handdator

Visa fullständig version : Läckage i slits i badrum, i brf

Patricb
2010-05-20, 21:03
Upptäckte läckage ur slitsen i badrummet! Jag fick lite panik, ringde ordförande i föreningen som godkände att jag tog dit en rörmokare som åtgärdade läckan (på brf:s bekostnad). Rörmokaren var då tvungen att slå upp slitsen så nu är det ett stort hål och ca 6 kakelplattor är borta.

Problemet är att jag vet inte hur jag ska gå tillväga för att komma vidare. Hela badrummet måste kaklas om eftersom tätskiktet är brutet.

Men när jag pratar med ordförande om detta så rycker hon bara på axlarna och vet inte hur man ska göra för att komma vidare, hon frågar istället mig hur det går med allt. Vadå hur det går? Det borde väl hon veta att det inte går alls eftersom hon inte gjort något?

Eftersom läckaget är i slitsen, där allt är stambytt för ca 6 år sedan, så borde väl inte kostnaden för att renovera badrummet läggas på mig?
Det borde väl vara garanti på stambytet eller så borde föreningens försäkring ta detta?
Och vad ska jag säga till ordförande att hon ska göra egentligen?Hon kommer aldrig göra något om jag inte säger åt henne precis vad hon ska göra.

/En som e trött på att ha ett hål i badrummet

totiki
2010-05-20, 21:47
Kolla med GVK. Det är nya regler igen.

Admin
2010-05-20, 22:29
Det krångliga här är att medlemmen ansvarar för ytskiktet, och alltså måste bekosta detta (ett märkligt, luddigt och ej tidsenligt regelverk).

Frågan är vad som orsakat läckaget? Det måste nog fastställas.

Om man sedan har bostadsrättstillägg kan det täcka kostnaderna.

Sedan är styrelsen skyldig att kontrollera vilka garantiåtaganden som entreprenören för stambytet är skyldig att följa inom vilken tidsperiod efter stambytet.

Gusten
2010-05-21, 12:20
Är det inte så att föreningen är skyldig att återställa ett ytskikt
som måste brytas upp för att föreningen ska komma åt att laga
saker som föreningen ansvarar för ?
När det gäller återställandet, går det inte att lappa ett ytskikt som
bara brutits upp lokalt så att man slipper kakla om hela badrummet.

totiki
2010-05-21, 13:28
När det gäller återställandet, går det inte att lappa ett ytskikt som
bara brutits upp lokalt så att man slipper kakla om hela badrummet.
Jo, det går det. Det är därför jag hänvisar till GVKs nya regler som är lite vänligare än de tidigare. Men det går inte att uttala sig om detta specifika fall eftersom man inte kan göra en okulärbesiktning av hur det hela ser ut.

Admin
2010-05-21, 14:05
Är det inte så att föreningen är skyldig att återställa ett ytskikt
som måste brytas upp för att föreningen ska komma åt att laga
saker som föreningen ansvarar för ?
Jo, det är vad alla säger... och vad jag alltid hävdat är en självklarhet.
Jag har bara inte lyckats hitta någon som kan peka på något regelverk som bekräftar att det skulle vara så.

När jag ställt HSB mot väggen i denna fråga;
Är det inte så att om skada orsakats av något som föreningen ansvarar för så är det också föreningen som ska bekosta återställande av ytskiktet?
så har HSB hållit med mig, även om jag inte kunnat få detta svar svart på vitt.
Dessutom fortfarande utan att kunna bistå med svar på vilket regelverk som styr detta.
Till dags dato har ingen lyckats svara på detta.

Om ytkskiktet är lite mer exklusivt uppstår sedan frågan inom vilka kostnadsgränser som föreningen har skyldighet att återställa.

Varför kan man inte en gång för alla ta fram ett regelverk för detta så att man inte precis varenda gång behöver hamna i en konflikt?

En rekommendation är att varje förening själv täcker upp detta svarta hål i lag och stadgar.

totiki
2010-05-21, 16:29
Försäkringsbolagen utlöser hemförsäkringarna direkt när det blir fråga om ytskikt. Det spelar ingen roll ifall man är offer för någon annans vattenskada. Då man kan tycka att det borde gå på dennes försäkring. Utan helt plötsligt skall ens egen försäkring tas ifråga. De vill väl ta in varenda öre de kan på självriskerna. Och höja statistiken för antal vattenskador (en vattenskada utlöser tre försäkringar) för att på detta viset kunna underbygga höjningar av priset på premierna.

drjohan
2010-05-22, 09:07
Ni som tror ni har hemförsäkring, bostadsrättstillägg, etc, etc, kommer att bli besvikna när en skada inträffar (det spelar egentligen ingen roll om taket, golvet eller hela jävla fastigheten rasar ihop).

Följande händer.
Försäkringsbolaget säger: Nej det ingår inte... Även om det framgår tydligt i avtalet du tecknat med försäkringsbolaget.

Skulle du inte acceptera detta svar så kan du ju försöka processa mot försäkringsbolaget. Tyvärr fungerar ej detta, och därefter så kan du - om ev. föreningen skulle göra något (detta kan ta ca 5-10 år), hitta en temporär lösning.

Ett alternativ är att sälja din lägenhet som renoveringsobjekt för att slippa skiten.

Men vad gäller försäkringsbolag så är det inget konstigt att de, speciellt försäkringsbolaget IF, har en förkärlek till att organiserat tacka nej. De vill ju inte tappa sina slantar, eller hur?

Cheferna ligger på som satans för att minimera kostnader samtidigt som försäkringsbolagen kan sälja trygghetspaket till olika invånare i bostadsrätter.

Eftersom detta är en mycket gynnsam affär så rekommenderar jag att införskaffa lite värdepapper i någon av de större aktörerna på marknaden. På det viset får du tillbaka lite i utdelning varje år!

Genialiskt!