handdator

Visa fullständig version : Styrelseuppdrag och stadgar - Normalstadgar för brf

Sofi
2010-05-06, 19:27
Hej!

jag måste fråga.... är det så att alla HSB föreningar har en och samma normal stadgar...våra är från 2003 och som jag förstår är för hela länet...
Hur gör man det lättare i den tynga byråkratin när det bara lutar sig åt normalstadgar som inte är riktigt anpassade efter oss och vår förening.
Hur är det med styrelseansvaret när allt är så luddigt som i Normalstadgar?
Får en känsla av att de som sitter i styrelsen har en sport på att inte informera och att tiga är guld... för vems skull????
Ska det inte vara i den allmänna intresset som man väljer en styrelse?? som vill driva alla frågor och se möjligheterna istället för hindren..

Kan man göra om stadgarna till lite enklare formulering eller måste det vara så här krångligt och löddigt.???
Hur ska vi som medlemar få veta vad som försiggår i föreningen när vi inte får någon helst information vare sig i pappers form eller muntligt...
Jag har varit mycket aktiv i olika föreningar samt varit ordförande i vissa av dessa, men jag har aldrig varit med om något så här tungrott och byråkratiskt och odemokratiskt sätt att driva förening på???
Tacksam för många svar!!!

Francois
2010-05-06, 19:55
Är styrelseledamot, dock inte i HSB. Kan säga att varje förening har rätt att göra ändringar i sina stadgar. Behövs beslut i 2 stämmor i rad.

Sen har informationen till medlemmar inte så mycket med stadgar att göra. Visst kunde stadgarna kräva att informationen kommer ut till medlemmar regelbundet, men det finns föreningar som informerar sina medlemmar på ett väldigt omfattande sätt (t.ex. min egen förening, trots att vi har Riksbyggens standards stadgar). Det viktigaste är styrelsens inställning till detta.

För min del, tycker jag att styrelsen ska informera om ALLT de håller på med, utom :
- det som handlar om ensklida medlemmar och som kan kännas kränkande (uteblivna betalningar, bråk mellan grannar, mm)
- pågående offertförfrågningar
- hur ledamöternas röster fördelas vid ett beslut

Skriv en motion och kräv regelbundna infoblad och hemsida. Att informera medlemmarna strider inte mot lagen.

Sofi
2010-05-06, 23:18
Tack för ditt svar...
Tyvärr har inte tekniken kommit så långt i vår förening..vi har vaken mail eller info blad, men jag har skrivit en motion om att vi måste få bättre info..är nyfiken på hur de ska svara på min motion..
Vår förening delar inte ens ut stämmans protokollet utan den får ligga i ett rum i en vecka för den är juuu så hemlig...
Själv drar jag kopia på den så jag kan granska den i lugn och ro..
Nä i vår förening har tiden stått stilla sedan slutet på 90-talet och tyvärr så kanske det är så att ingen sörjer det...för det man inte vet det lider man inte av...
Vi har fortfarande analogt tv utbudet i vår förening för förening har ingen teknik eller teknisk kunskap...
Vi finns inte med under länets bostadsförening HSB för ingen har lagt in oss..

Ja så har vi det i vår HSB förening... men nu börjar vi "levade" bli irriterade av att inget händer...

Admin
2010-05-07, 14:48
är det så att alla HSB föreningar har en och samma normal stadgar...våra är från 2003 och som jag förstår är för hela länet...
Stadgarna i HSB-föreningarna bygger alla på samma normalstadgar från HSB. Tyvärr förstår föreningarna/medlemmarna inte sitt eget bästa och förbättrar därför inte de normalstadgar som i vissa delar är anpassade för att det ska passa HSB-organisationen och inte medlemmarna.

Här kan du se ett ganska genomarbetat förslag på hur stadgarna i en brf kan och bör se ut:
Mall för stadgar i brf (http://hotpot.se/lag-stadgar/index-6.htm)
Dessa stadgar är ojämförbart mycket bättre än HSBs normalstadgar, men det finns naturligtvis många förbättringar och förtydliganden som kan göras utöver det som jag tagit fram här.

Hur gör man det lättare i den tynga byråkratin när det bara lutar sig åt normalstadgar som inte är riktigt anpassade efter oss och vår förening.
Ja, svaret på detta är helt enkelt att föreningen tillsammans arbetar fram bättre stadgar, t.ex. med mitt stadgeförslag som grund.

Ska det inte vara i den allmänna intresset som man väljer en styrelse?? som vill driva alla frågor och se möjligheterna istället för hindren.
Jo, men tyvärr är en klar majoritet av medlemmarna närmast att beskriva som zombier.

tette
2010-05-07, 20:37
Zombier fortsätter jag temat på avseende stadgar.

Hur många föreningar har kvar att föreningen skall köpa alla tjänster och låta alla föreningens pengar förvaltas av HSB?

Detta är stenåldern, och att jämföras med sista jägarfolket i det innersta av Nya Guinea. Inget ont om detta folk, för där finns i alla fall mer rättvisa bland de boende än hos medlemmarna i många HSB-föreningar..

tette
2010-05-17, 10:21
http://www.sydsvenskan.se/bostad/article874658/Vad-ar-det-varsta-som-kan-handa.html

Om det fanns fler styrelser som arbetar för medlemmarna, skulle brf vara en bra lösning. Idag är det mest styrda ledamöter som går så långt att man tillochmed trakasserar sina medlemmar. Håller mer på dunderklumparna HSB, Riksbyggen och SBC, än tar vara om föreningsmedlemarna.

Jag tror nog att det skulle vara ekonomiskt och bra för många föreningar att man tog in styrelseproffs, några medlemmar som arbetsgrupper och referenser.
Oh viktigast av allt kastar ut mullvadarna, det vill säga de ledamöter som sitter och bevakar ovan nämnda dunderklumpar.

not: läste om floppen ägarlägenheter: 6 stycken färdigställdes under förra året.