handdator

Visa fullständig version : Hur kan man byta ut ordförande om........

Loellan
2010-06-01, 11:24
han ser till att nästla in sig det äcklet hos alla pensionärer som tror blint på vad han säger. Och dessutom pratar massa skit om folk som inte vill ha kvar honom som ordförande.

Hur tusan ska man kunna byta ut honom när punkten kommer... ska stämman utse ordförande kommer före valberedningens val av styrelseledamöter och suppleanter? Här fanns det ingen chans för valberedningen att ens tala om förslagen på nya ledamöter och suppleanter...

På årsstämman gick det nämligen till på detta viset att punkten kommer där man frågar om stämman ska utse ordförande. Då kommer förslag på sittande ordförande och andra förslag kommer också upp på två till.

Röstningen gick till på ett sätt som jag inte förstår om det får gå till på detta sätt? Men det kom upp tre förslag på ordföranderollen, då när röstningen är så får jag bara rösta på en av kandidaterna, även fast jag tycker att två av dom som är nämnda är bättre än den nuvarande, men jag får bara rösta på en av dom tre och det betyder att när jag röstat på en av dom så kommer det flera röster på den andra som jag också ville rösta på men dom rösterna räckte inte till utan sittande ordförande vann röstningen. Hade jag fått rösta på båda som jag kunde tänka mig som ordförande då hade det förslaget som fick mera röster än det första fått flera röster än ordförande. Hoppas ni förstår vad jag menar.

En sak till som var märklig, det var att styrelsen sitter och räcker upp handen när det är röstning, får dom det? Dessutom har dom jagat fullmakter 9 stycken som dom också sitter och fladdrar med som röster. Alltså detta sätet. Det var ju inte lätt som rösträknare att få till en rättvis röstning.

Hur fint är det att ordförande springer omkring i området och jagar valberedare till nästa år, alltså folk som han vill ska sitta i valberedningen. är det inte meningen att stämman utser valberedningen? När frågan på förslag kommer på valberedning så svarar ordförande eller hans fru dessa namn som dom jagat. Har också fått höra att han frågat en tidigare medlem som suttit i valberedningen om han inte kan tänka sig att sitta i valberedningen igen och att han han vill avsätta dom som sitter nu.

Ordförande har också gått runt till folk för att få namnunderskrifter på att avsätta valberedningen för att det är hans tur att avgå, men han vet ju att han sitter ett år i taget som ordförande. Alltså detta är så psykotiskt som det bara kan bli.

Tycker att det är bra märkligt hur det får gå till!

Men visst kan man väl lämna in en förfrågan om stadgeändring av punkterna så att valberedningens val av styrelseledamöter kommer före punkten att utse ordförande på stämman.

Jag personligen kommer att göra allt som står i min makt för att få bort denna maktmissbrukare.

Det är tråkigt att folk som vill sitta med i styrelsen inte får en chans till det pga att ordförande har ett finger med i spelet hela tiden. Allt för sin egen del. Nu fick valberedningen med en ny person till styrelsen som var positivt i alla fall.

clabbe
2010-06-01, 12:10
Det du skriver om hur ordförande röstades fram är det normala förfarandet vad jag vet i svenskt föreningsliv. Man röstar på den person man vill välja och den med flest röster vinner. Dock måste man få minst hälften av de avgivna rösterna för att bli vald (enl lagen om ekonomiska föreningar, 7 kap 13§). Hur stor andel av rösterna fick den som blev vald hos er?
Det du föreslår är ovanligt. Tycker du att det ska gå till så att man röstar bort en efter en tills det bara finns en kandidat kvar?

Vad gäller styrelsen får de rösta precis som alla andra medlemmar när det gäller val till styrelsen. För fullmakter gäller att man bara får använda en fullmakt om det inte är tillåtet i stadgarna. Sålunda högst 2 röster (sin egen och ngn annans).

Du kan föreslå vilka stadgeändringar du vill - du kan ju som alternativ föreslå att stadgarna ändras så att styrelsen utser ordförande istället för stämman.

Loellan
2010-06-01, 12:59
Allt hade ju varit bättre om inte ordförande vann röstningen. När det är fler kandidater som är intressanta att få in som ordförande är det ju synd att man bara får rösta på en kandidat. Jag vet inte hur många röster han fick som vann röstningen, men han fick väl flest röster antar jag.

Jag vet inte pga okunskap hur alla regler och allt går till, men jag håller på att lära mig och är intresserad av att veta.

Trötter
2010-06-01, 13:09
Du verkar ha samma syn som jag på ledningen i din förening som jag har på ledningen min förening. Att få bort en ordförande i en styrelse kan göras på olika sätt men det är inte alltid lätt. Man kan avsätta honom inom styrelsen genom att vecka ett misstroende mot ordförande vid ett styrelsesammanträde och utse ny ordförande. Det gäller att motivera misstroendet på ett nyanserat och tydligt sätt samt att få detta fört till protokollet där det anges hur många av ledamöterna som bifaller misstroendet.

Om det är så att det i stadgan framgår att stämman utser ordförande. Då bör det hållas en extrastämma för att delge styrelsens syn på ordförandens brister och att styrelsen rekommendera medlemmarna att entlediga ordförande och utse en som styrelsen kan ha förtroende för. Det är ju inte bara medlemmarna vid stämman som ska ha rätten att vecka misstroende mot ledamöter i styrelsen. Om en av ledamöterna i styrelsen begär att frågan tas upp hos medlemmarna, i detta bör styrelsen kalla till en stämma. Om nu inte medlemmarna bifaller styrelsen begäran om att entlediga ordförande. Då bör övriga ledamöter avgå vid denna extra stämma, med motiveringen att förtroende för föreningens högsta beslutande organ inte överensstämmer med ledamöternas syn på på beslutet som fattas vid stämman. Om man nu är tillräckligt många i styrelsen som bifaller misstroendet så kan föreningen ställas inför en mycket prekär situation om inte den lagstadgade kvoten av ledamöter finns inom styrelsen.

Vid val av ordförande vid stämma, och om det finns fler kandidater så anser jag att man kan ha flera valomgångar för att utröna vilken kandidat som kan anses som lämplig för att leda styrelsens arbete. Det skulle kunna gå till så att mon voterar på alla kandidater genom att rösterna utformas som följer. Tillstyrker till att Olle Olsson ska representera föreningen som ordförande och det andra alternativet skulle då vara avstyrker till att Olle Olsson ska representera föreningen som ordförande.

Om det är så att det finns tre kandidater och alla eller två av kandidaterna får mer än hälften av rösterna vid voteringen av och tillstyrker, då kan man gå vidare till en andra omgång för att se vilken av kandidaterna som är att föredra som ordförande i föreningen. Detta kan man då göra som att den man vill se som ordförande får en röst och den som får flest röster får då bli styrelsens ordförande.

För att vecka frågan om ordförandes kompetens och förtroendeställning inom föreningen, då gäller det att samla fakta för presentation. Presentationen bör göras genom motioner till ordinarie stämma eller presenteras skriftligen på extrastämma.

clabbe
2010-06-01, 13:28
Allt hade ju varit bättre om inte ordförande vann röstningen. När det är fler kandidater som är intressanta att få in som ordförande är det ju synd att man bara får rösta på en kandidat. Jag vet inte hur många röster han fick som vann röstningen, men han fick väl flest röster antar jag.

Jag vet inte pga okunskap hur alla regler och allt går till, men jag håller på att lära mig och är intresserad av att veta.

Så du vill alltså ha ett system där en efter en röstas bort? Mer än en ordförande vill du väl inte ha.
Eller vill du ha ett system där varje röstberättigad har en röst per kandidat, och så får den fritt fördelas på kandidaterna?

Nu när du fått lite mer information om hur röstreglerna är, kan du ju kolla protokollet för att se om det stämmer med reglerna. Annars kan du klandra besluten som ogiltiga.

Loellan
2010-06-01, 18:01
Jag vill ha ett system där en efter en röstas bort eller ett system där varje röstberättigad har en röst per kandidat, och så får den fritt fördelas på kandidaterna.

Ganska roligt när man tänker efter för att förra året när det skulle röstas så gick det inte alls till på detta sättet, utan där röstades det hej vilt och inte var det så att man bara hade en röst för den kandidat man ville rösta på då inte. Det är som att regler hittas på vartefter det kommer problem. Det har varit riktigt tjafsigt på stämman de två sista åren, ingen ordning så att säga.

Ja, Trötter något sätt ska jag komma på att försöka avveckla ordförande....