handdator

Visa fullständig version : Vem betalar skada (orsakad av byggfusk) i badrum till bostadsrätt?

bjarne
2008-05-12, 13:42
Vi upptäckte en skada i vårt badrumsgolv och blev tillsagda av besiktningsman att laga skadan i badrummet eftersom det kunde innebära fuktskador. Detta ledde till att vi fick göra om hela badrummet med ytskikt etc för att reparera skadan i golvet.

Det visade sig vara ett byggfusk, vad gäller golvet under tätskiktet, som gjort att golvet spruckit. Badrummet var 9 år och allt mycket fräscht.

Jag undrar om vi, som bostadsrättshavare, ska betala reparatione av skadan i golvet eftersom stommen i huset tillhör föreningen, och den har därmed skapat skador på vår lägenhet?

schrapet
2008-05-12, 14:23
Detta är nog ett typiskt ärende för en skadehandläggare på ett försäkringsbolag.

För 2 år sedan lät min Brf utföra en fuktbesiktning av samtliga lägenheter (kök och badrum). Jag minns att det var en som fick anmärkningar i badrummet. Detta blev lägenhetsinnehavaren tvungen att åtgärda.

Brf är nog bara skadeståndsskyldig om det är fel på något rör i golv eller väggar som man normalt inte kommer åt. Ytskikt och yttre rör faller på lägenhetsinnehavaren.:46: