handdator

Visa fullständig version : HSB Malmös valberedning

misteln
2010-04-15, 17:53
Valberedningens förslag till ny styrelse

I samband med stämman går den tvååriga mandattiden ut för den sittande styrelsen (Birgitta Nilsson, Mimmi Zetterman respektive Olle Strand). Olle Strand har avböjt omval. Inför kommande period föreslår HSB Malmös valberedning följande styrelse: Birgitta Nilsson, f 1943, politiskt aktiv pensionär med fokus på vård,omsorg och folkhälsa, suppleant iHSB brf Lindeborg. Mimmi Zetterman, f 1982, student ordförande i HSB brf Kvadraten.Mikael Karlsson, f 1971, butiksche på Døgn Netto, sekreterare i HSB brf Hagalund.
Styrelseordförande Claes Caroli har yttterligare ett år kvar på sitt mandat.

Ovanstående står att läsa i senaste numret av HSB Malmö Nytt som endast ges ut digitalt och som kom ut idag den 15 april 2010.

Och så här står det i handlingarna som skickats ut i pappersform den 7/4 och daterats den 30/3 2010 till fullmäktigeledamöter och motionärer.

Styrelseledamot Avgående: BirgittaNilsson, MimmiZetterman, OlleStrand (avböjt omval)

Valberedningens förslag till styrelseledamot

Efternamn Förnamn Medlemskap Uppdrag inom HSB nominering

Nilsson Birgitta 1973 Suppleant,brf Lindeborg
Mashoun Nancy 2007 Viceordförande,brf Hilda
Karlsson Mikael 1987 Sekreterare,brf Hagalund

Varför har valberedningen ändrat sig och nu tagit bort Mashoun Nancy och ersatt henne med den tidigare ratade MimmiZetterman ?

Francois
2010-04-15, 17:57
Vet inte. Har du frågat dem? Kan fråga dem på stämman annars.

misteln
2010-04-15, 18:17
Ja vill du göra det. Sen ställdes ju inte frågan speciellt till dig.

Francois
2010-04-15, 18:35
Inte speciellt till mig? Nej, det vet jag väl. Vad var detta för slags kommentar?

Jag kan inte fråga valberedningen, är inte medlem i HSB. Men om du tycker frågan är intressant, varför frågar du inte Mashoun Nancy eller valberedningen?

Admin
2010-04-15, 18:40
Hmm, förvirrande.

Det finns alltså två versioner av vilka som är föreslagna till HSB Malmös styrelse.

Valberedningen har ett förslag och HSB Malmö har en annan variant på förslag till ledamöter i styrelsen. Är det så man ska tolka det?

Mycket märkligt att HSB Malmö inte går ut med en förklaring till dessa olika versioner.

Jag trodde Mimmi var i onåd hos resten av styrelsen för att hon var den enda i HSB Malmös styrelse som tyckte att Claes Caroli gjorde fel i att stoppa mina motioner till stämman.

Men nu verkar det som om HSB Malmös styrelse hellre vill behålla Mimmi i styrelsen än att hon ska ersättas av ännu en från Brf Hilda.

outsidern
2010-04-15, 19:28
Visst är det förvirrande! Jag kan inte hitta något HSB Malmö nytt på HSB Malmös hemsida. Inte som är publicerad idag i alla fall. Det jag kan se är nummer 1.

Har Misteln som bostadsrättsförening/styrelse särskild kanal? Som medlem kan jag inte hitta nåt.

Det hela luktar ju särbehandling lång väg.:15:

Admin
2010-04-15, 20:59
Jag som motionär - och därmed med rätt att få samma handlingar som fullmäktige - har inte fått information om att det finns mer än en version av nomineringar.

Detta är nomineringarna enligt utskicket till fullmäktige (och till mig), daterat 2010-04-07:
http://hotpot.se/Bild4/hsb-malmo-valberedning-ver1.jpg

Och detta är valberedningens nomineringar, offentliggjorda av HSB Malmö för vissa utvalda idag (HSB Malmö Nytt #2), 2010-04-15;
http://hotpot.se/Bild4/hsb-malmo-valberedning-ver2.jpg

Inget nämns på HSB Malmös hemsida överhuvudtaget, och ingen information - varken från valberedningen eller HSB Malmös styrelse - finns någonstans om varför det förekommer två versioner.

Har HSB Malmös styrelse tvingat valberedningen att ändra sina nomineringar?

Varför vill HSB Malmö inte berätta vad anledningen är till de olika versionerna?

outsidern
2010-04-16, 09:36
Av vår förvaltare har jag fått veta att HSB Malmö nytt skickades ut som nyhetsbrev igår. Så det kommer säkert på HSB Malmös hemsida också?

Sedan kan jag undra över vad vill Misteln uppnå med att skriva så som de gör? Av vår förvaltare fick jag också veta att på något som heter styrelseintranät fanns information från valberedningen om att en av kandidaterna inte längre ställer upp. Alltså en sida som alla förtroendevalda har tillgång till. Varför då inte berätta detta istället för att hålla på information?

För ni i Mistelns har väl också tillgång till det nätet?

Ps. Förmodligen kommer valberedningens information också ut på hemsidan idag. Dagen är inte slut. Ds.

Admin
2010-04-16, 09:45
"Frågan löst" ???
Varför då inte berätta detta istället för att hålla på information?
Precis, varför berättar inte HSB Malmö detta?
Varför vill HSB Malmö på alla sätt möjliga hålla på informationen för så många som möjligt och så länge som möjligt?

Jag vill egentligen inte lägga mig i en intern dialog, men å andra sidan finns inte detta i forumet.

Jag tycker det är alldeles solklart vad Misteln vill uppnå (bättre information och öppenhet).
Vad är det som är så svårt att förstå med det?
Vad är det du vill uppnå, outsidern?

Vad är det för information från valberedningen som kommit dig till del?
En av kandidaterna? Alltså den som nu ersatts av Mimmi?
Vad är skälet till att denna person i sista sekund tackat nej till uppdraget?
Är det som vanligt "av personliga skäl", som det alltid är när man inte vill avslöja det riktiga skälet, för att det är besvärande för de inblandade?

Så att denna person från Brf Hilda dagarna innan stämman tackat nej innebär alltså att Mimmi, i egenskap av andrahandsalternativ, då får lov att stanna kvar i styrelsen?

Övriga delar av styrelsen ville inte ha kvar Mimmi i styrelsen, men när nu en av valberedningen nominerad person hoppat av i sista stund så är övriga styrelseledamöter i HSB Malmös styrelse så illa tvungna att stötta Mimmi som förslag, helt enkelt bara eftersom det inte finns några alternativ.

Har inte HSB Malmös valberedning skött sitt arbete? Har valberedningen inte ens kontrollerat om de nominerade vill ställa upp?
Visste den som valberedningen föreslagit till HSB Malmös styrelse inte ens om att hon var föreslagen av valberedningen?

misteln
2010-04-16, 10:13
Visst är det förvirrande! Jag kan inte hitta något HSB Malmö nytt på HSB Malmös hemsida. Inte som är publicerad idag i alla fall. Det jag kan se är nummer 1.

Har Misteln som bostadsrättsförening/styrelse särskild kanal? Som medlem kan jag inte hitta nåt.

Det hela luktar ju särbehandling lång väg.:15:

HSB Malmö erbjöd intresserade att få HSB Malmö Nytt skickat till uppgiven mejladress. Detta erbjudande accepterades. Konstigare än så var det inte. Tycker du verkligen att detta luktar särbehandling ?

HSB Malmö håller vad man lovat, mer än så är det inte.

Anledningen till att man inte publicerat detta på sin hemsida det får du ju fråga HSB Malmö om.

När det sen gäller vilka kanaler olika medlemmar använder sig av för att få information så är det ju upp till var och en att själv bestämma detta. Det viktigaste är att det är trovärdiga och faktabaserade uppgifter man erhåller.

Inlägget "Frågan löst " kommer att besvaras inom kort.

misteln
2010-04-16, 10:58
Av vår förvaltare har jag fått veta att HSB Malmö nytt skickades ut som nyhetsbrev igår. Så det kommer säkert på HSB Malmös hemsida också?

Sedan kan jag undra över vad vill Misteln uppnå med att skriva så som de gör? Av vår förvaltare fick jag också veta att på något som heter styrelseintranät fanns information från valberedningen om att en av kandidaterna inte längre ställer upp. Alltså en sida som alla förtroendevalda har tillgång till. Varför då inte berätta detta istället för att hålla på information?

För ni i Mistelns har väl också tillgång till det nätet?

Ps. Förmodligen kommer valberedningens information också ut på hemsidan idag. Dagen är inte slut. Ds.

Kan du precisera vad du menar så skall din undran säkert bli till klarhet.
Och du får naturligtvis samtidigt också berätta vad du själv vill uppnå.

Har faktiskt inte läst detta styrelseintranät och kan därför inte heller berätta om innehållet i detsamma.

Sen är det väl HSB Malmö som ska stå för informationen och ingen annan.

Om HSB Malmö hade informerat på sin hemsida om detta så hade ju oklarheter aldrig uppstått, eller hur ? Detta torde ju vara känt under ganska lång tid.

outsidern
2010-04-16, 13:56
HSB Malmö har publicerat information på sin hemsida nu! :5:

Jag trodde att "Misteln" och bostadsrättsföreningens styrelse var ett och samma och att man därigenom tittade på det här styrelsenätet som finns att tillgå. På så sätt kunde man då informerat oss andra det vi nu kan läsa. Frågan hade ju så klart kommit i annan dager. Det hade funnits en förklaring.

Är det inte så ber jag så klart om ursäkt. :8:

Ska passa på att fråga HSB varför medlemmar inte kan få läsa detta nät. Någon som vet? Informationen borde vara samma tycker jag.

Admin
2010-04-16, 14:15
Många frågor kvarstår (se mitt föregående inlägg).

Det är närmast stört omöjligt att hitta något på HSB Malmös webbplats, speciellt eftersom HSB Malmö bara vill ha information om nya projekt och totalt meningslösa saker på startsidan.

HSB Malmö skriver idag;
Viktigt meddelande från valberedningen
Sedan handlingarna till HSB Malmös föreningsstämma den 24 april skickats ut har Nancy Mashoun meddelat att hon av personliga skäl inte längre kandiderar till styrelseledamot.

Då HSB Malmö gett uttryck för en satsning inom miljöområdet såg valberedningen detta viktigt i sitt arbete.
Valberedningen gör efter förnyade kontakter och med nya fakta en ny bedömning och presenterar Mimmi Zetterman som sitt alternativ.

I övrigt lämnar valberedningen inga ändringar till det tidigare framlagda förslaget.
Notera här att det blev just som jag misstänkte (se mitt föregående inlägg i denna tråd); "av personliga skäl".
Det är aldrig någon som vill vara ärlig inom HSB och säga vad det egentliga skälet är.

Tillkommande frågor;

Förnyade kontakter med vem/vilka?
Vilka nya fakta baserar sig den nya bedömningen på?
Vad var det för fel tidigare på Mimmi, enligt valberedningen, som nu plötsligt inte längre kvarstår?Vad menas med;
Då HSB Malmö gett uttryck för en satsning inom miljöområdet såg valberedningen detta viktigt i sitt arbete.

Vad har det med vad att göra?
Avses den sanslöst kostsamma miljösatsning i Brf Hilda som kommer att stå medlemmarna mycket dyrt?
På vilket sätt har denna miljösatsning (som inte verkar ha någon förankring i verkligheten) att göra med valberedningens tidigare nominering av vice ordförande i Brf Hilda?Och som sagt, utöver dessa frågor lämnas fortfarande övriga frågor obesvarade.

Francois
2010-04-17, 10:29
[COLOR=darkred]
Förnyade kontakter med vem/vilka?
Tolkar det att det är nya kontakter med Mimmi. Men fråga gärna valberedning, de kanske svarar. Vill du veta alla de har pratat med? Samtalslita kanske?

Vilka nya fakta baserar sig den nya bedömningen på?
Hm, sånt kan man kanske få reda på på stämman, eller?

Vad var det för fel tidigare på Mimmi, enligt valberedningen, som nu plötsligt inte längre kvarstår?
Behöver inte vara fel. Om den högsta rankade kandidaten hoppar av, väljer man näst bästa. Naturligt.

Notera här att det blev just som jag misstänkte (se mitt föregående inlägg i denna tråd); "av personliga skäl".
Det är aldrig någon som vill vara ärlig inom HSB och säga vad det egentliga skälet är.
Och vad är skälet? Eftersom du verkar ha prata med henne, eller i alla fall veta den riktiga anledningen, får du gärna berätta för oss vad den är.

Admin
2010-04-19, 08:33
Vi kan naturligtvis hålla på och spekulera i vad svaren på frågorna skulle kunna tänkas vara, men vi kommer ändå inte att få reda på sanningen.

HSB Malmös valberedning kommer att göra allt den kan för att undvika att gå in närmare på händelseförloppet (precis som varje år tidigare, där valberedningen envist vägrat svara på varje fråga) och det kommer i vanlig ordning inte att finnas någon medlemsrepresentant (fullmäktige) som ifrågasätter något.

Det är viktigt att känna till att de som nomineras och selekteras ut av valberedningen styrs av i första hand tjänstemännen på HSB Malmö och i andra hand av HSB Malmös styrelse. Inte av "medlemmarna", eller ens av fullmäktige.

Min poäng var alltså inte att försöka spekulera i svar på frågorna utan för att belysa och konstatera bristerna i engagemang/intresse, kunskap och i att värna om medlemmarnas bästa i denna insynsskyddade "interna klubb".

Katten Georg
2010-04-19, 09:39
Intern klubb
Nej det är egentligen betydligt värre än så. Här är det alldeles uppenbart att styrelsen har lagt sig i valberedningens arbete och de förslag som den kommer med. Det fanns en tid då VD och styrelsen inom HSB Malmö skulle godkänna vilka som kunde komma ifråga som funktionärer t.ex. styrelsemedlemmar. Denna olat har tydligen kommit tillbaka.
Valberedningen skall och måste vara helt oberoende för att den skall ha någon funktion och något värde överhuvud taget. Om inte valberedningen är helt oberoende utan går i styrelsens och ledande tjänstemäns ledband så sänks hela arbetet till sandlådenivå. Å andra sidan så är det ju inte mycket inom HSB Malmö som lämnat sandlådan.

Admin
2010-04-19, 10:12
Ja, det var det som jag uttryckte lite luddigt när jag skrev att valberedningen styrs av styrelsen.

Här borde valberedningen dels stå emot styrelsen och dels informera stämman om vad som inträffat.
Nu kommer detta inte att ske, och att man lyckas hemlighålla dylika saker beror på att HSB är så extremt insynsskyddat på alla sätt och vis.

Stämman har rätt att få reda på vad det är som HSB Malmös styrelse haft åsikter om, och stämman har rätt att få reda på hur valberedningen behandlat och tagit hänsyn till styrelsens åsikter.

Men de frågeställningar jag tagit upp kommer att lämnas obesvarade och stämman kommer inte att ifrågasätta något.
Allt stämman kommer att göra är att rösta enligt valberedningens förslag så att de kan inmundiga sin lunch och komma hem så fort som möjligt.

Karl-Otto
2010-04-23, 15:50
Valberedningen i HSB Malmö där Preben Karlsson ingår har nominerat Nancy Mashoun vice ordförande i brf Hilda. I denna förening satt Preben Karlsson som HSB ledamot i 2 månader utsedd av HSB Malmö. Kommer någon på stämman att reagera på detta ?

Att sedan nomineringen ändrades till Mimmi Zetterman förändrar ju inte saken. Det inte bara luktar. Det luktar illa.

Men det är ju så med dålig lukt att efter en stund i densamma märker man inget.