter en liten pump vid undercentralen, varmvattenberedaren eller pannan och pumpar runt vattnet i varmvattenledningen.

Fördelar med VVC

minskar risken för tillväxt av legionellabakterier väsentligt
höjer komforten, t.ex. kortare väntetid på varmt vatten
minskar vattenförbrukningen
sparar energi

arthur,gaudio
2010-08-28, 16:01
Dock så undrar jag fortfarande om du anser att den dragning som syns i bilden jag bifogade är problematisk, eller om det är som det ska se ut. Som sagt, i vårt tidigare badrum så tömdes handdukstorken ut i VVC-ledningen igen, och inte i varmvattenledningen (som sedan går vidare till blandaren och duschen).

Trötter
2010-08-28, 16:42
Enligt bilden så ser det ut som det är fackmässigt utfört och då förmodligen innehåller rätt komponenter. Jag kan inte helt avgöra detta från bilden om det är rätt komponenter som sitter på handdukstorken.

Men det går att testa på ett enkelt sätt. Om du stänger av värmen till handdukstorken, då ska det övre och mellersta röret till höger i bild hålla samma temperatur alltså vara varmt. Detta visar på att cirkulationen fungerar. Jag skulle rekommendera att alltid ha värmen påslagen på handdukstorken. Alltså ventilen/kranen som sitter på handdukstorken bör vara i öppet läge. Detta för att erhålla en bra upptorkning i våtutrymmet.

MikHo
2010-08-29, 01:52
Håller med Trötter genom hela tråden, däremot ska det inte behöva ta så lång tid som en vecka att bli av med avfällningar i vattnet.
Ett par rejäla genomspolningar tills det röd-bruna försvunnit borde räcka... annars verkar det som om det är högre tryck på vattnet från handukstorken än til. Detta orsakar att "dåligt" vatten från handukstorken sprider sig till det "friska" varmvattnet.

En tillfällig lösning borde vara att sätta någon typ av backventil i så fall för att tvinga vattnet på rätt håll... samtidigt bör man se över hela systemet om nu trycket ligger på fel håll.