handdator

Visa fullständig version : Vaktmästare. Vilket är bäst?

aalaestadius@hotmail.com
2010-08-18, 22:25
Vi är en ganska liten förening. Alltså ganska många som ska dela på kostnader och ansvar. I dagsläget har vi ett företag som sköter vår trädgård, ett som vi har ett serviceavtal med alla maskiner och andra företag som kallas in vid andra olika behov för fastigheten. Jag undrar ifall det är mer kostnadseffektiv att anlita en vaktmästare som man kallar in vid behov (en som kan elektricitet, rör, trädgård osv). Jag har också försökt undersöka om det skulle finnas någon i södra Skåne som man kan anlita för ett sådant jobb. Jag fick inte jättebra respons. Hur löser ni alla sådana här problem? Finns det någon bra vaktmästare eller annat system man kan använda sig av?
Mvh

schrapet
2014-04-19, 20:05
Du är inne på rätt spår! Att ha vaktmästare är absolut mer kostnadseffektivt än att teckna fullserviceavtal med bolag e.t.c.
Min BRF som också är liten har minst 14 års erfarenhet av att ha egen vicevärd. Vicevärd kan vara någon i styrelsen eller medlem.
Nu påstår jag inte att vi är hantverkare som bor här och har egna maskiner och verktyg när servicearbete måste utföras.
Vicevärd har en telefonlista på olika entreprenörer som tidigare utfört ett fullgott arbete åt föreningen. De vill ju så gärna bli anlitade nästa gång BRF behöver hjälp.
Om det t.ex. är dålig avrinning i stamledning så tillkallar vicevärd entreprenör och möter upp när fackman anländer. Fullserviceavtal är i regel dyrt eftersom stor del av kostnaden går åt till regelbunden kontroll av fastighet om något arbete måste utföras.
Det är inte alltid så att kvaliteten är på nivå eftersom bolag har ju tecknat avtal med BRF som förlängs tills någon av parterna säger upp det.