handdator

Visa fullständig version : Årsstämma

plattipus
2010-04-26, 15:15
Hej där.

På vårt förra årsmöte började vår styrelse med att informationsmöte. De sa aldrig när det startade utan bara "innan årsmötet kommer ett informationsmöte att hållas". Detta mötet startade innan årsmötet kom igång.
Mötet höll på i ca 1½ timme innan det ordinarie mötet startades.

Slutligen drog vårt årsmöte ut på tiden och vi hann inte ens med att rösta in nya medlemmar till den nya styrelsen. Vi var en del medlemmar som hade en hel del frågor till styrelsen och folk orkade inte sitta kvar. Tyvärr var detta ett knep från styrelsen att göra så här (hålla ett informationsmöte innan) för de visste att de skulle få en del kniviga frågor.

Vad gäller ang detta ? vi har även begärt en extrastämma och de har i den kallelsen även lagt in ett informationsmöte innan vår begärda stämma.
Vad gäller här ?

Tacksam för lite hjälp
//

clabbe
2010-04-26, 15:22
Ni får väl helt enkelt vila ut er innan och vara beredda på och sätta av tid till en långkörare. Är stämman stadgeenligt utlyst får ni väl gilla läget.

plattipus
2010-04-26, 16:44
Ni får väl helt enkelt vila ut er innan och vara beredda på och sätta av tid till en långkörare. Är stämman stadgeenligt utlyst får ni väl gilla läget.

Det är inte vi som är problemet, vi håller så gärna ut. Jag undrar om de har rätt att bygga på ett informationsmöte innan vår begärda extrastämma?

//

clabbe
2010-04-26, 20:11
Det är inte vi som är problemet, vi håller så gärna ut. Jag undrar om de har rätt att bygga på ett informationsmöte innan vår begärda extrastämma?

//

jo, det skulle jag nog hävda är i styrelsens fulla rätt. Det är ju inte er stämma utan föreningens, som styrelsen är vald att driva. Finns det något att informera om från styrelsen är det ju ett bra tillfälle (även om man kan tycka kunde ske inom ramen för stämman)

dvs om ni nu har ngn styrelse (med tanke på vad du skrev i en annan tråd)

Francois
2010-04-26, 23:22
Men stämman ska vara planerad på en viss tid som ska stå i kallelsen, så att folk kan komma till stämman och inte till förmötet.
Och då ska ni medlemmar se till att tiderna hålls när det gäller infomötet, så att när tiden för stämman kommer, då ska infomötet avslutas. Det kan ni kräva.

plattipus
2010-04-27, 16:45
Men stämman ska vara planerad på en viss tid som ska stå i kallelset, så att folk kan komma till stämman och inte till förmötet.
Och då ska ni medlemmar se till att tiderna hålls när det gäller infomötet, så att när tiden för stämman kommer, då ska infomötet avslutas. Det kan ni kräva.

Då skall jag fråga styrelsen när infomötet skall hållas och när extrastämman börjar. tackar

//

Borättexperten
2010-04-27, 21:10
Jag håller med Francois, på kallelsen ska det stå ett klockslag, och då ska den riktiga stämman börja. :6: