handdator

Visa fullständig version : Ingår telejack i lgh?

smörblomman
2010-06-22, 13:24
Hej.
Har just flyttat in i en bostadsrätt, men till min fasa så har förra ägaren tagit bort telejacket helt. Så jag undrar om det är föreningen som skall stå för en ny instalation av ett telejack eller det får man själv bekosta?

Tacksam för svar :5:

Admin
2010-06-22, 13:50
Detta är inget som föreningen svarar för.
Föreningen har enbart ansvar för ej synligt kablage (dvs de trådar som går i väggarna, se även tråden; Vem ansvarar för elledningar? (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=8733)).

I och för sig skulle man kunna hävda att telejacket (precis som TV-jacket och t.ex. lägenhetsdörren/balkongdörren) hamnar i gränslandet, men eftersom det handlar om en så relativt låg kostnad lönar det sig knappast att driva denna fråga vidare.

Egentligen är det den tidigare ägaren som ska bekosta detta, men samma sak där, enklast att köpa ett nytt jack för några tior.

MikHo
2010-06-22, 20:52
I och för sig skulle man kunna hävda att telejacket (precis som TV-jacket och t.ex. lägenhetsdörren/balkongdörren) hamnar i gränslandet, men eftersom det handlar om en så relativt låg kostnad lönar det sig knappast att driva denna fråga vidare.

Det kan röra sig om en rejäl kostnad om den tidigare innehavaren har gått på kablarna så det inte går att fästa ett jack.

Slå en signal till Telia, de har i alla fall tidigareår när jag varit i kontakt med dem kunnat härleda om det överhuvudtaget har funnits ett jack. (vi har den diskussionen i en annan tråd gällande TV-uttag), om det skulle vara så att du beställer telefoni av dem brukar det "ingå" att de kommer och fäster första jacket så du kan utnyttja telefonin.

Därefter kan du ganska enkelt (om du har kunskapen) dra vidare från det jacket och vidare i lägenheten.

Edit: Kostnaden för installationen kan du inte få från föreningen om telefonin har plockats bort av tidigare innehavare.

Den andra tråd som finns här på forumet diskuterar om föreningen skall bekosta installationen om den sker för första gången.

Hallmat
2010-06-23, 10:48
Den andra tråden finns här. (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=12569)

Jag frågade en jurist på SBC om vem som ska bekosta detta nya TV-uttag och, trots att det handlar om en nyinstallation, så ansåg han att det är bostadsrätthavaren som ska stå för denna kostnad. Föreningen ansvarar för kablar utanför lägenheten medan br-havaren ansvarar för uttag i sin egen lägenhet och att dra kablar till detta.

Admin
2010-06-23, 11:49
Föreningen ansvarar för kablar utanför lägenheten medan br-havaren ansvarar för uttag i sin egen lägenhet och att dra kablar till detta.
Jag vet inte hur SBC-juristen resonerat eller vad denne baserar sig på men jag håller som sagt med om att det inte är föreningen som ska bekosta telejacket.
Däremot, vad gäller att bostadsrättshavaren ansvarar för att i lägenheten dra kablar till uttaget, så ställer jag mig högst tveksam.
Det är nämligen så att föreningen ansvarar för dolda kablar i lägenheterna. Av detta följer att föreningen ansvarar för tåtarna ända fram till det första telejacket i lägenheten.

Sedan, eftersom detta är så dåligt reglerat, uppstår diverse tolkningsproblem vad gäller själva uttagen.

Eftersom föreningen inte bara installerat utan även ofta uppgraderat (inte minst i samband med anpassning till ComHem, med "tre hål i väggen") själva antennuttagen så vill jag hävda att föreningen därmed har ansvaret för dessa antennuttag.

Vid nyinstallation (enligt den andra aktuella tråden som behandlar liknande fråga) uppkommer fler parametrar som gör det svårare att reda ut vad som gäller.

Telejacket är däremot något mer tveksamt eftersom tekniken i detta avseende inte förändrats där sedan telefonin infördes i Sverige (vad jag känner till), och det därför som regel är samma telejack som fanns när föreningen byggdes. Föreningen har inte uppgraderat dessa och då torde ansvaret för dessa ligga på bostadsrättshavaren.

totiki
2010-06-23, 12:11
Det kan också bero på när fastigheten är byggd. Jag hjälpte en bekant ta bort en vägg och förstog då att telekabeln gick inuti väggarna och i taket/golvet mellan de olika rummen i lägenheten. Här kan man verkligen tala om "doldt" kablage. I min egen fastighet från 1935 går alla telekablar utanpå väggen och är ej dolda.

Å andra sidan är inte längre telekabel ansedd som en nödvändighet. Det finns mobiltelefoner. Är det bredband man är ute efter så är detta en konkurensutsatt marknad och ej heller att betrakta som en nödvändighet. Men har övriga i fastigheten bredband genom telekabeln och föreningen icke tillhandahåller bredband på annat sätt, kan man kanske hävda likaprincipen. Men som vanligt finns för lite info om förhållandet i lägenheten/föreningen gällande frågan, så det är nästan omöjligt att svara.