handdator

Visa fullständig version : Stängda städer - Aftonbladet

Admin
2010-07-15, 22:22
Petter Larsson om en bostadspolitik som gör oss till sämre människor: Vi är på väg mot det tidiga 1900-talet igen.Jag håller egentligen med dig. Men du, vill du verkligen bli den siste idioten som bor i hyresrätt?
Så sa grannfrun i Malmö till mig för några år sedan. Grannarna skulle bilda bostadsrättsförening, hoppades att hyresvärden skulle sälja så att de kunde bli rika över en natt. Jag gick på mötet för att övertala dem att låta bli. Flera erkände att de var oroliga för hur snabbt hyresrätterna försvann i staden. Men nu kunde de byta spår, lämna hyresmarknaden bakom sig och dessutom göra en hacka på kuppen. Alla andra gjorde ju det.
Så ser logiken ut bakom den exploderande omvandlingen av hyresrätter till bostadsrätter i storstäderna. I Stockholm, där det är värst, ökade andelen bostadsrätter från 38 till 62 procent mellan 1998 och 2009, berättar journalisten Kent Werne i sin kommande reportagebok Du sköna nya hem.

Allmännyttans hyresnorm och självkostnadsprincip är avskaffade. Dess lägenheter säljs för vrakpriser – Werne skriver om det som en av de största överföringarna av gemensamma pengar till privata fickor som vi någonsin sett. Dessutom ska läget nu vägas in vid hyressättning – ett stort steg mot marknadshyror.
Vi är på väg mot det tidiga 1900-talet igen.
De flesta av oss förlorar på det. Bostadsrättifiering, marknadshyror – och svarthandel med hyreskontrakt – innebär att bara de som kan betala får tillträde till de mest attraktiva områdena. Ett välbetalt ungt par i karriären kan norpa åt sig den femrummare som den fattiga barnfamiljen hade behövt så oändligt mycket bättre. Den vanliga 20-åringen – en gång jag själv – har då inte en chans att bo i områden som Malmös Davidshall, Stockholms Söder eller ens Göteborgs Majorna. Jobbarna i förorten kan sluta hoppas att deras barn ska kunna bo bättre än de själva. Deras frihet att forma sina liv inskränks.

Klicka här för att läsa hela artikeln... (http://www.aftonbladet.se/kultur/article7471911.ab)