handdator

Visa fullständig version : Förhandla med banken - etik&moral...

tractors
2010-04-25, 23:04
I vår privata brf har styrelsemedlem Nisse fått uppdraget att omförhandla ett lån på ca 2,3 milj. Han kontaktar vår "egen" bank om bästa räntan för en
2 års period. Därefter kollar han med några andra. Så långt allt väl.
Det visar sig att en annan bank nu erbjuder oss riktigt bra ränta - bättre än
vår nuvarande. Nisse går tillbaka till den gamla egna och förklarar läget.
De tror inte på Nisses uppgifter om det fina erbjudandet från en annan bank.
Då plockar Nisse fram offerten från den andra banken och låter vår nuvarande
bankkontakt ta del av offerten.
För min del tycker jag att det är helt galet att på detta viset avslöja hur
den konkurerande banken har räknat. Tycker att det är OK att spela ut bankerna mot varandra men att mera i detalj avslöja en konkurerande banks uppgifter på detta sätt är inte korrekt. Tacksam för synpunkter.

MikHo
2010-04-25, 23:21
Rent juridiskt sätt finns det i princip inga hinder, däremot är det upp till var och ens egna etik & moral om hur man skall förhandla fram bästa resultatet.

Francois
2010-04-25, 23:46
Jag tycker inte det är helt galet. Vem drabbas av detta? Ingen. Sen har bankerna ingen moral alls, och är bara efter ens pengar.

Jag tycker att Nisse var driftig och gjorde rätt.

Dock borde det kollas om den bansken med den låga räntan har krävd att deras offert inte ska avslöjas till en annan bank. I så fall kan ett fel ha begåtts.

Harald
2010-04-29, 21:32
Hejja Nisse!!!

sophi
2010-05-01, 00:25
Det var en duktig Nisse tycker jag, helt rätt jobbat

Trötter
2010-05-01, 07:26
Att spela ut en entreprenör eller som i detta fall en kreditgivare bör göras oftare i föreningar. Att diskutera i termer om etik och moral, ger inte föreningen en mer gynnsam ekonomisk situation. Så Nisse agerar på det sätt som en ledamot för en brf styrelse ska agera d.v.s förvalta medlemmarnas ekonomiska intressen på ett bra sätt och som samtidigt ger föreningen lägre kostnader.:10: