handdator

Visa fullständig version : Bolagsstämmor, styrelser och valberedningar

Katten Georg
2010-04-18, 12:30
Följande krönika återfinns i dagens Sydsvenska Dagblad. När jag läser den undrar jag om författaren har kommit över något hemligstämplat internt styrinstrument inom HSB Malmö.

Så är det dags igen

Krönika i Sydsvenskan den 18 april 2010

Text: Karl G Jönsson
Uppdaterad 18 april 2010 6.32 Publicerad 18 april 2010 6.30

Några ser den som årets höjdpunkt. Andra fasar för den och många lider i tysthet.
Jag talar förstås om årsstämman, bostadsrättsföreningarnas högsta beslutande organ. Årsmötet där medlemmarna i god demokratisk anda ska utse den styrelse som ska ansvara för att föreningen sköts på ett riktigt sätt.

Eller är det inte så det fungerar?

Jag anar att en del läsare protesterar mot min idealistiska beskrivning. Det är ibland en rätt stor skillnad mellan ideal och verklighet.
 Verkligheten kan ju vara att en liten klick klamrar sig fast vid styrelsemakten år efter år och gör allt för att stänga de andra ute.
 Verkligheten kan vara att medlemmar som vill utnyttja sin yttranderätt på årsstämman möts av hånskratt och åthutanden.
 Verkligheten kan vara att föreningens ordförande, som ju ska stå till svars inför medlemmarna, själv leder stämman och tystar all kritik med klubban.
 Verkligheten kan också vara att styrelsen ”glömmer” att följa årsstämmobeslut som den inte gillar eller ändrar i protokollet och hoppas att ingen ska upptäcka det.
 Verkligheten kan vara att valberedningen, som ska vara föreningens oberoende demokratiska kontrollorgan, går i ordförandens ledband och ser till styrelsens bästa – inte medlemmarnas.
Det är ett stort ansvar att leda en bostadsrättsförening. Det är stora värden man har att förvalta. Men ibland undrar jag vad som får människor att tro att de är föreningens herrar och inte dess tjänare.

Våren är den spirande grönskans, den återvändande livsglädjens och årsstämmornas tid. I en del föreningar går de tre hand i hand; då är det bara att gratulera. Där har man insett att en levande föreningsdemokrati förutsätter att medlemmarna är både informerade och delaktiga.

Kanske har de till och med något så ovanligt som en stark valberedning som granskar styrelsens arbete, bedömer dess kompetens, lyssnar på medlemmarna och vågar föreslå andra personer än dem som den sittande ordföranden vill omge sig med.

Ja, det låter som en utopi. Men det är faktiskt valberedningens uppgift.
Ha en skön söndag.

Visst känns ovanstående bekant på något vis eller hur.............

Admin
2010-04-18, 18:59
Länken till Karl G Jönssons krönika;
Så är det dags igen (http://www.sydsvenskan.se/bostad/article729241/Sa-ar-det-dags-igen.html)
med möjlighet att lämna kommentarer direkt i samband med krönikan i SDS.

Det som Karl G Jönsson beskriver är väl ganska precis på pricken hur det ser ut.
Det är enligt min mening en ypperlig sammanfattning över hur stämmor, styrelser och valberedningar ofta fungerar.

Och styrelsen/stämmorna/valberedningen i min egen brf är ett skolexempel på samtliga punkter som Karl G Jönsson tar upp.

Verkligheten kan ju vara att en liten klick klamrar sig fast vid styrelsemakten år efter år och gör allt för att stänga de andra ute.
Verkligheten kan vara att medlemmar som vill utnyttja sin yttranderätt på årsstämman möts av hånskratt och åthutanden.
Verkligheten kan vara att föreningens ordförande, som ju ska stå till svars inför medlemmarna, själv leder stämman och tystar all kritik med klubban.
Verkligheten kan också vara att styrelsen ”glömmer” att följa årsstämmobeslut som den inte gillar eller ändrar i protokollet och hoppas att ingen ska upptäcka det.
Verkligheten kan vara att valberedningen, som ska vara föreningens oberoende demokratiska kontrollorgan, går i ordförandens ledband och ser till styrelsens bästa – inte medlemmarnas.Det är ett stort ansvar att leda en bostadsrättsförening. Det är stora värden man har att förvalta. Men ibland undrar jag vad som får människor att tro att de är föreningens herrar och inte dess tjänare.

Francois
2010-04-18, 19:32
Jepp, usla styrelse och maktsugna styrelseledamöter finns det.

Tycker journalisten kunde också berättat att i de flesta fall kommer bara 10-30% av medlemmarna till årsstämman.
Det är väl detta som är roten till alla problem. För lite engagemang av de flesta.

Admin
2010-04-18, 20:51
Det är helt riktigt (jag vill minnas att Karl G tagit upp detta tidigare).
De uschla styrelserna avgår ju inte självmant, de måste avsättas.
Och för att kunna avsätta dem krävs att andra ställer upp.

Vi som engagerar oss får lida för dem som inte engagerar sig.

Men det räcker inte att gå på stämmorna.
Om man bara går dit för att "sitta av tiden" så kan man ju lika gärna stanna hemma.

Av 240 medlemmar i min brf så har vi (innan föregående stämma) varit 2-4 stycken som haft något att tillföra.
Utöver oss 2-4 engagerade medlemmar har det i princip aldrig varit någon som ifrågasatt något, eller ställt en fråga.

Man går på stämman för att fråga, diskutera, komma fram till lösningar, gå igenom sina motioner. Inte för att träffa sin granne över en fika, som fallet oftast är.

Kärnproblemet är de dåliga, insynsskyddade, maktgalna, oengagerade, okunniga styrelserna, och det som Karl G tog upp i sin utrymmesbegränsade krönika kanske kan leda till att i alla fall någon enstaka medlem börjar engagera sig. Många bäckar små...

tette
2010-04-18, 22:50
http://www.sydsvenskan.se/bostad/karlgjonsson/article213364/Lasarna-skriver-om-rysarstyrelser.html

Följer upp föregåendes inlägg, många bäckar små.....

Som jag skrivit ett antal gånger skiter media i bostadsdsrättsbranchen.
alla utom karl G tydligen, och i viss mån sydsvenskan.

Än en gång varför skriver inga tidningsmurvlar om all förskringring och det vedervärdiga som medlemmar i brf:er råkar ut för dagligen????

Stort heder till Karl G som verkar vara en av få som belyser sanningen om brf:er.