handdator

Visa fullständig version : Stambyte i brf - Frågor inför köp av bostadsrätt

atila
2010-06-08, 15:35
Har hittat en lägenhet som jag är intresserad av och vill köpa och där kök/badrum är totalrenoverade.

Jag har kollat på styrelsens planer för framtida ingrepp och där står det att det finns planer på att byta ut tappvattenstammar och avloppstammar år 2013.

Om jag skulle köpa denna lägenhet, och bo kvar så länge, så undrar jag hur dessa ingrepp kommer att påverka kök/badrum?
Jag betalar trots allt för att lägenheten är fräsch och nyrenoverad. Om de skulle få för sig att riva ner och förstöra kök/badrum pga stambyten för att därefter ersätta med nån billig kakel och halvkasst kök så blir det inte lönt att köpa lägenheten, inte för de pengar som lägenheten säljs för.

Hur är teknologin nuförtiden, år 2010? River föreningen väggar, kakel, tar bort köksbänkar, etc? Återställer föreningen kök och badrum till sitt forna skick eller något likvärdigt?

Har inga erfarenheter av detta och fattar att det såklart varierar beroende på förening. Någon som har erfarenheter som kan dela med sig?

totiki
2010-06-08, 15:53
Allt beror på vad du menar med totalrenoverat. Innebär detta att även ett partiellt stambyte av avloppsstammar samt dolda rör gjorts? Leds tappvatten i bad/duschrum utanpåliggande med ballofixrör? Då behövs förmodligen inget ingrepp alls i din lägenhet.

Man behöver göra en okulärbesiktning på plats och få del i vad som skall upphandlas.

Trötter
2010-06-08, 17:21
Du behöver nog undersöka hur det är tänkt att stamledningsrenoveringen ska utföras.

Om föreningen ska byta stammar så kan det var så att våtutrymmet behöver rivas på vissa ställen. Det kan medföra att hela våtutrymmet behöver kläs om med fuktspärrar och kakel/klinker/matta.

Stora delar av köket går ju att demontera och återmontera, vilket gör att arbetet inte blir så omfattande som i våtutrymmet.

Admin
2010-06-08, 18:20
Återställer föreningen kök och badrum till sitt forna skick eller något likvärdigt?
Omöjlig fråga att svara på. Det kan bli precis hur som helst.
I grunden ska föreningen vid stambyte, där väggar/golv rivs upp, återställa med samma eller motsvarande material (dvs "likvärdigt" som du säger, fast inom "rimliga" gränser).
Men det kan bli en process i hyresnämnden och det går inte att förutsäga vad resultatet kommer att bli eftersom varje styrelse har sina egna idéer och det finns inget tydligt regelverk.

Tänk också på att vid stambyte kan det bli utanpåliggande rör som, om det styrs av en lika inkompetent styrelse som i min egen brf, kan sänka värdet på bostadsrätten rejält.

Föreningen får inte göra något i någons lägenhet utan 3/4 majoritet för beslut om detta på stämma och hyresnämndens godkännande. Är medlemmarna medvetna om detta (vilket ytterst få tydligen är) så borde det bli ett bra resultat.

Se även;
Ersättningspolicy för medlemmar vid stambyte i brf (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=7725)

atila
2010-06-09, 08:49
Tackar för alla svar. Får ringa styrelsen och undersöka exakt hur det är tänkt att gå till.

Admin
2010-06-09, 11:01
Förutom att styrelser kan bytas ut närsomhelst så tänk på det att vad som yttras av en ledamot muntligt är till ingen som helst nytta för dig i framtiden.

Alltid allting skriftligt!

totiki
2010-06-09, 12:48
Och så tycker jag att du skall kontakta säljaren och få uppgift om vad som ingick i helrenoveringen. Bra att få se fakturor på vad som ingick.