handdator

Visa fullständig version : Forumet

Francois
2010-04-22, 10:38
Jag tycker att Brf Hilda verkar satsa på framtida och bra lösningar.

Duktigt av dem att söka statliga bidrag. De verkar ah en engagerad och miljömedveten styrelse.

Admin
2010-04-22, 10:54
Missförstå mig inte.
Jag har inget emot miljösatsningar, tvärtom.
Jag känner mig själv mer miljömedveten än gemene man.

Men att anlita en konsult som fritt får spåna fram olika saker ger inga direkta signaler åt något håll.

Att söka bidrag kan man tycka precis vad man vill om, men det var faktiskt inte vad mitt inlägg handlade om.
Jag skulle vilja veta vad föreningen sökt bidrag för och hur detta fungerar när man söker bidrag i efterskott.

Jag ifrågasatte här inte styrelsens miljömedvetenhet eller engagemang, utan vad jag är ute efter - i stället för allmänt tyckande - är relevanta fakta i de olika frågorna.
I det fall detta finns.

Så Francois, om du tycker att Brf Hilda satsar på "framtida och bra lösningar" så kanske du vill utveckla detta. Specifikt vad, och hur, och varför, menar du?

Francois
2010-04-22, 12:59
Missförstå mig inte.
Jag har inget emot miljösatsningar, tvärtom.
Jag känner mig själv mer miljömedveten än gemene man.

Men att anlita en konsult som fritt får spåna fram olika saker ger inga direkta signaler åt något håll.

Att söka bidrag kan man tycka precis vad man vill om, men det var faktiskt inte vad mitt inlägg handlade om.
Jag skulle vilja veta vad föreningen sökt bidrag för och hur detta fungerar när man söker bidrag i efterskott.

Jag ifrågasatte här inte styrelsens miljömedvetenhet eller engagemang, utan vad jag är ute efter - i stället för allmänt tyckande - är relevanta fakta i de olika frågorna.
I det fall detta finns.

Så Francois, om du tycker att Brf Hilda satsar på "framtida och bra lösningar" så kanske du vill utveckla detta. Specifikt vad, och hur, och varför, menar du?

Jag svarade inte på ditt inlägg. Jag bara känner att denna styrelse verkar ha visioner på vad de vill ha. Om man vill ha fakta på hur de har tänkt sig med betaltning och kostnader i framtiden, kan man väl fråga dem, svårare än så är det inte.

Admin
2010-04-22, 13:40
Jag svarade inte på ditt inlägg. Jag bara känner att denna styrelse verkar ha visioner på vad de vill ha. Om man vill ha fakta på hur de har tänkt sig med betaltning och kostnader i framtiden, kan man väl fråga dem, svårare än så är det inte.
Om du inte svarade på mitt inlägg så vänligen skapa en egen tråd.

Man kan fråga dem, och är det inte svårare än så enligt din mening, kanske du kan fråga dem?

Enligt ditt resonemang behövs inte forum/diskussioner överhuvudtaget. Man kan ju bara fråga någon!

Fortsättningsvis, speciellt riktat till dig Francois, detta är en tråd och inläggen ska baseras på vad som skrivs här, alldeles speciellt det första inlägget i tråden. Annars blir det bara en massa blaj som jag måste ödsla tid på att ta bort sedan.
Det är också en fördel om man när man skriver inte lägger tyngdpunkten på meningslöst personligt tyckande, utan att man tar upp synpunkter och fakta som kan vara av värde för de som är intresserade av ämnet.
Tack på förhand för att denna uppmaning följs.

Francois
2010-04-22, 13:54
Skärp dig nu!

Jag kommenterar Brf Hildas renovering & miljösatsning, i tråden som heter "Brf Hildas renovering & miljösatsning "!!

Om detta inte är rätt lägger jag av med detta forum för min del.

Harald
2010-04-22, 14:12
Ähh, lägg av nu och tjaffsa ni två.

Admin: Du är en frisk fläkt i Brf-värden, om än att du undrar så himla mycket, en kan inte kunna allt, inte du heller (eller jag). Som byggkonsult kan jag svara på en del av bygg-frågorna, men tycker inte att de hör hemma här i forumet riktigt, så jag avstår tills vidare.

Francois: Jag har ofta utbyte av dina inlägg och resonemang, så du ger fan i att "hoppa av" bara för att admin kan vara lite hetsig :1: ibland.

Detta var bara vad jag tyckte, alltså....

Admin
2010-04-22, 14:25
Tack, Harald :9:

Jag begär absolut inte att alla ska kunna allt. Det är inte vad det handlar om. Jag bara vill att trådarna, så gott det är möjligt, ska innehålla synpunkter och fakta som tillför något för någon.
Det är min skyldighet som administratör för forumet när trådarna börjar flippa ut och förstörs av inlägg som inte hör dit och/eller som inte tillför något. Jag har mycket hög toleransnivå, men någonstans måste det finnas ett läge där jag sätter ner foten.
De personangrepp som Francois den senaste tiden ägnat sig en hel del åt mot diverse författare i forumet (och som tydligt bryter mot regelverket), har inte precis fått mig på bättre humör.
Sedan kan man kanske ta illa vid sig för att jag administrerar forumet, men det finns ingen anledning till. :)

Ok, så mitt inlägg var i rätt tråd då, eller hur?
Inte enligt dig själv, Francois;
Jag svarade inte på ditt inlägg.

Admin
2010-04-22, 14:36
Jag har flyttat alla irrelevanta inlägg från tråden;
Brf Hildas renovering & miljösatsning (påstådda) (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=12179)
till denna tråd.

Om någon vill fortsätta den ej till tråden om Brf Hilda hörande diskussionen så går det bra att göra det här.

tette
2010-04-22, 18:20
http://www.wspgroup.se/sv/Sektorer/Alla/Hus-och-Industri/Energisnal-framtid-Hilda-Rosengard/
Utdrag ur texten från denna sida.
"I samband med dessa stora ingrepp införs även individuell vattenmätning för lägenheter, tvättstugor och spolplatser i garage, vilket ger en stor besparing av både varm- och kallvatten samtidigt som kostnaderna fördelas på användare. "

Det är lätt att skriva om besparningar men att förklara är tydligen svårare.
kostnaderna fördelas å¨användare? kan någon förklara vad man menar?
stor besparning, mätarna energisparare i sig?

Jag var med i brf Vädurens styrelsen när detta projekt genomfördes.
Det var ett energibesparningsprojekt höjt till skyarna.
vad tror ni hände?

http://www.siemens.se/sbt/BuildingAutomation_HVAC/ref/ref_vad.asp

Investeringen som sades skulle kosta cirka 10 miljoner blev dubbelt så dyrt. fjärrvärmenerdragningen i lägenheterna gjorde att alla köpte elelement, (elen var kollektiv då) vilket "käkade upp" alla besparningarna.

Ny styrelse ersatte den som var insatta i detta projekt, och lade ner detta.

sanningen om detta projekt blev till slut "kejsarens nya kläder".