handdator

Visa fullständig version : Hur får styrelsen använda föreningens pengar?

plattipus
2010-06-08, 12:12
Hej där.

Vet någon här om en ordförande får åka taxi framåt tillbaka för att tex träffa externa konsulter. Det finns ju buss!
Sedan har hon lämnat in taxiresorna till vår BRF.

Tackar

totiki
2010-06-08, 12:16
Det beror väl på tidpunkter och i vilken omfattning.
Vår revisor kommer till oss t ex. och givetvis får denne ta taxi fram och tillbaks. Det kan ju bli ett flertal gånger dessutom.

Trötter
2010-06-08, 12:26
Om föreningars högsta beslutande organ precisera styrelsens rättigheter och skyldigheter så skulle inte sådana situationer uppstå.

Inför stämma kan man upprätta en motion som medlemmarna kan få ta ställning till genom votering. Här kan man ange att resor görs på ledamöternas egen bekostnad, det går även att ange hur mycket styrelsen har att förfoga över under ett räkenskapsår, vad gäller förbrukningsmateriel som kaffe, papper, pennor mm.

Om medlemmarna bifaller en sådan motion kan inte ledamöterna åka taxi eller spendera medlemmarnas pengar som det behagar.

plattipus
2010-06-08, 13:17
OK.

Då får det bli en motion till nästa år.

Tycker bara det är en mycket onödig kostnad som läggs på föreningen.

totiki
2010-06-08, 13:59
Jag tänker aldrig behöva betala för att sköta föreningens angelägenheter. Det får räcka med att jag gör det gratis. Köpte tvättlina för 20:- igår och dessa 20 tänker jag begära tillbaka. Det blir många 20 lappar på ett år när man hela tiden återställer förbrukningsmaterial och lägger tid på att gå till affären och tillbaka.
Utöver det vill jag planlägga min tid efter mina behov och inte efter föreningens. Man är väl inte livegen bara för att man hjälper sina grannar.

Att det finns dom som inte kan skilja på ifall de är hyresgäst eller medlem i föreningen och kräver sin rätt in absurdum har man ju lagt märke till, men hur giriga kan man tillåta dem att bli?
Det är väl en sak när ordföranden har en hyrd BMW på föreningens bekostnad som i Malmö för ett par år sedan. Det kan jag förstå att man opponerar sig emot. Men skall man behöva ta bussen med 5 pärmar kvittenser och andra skrivelser? Med sådana krav tycker jag att man åtminstone borde erbjuda sina egna tjänster på motsvarande vis.

plattipus
2010-06-08, 16:19
Jag tänker aldrig behöva betala för att sköta föreningens angelägenheter. Det får räcka med att jag gör det gratis. Köpte tvättlina för 20:- igår och dessa 20 tänker jag begära tillbaka. Det blir många 20 lappar på ett år när man hela tiden återställer förbrukningsmaterial och lägger tid på att gå till affären och tillbaka.
Utöver det vill jag planlägga min tid efter mina behov och inte efter föreningens. Man är väl inte livegen bara för att man hjälper sina grannar.

Att det finns dom som inte kan skilja på ifall de är hyresgäst eller medlem i föreningen och kräver sin rätt in absurdum har man ju lagt märke till, men hur giriga kan man tillåta dem att bli?
Det är väl en sak när ordföranden har en hyrd BMW på föreningens bekostnad som i Malmö för ett par år sedan. Det kan jag förstå att man opponerar sig emot. Men skall man behöva ta bussen med 5 pärmar kvittenser och andra skrivelser? Med sådana krav tycker jag att man åtminstone borde erbjuda sina egna tjänster på motsvarande vis.

Självklart har du rätt i att en vald styrelseledamot aldrig skall behöva betala
föreningens angelägenheter. Det var inte det jag frågade utan jag frågade i vilken utsträckning man får använda föreningens pengar när detta ej är uttalat i föreningen. Kanske borde diskuteras hur man färdas i föreningen när det gäller flertalet taxibesök hit och dit.

Självklart skall du få planera din egen tid och inte efter föreningen. Självklart vet man vad man ger sig in i när man blir medlem i en styrelse och ibland kan det innebära lite uppoffringar, beroende på vilken art det är.

Sjävlklart skall man inte kräva sin rätt till absurdum, det var inte det jag sa heller. Hade det varit frågan om en massa pärmar etc så självklart hade hon fått åka taxi.

Du får nog ta reda på lite mer fakta innan du yttrar dig och tar för självklart
en del saker. Tycker du även att spa ingår som en aktivitet för en styrelse...
nä skämt och sido. Ta reda på mer fakta innan du yttrar dig för dramatiskt.

clabbe
2010-06-08, 16:32
Jag tycker det beror på, som totiki skriver. Innan en styrelseledamot har utlägg bör dock detta förankras i övriga styrelsen, annars riskerar ledamoten att nekas ersättning för utlägg. Har er förening som kutym att ersätta slika resor så är inte vikten att förankra utläggen lika tung, då finns det ju en praxis att falla tillbaka på. I slutänden är det medlemmarna som bör få ta ställning.
Lite luddigt skrivet men det finns inga klara regler.

totiki
2010-06-08, 17:11
Du får nog ta reda på lite mer fakta innan du yttrar dig. Ta reda på mer fakta innan du yttrar dig för dramatiskt.
Eller så kan du delge lite mer fakta från början.
Åker hon taxi varje dag eller har det endast skett vid tre tillfällen?

Robarb
2010-06-08, 20:49
För att skapa ett regelverk som föreningsstämman kan fastställa vad styrelsen har för kompetens att besluta för sin egen del, bör ett arvodesreglemente tas fram och förankras hos stämman.

Jag har under några års tid försökt att få vår stämma att anta ett sådant reglemente, men det har förmodligen upplevts för krångligt varför det saknas tydliga regler. Detta har medfört att styrelen fritt har tagit ut arvoden som inte varit sanktionerade av föreningsstämman. Det kan medföra att åtal väcks för att styrelsen missbrukat sin föörtroendeställning i eget vinstintresse, det som kallas korruption.

Förslag till arvodesreglemente för förtroendevalda inom Brf

§ 1
Tillämpningsområde
Dessa bestämmelser gäller för ledamöter och ersättare i föreningsstyrelsen,
ledamöter i valberedningen samt revisorer och ersättare för dessa som utsetts
av en ordinarie eller extra föreningsstämma. Bestämmelserna gäller även
ledamöter i arbetsgrupper och kommittéer som utses av föreningsstyrelsen

§ 2
Den tid som ersättningen omfattar
Ersättning utbetalas för deltagande vid följande sammanträden och
förrättningar.
• Sammanträde med föreningsstämman samt presidiemöte till
föreningsstämma.
• Sammanträde i föreningsstyrelsen
• Fullgörande av granskningsuppgift inom ramen för revisionsuppdrag
• Sammanträde med projektgrupper, utredningskommittéer och
arbetsgrupper.
• Överläggning med utomstående myndighet, organisation eller
funktion.
• Besiktningar eller inspektioner.
Ersättning utgår till de förtroendevalda som tjänstgör vid sammanträdet eller
förrättningen och till närvarande ersättare samt till annan förtroendevald som
medgetts närvarorätt.
För att ersättning skall utbetalas enligt ovanstående krävs att protokoll eller
minnesanteckningar förs samt att närvaroförteckning upprättas.
Vid deltagande i konferens, kurs eller liknande krävs beslut i styrelsen eller
beslut enligt särskilt bemyndigande.

§ 3
Sammanträdes- och förrättningsarvode
Sammanträdes- och förrättningsarvoden anslås årligen till respektive
förtroendevald grupp som ett totalbelopp, vilken har att fördela arvodena
mellan ledamöterna efter var och ens närvaro och/eller aktivitet inom
gruppen. ( Se § 2 st 3. )

Arvodet för sammankallande/gruppordförande skall beräknas i särskild
ordning när arvodena fördelas inom gruppen.
Denna bestämmelse gäller för sammanträde både dagtid och kvällstid.
Sammanträdes- eller förrättningsarvode utgår inte till heltids- eller
deltidsengagerad förtroendevald. Som heltids- eller deltidsengagerad
förtroendevald anses föreningsstyrelsens presidium utgöra, i huvudsak dess
ordförande och sekreterare samt föreningsvalda revisorer.
Styrelsen kan fastställa särskilda arvoden för speciella uppdrag.

§ 4
Års- och sammanträdesarvoden
Årsarvoden utgår till heltids- eller deltidsengagerade förtroendevalda enligt
ovanstående definition.
Års- och sammanträdesarvodena fastställs årligen vid ordinarie
föreningsstämma.

§ 5
Resekostnadsersättning
Resekostnadsersättning utgår ej för förrättning inom Salems kommun.
Ersättning för resekostnader vid sammanträde eller annan förrättning utom
kommunen utgår enligt de grunder, som fastställts för föreningens anställda.

§ 6
Gemensamma bestämmelser
Ersättning för extrakostnader och/eller resekostnader anmäls vid respektive
sammanträde till sammanträdessekreteraren.
Ersättning för extrakostnader och/eller resekostnader utbetalas månaden efter
det att yrkande om ersättning inlämnats.
Årsarvoden betalas med 1 / 12 del per månad.

§ 7
Tolkning
Frågor om tolkning av dessa bestämmelser avgörs av föreningens styrelse.
---------------------------------------------------------------------------------------
Arvodesreglementet:
Antaget av föreningsstämman: