handdator

Visa fullständig version : Egendomlig resultaträkning i brf:s första årsredovisning

micke
2010-06-14, 18:19
Idag fick jag en kopia av min brf:s första årsredovisning. Jag har inga större problem med att förstå en årsredovisning (efter flera år som fåmansföretagare), men jag har aldrig sett en årsredovisning för en brf, så jag vet inte om det är normalt att den ser ut som den gör.

Om jag har förstått det hela rätt så brukar det vara så att entreprenören står för kostnader och intäkter fram till en avräkningsdag. Vad jag däremot inte förstår är hur detta kan resultera i en resultatsräkning där alla poster är 0. Personligen kan jag ju tycka att de månadsavgifter som betalats in till föreningens bankgiro borde dyka upp någonstans i bokföringen; samma sak med de kostnader som föreningen har fakturerats. Sedan skulle jag förvänta mig att det kommer finnas en avräkning till entreprenören som gör att resultatet blir 0 kr.

T.ex. är det svårt att avgöra vilka fasta kostnader som föreningen kommer dras med framöver pga. olika avtal om driftkostnaden enbart uppges till 0 kr...

Är det normalt att en första årsredovisning för en brf har en resultatsräkning av denna karaktär, dvs. alla poster är 0?

/Micke

micke
2010-06-15, 15:42
Har undersökt detta lite närmare på egen hand (dvs. läst årsredovisningar) och tydligen så är det helt normalt, även om det verkar vara vanligare att inte inkludera någon resultaträkning alls i årsredovisningen än en resultaträkning där alla poster är noll.

/Micke