handdator

Visa fullständig version : Fakturaförsäljning för brf

tette
2010-04-12, 19:27
Son ni kanske vet finns det idag en uppsjö av finansföretag som köper fakturor. En del är mer eller mindre nogräknade?

Jag har skrivit på annan plats om brf Vädurens affärer med ett sådant företag men det tål att upprepas.
Numera konkursade företaget Modulbygg fakturerar föreningen 4 miljoner för arbeten (som aldrig gjordes, eller i alla fall som konkursförvaltaren skriver "Modulbygg har fakturerat mångmiljonsfakturor för arbeten som inte gjorts, eller i varje fall inte på långt håll motsvarar utfört arbete") förvaltaren skriver under fakturorna.

Ärendet går till Tingsrätten, där föreningen säger till sitt försvar att de redan betalat fakturorna till Modulbygg. Kvarstår samma skuld till finansbolaget som driver ärendet till Tingsrätten. Detta slutar i att vid Tingsrättsförhandlingarna slutar i en förlikning.

900 medlemmar kan inte läsa ett ord om detta i årsredovisning eller andra informationskanaler. styrelse , förvalater och styrelsen (bara en kvar idag) kanske sover dåligt?

Läser också om andra föreningar som råkat ut för detta, att fakturor säljs till finansbolag som kollar säkerheten dåligt.
Någon som vet mer om detta med att sälja fakturor till finansbolag?

totiki
2010-04-12, 21:14
Man säljer aldrig några fakturor till finansbolag. De framställer det så i sin reklam men det är inte sant. Man får låna utav finansbolaget på sin faktura. Skulle kunden inte betala blir man återbetalningsskyldig till finansbolaget. De försöker inte ens driva in några skulder.
Det finns inkassobolag som gör likaledes och de hjälper till, mot betalning, att driva in skulden. De gör dock inga större ansträngningar för att lyckas med indrivningen. För det betalar sig bättre att få betalt av den som vill ha in sina pengar. Detta är en affär som kan pågå i flera år och diverse avgifter m m. tas ut av kunden under tiden.

tette
2010-04-12, 21:22
Totiki skriver:
Man säljer aldrig några fakturor till finansbolag. De framställer det så i sin reklam men det är inte sant. Man får låna utav finansbolaget på sin faktura. Skulle kunden inte betala blir man återbetalningsskyldig till finansbolaget. De försöker inte ens driva in några skulder.

Detta stämmer inte: som jag skrev så sålde Modulbygg fakturor till Finanshuset Lunda för 4 miljoner. Lunda fick inga pengar från Väduren. Lunda stämde Väduren till Tingsrätt. Där som jag sa föreningen hävdade att betalning gjorts till Modulbygg, samt att arbetena ej var utförda.

Härefter vid tingsrättsförhandlinarna gjordes en förlikning. Om det var förvaltaren som betalade eller bad som hände vet alltså bar "skurkarna i detta"

totiki
2010-04-13, 07:45
Jag vet inte vad som hände i det aktuella fall som du beskriver. Men i allmänhet är det som jag beskriver det.