handdator

Visa fullständig version : Hyresvärdens ansvar

Chrille79
2010-06-17, 17:52
hej jag är på väg att flytta till en större lägenhet och byter bostadsrättsförening och har varit strul både för mig och han som ska sälja lägenheten jag tänker köpa.

Dom har fått mitt personnummer för att kolla upp som alla gör. och jag har aldrig haft någon betalningsanmärkning och där jag bor nu har jag betalat hyrorna i tid och aldrig fått påminnelse, men hyresvärden på nya stället krävde en refferens och okej med det men när man ska höra av sig till hyresvärden om vad dom vill ha för typ av refferens så svarar hon inte och man pratar in ett medelande med nummer som hon ska ringa på.

Det har gått 4 dagar nu och jag har ringt flera gånger men får inget svar. killen som redan bor där knackade till slut på hemma hos henne och frågade vänligt om han störde och hon svarade surt jaaa detta är faktisk mitt privata hem.

Jag undrar om man egentligen inte kan kräva av henne att hon ska ringa upp när man lämnat ett medelande med nummer till henne?
och vart ska man vända sig om man tycker att hyresvärden missköter sig och vill få henne avsatt?

Just nu känns det som att man inte är välkommen dit då hon beter sig så här? Har man inte en viss skyldighet som hyresvärd?

tacksam för hjälp

Christian

Admin
2010-06-17, 20:49
Först, grattis till att bli medlem nr etttusen i detta forum. :5:

Om jag förstått det hela rätt så byter du boende från hyreslägenhet till bostadsrätt och bostadsrättsföreningen vill ha intyg från hyresvärden där du bott att du betalat in hyrorna i tid?

Jag hänger inte riktigt med, men vad jag kan säga är att om bostadsrättsföreningen kräver några intyg av dig (för att bevilja dig inträde i föreningen) så har du ingen skyldighet att lämna dessa. Föreningen får undersöka vad de vill (i storstadsregionerna tror jag det är sällsynt att någon kontroll av nya medlemmar görs nuförtiden), men har du inte en lång rad av aktuella betalningsanmärkningar liggandes så kommer föreningens undersökningar inte att leda till något.