handdator

Visa fullständig version : Orättvist behandlad av styrelsemedlem

hubbabubba
2010-04-07, 22:04
Bakgrund:
Vi är en liten Brf-förening i Sthlms innerstad. En nödvändig upprustning av källarutrymme (under gård) ska genomföras eftersom den håller på att rasa. I samband med detta har beslut tagits i styrelsen om att innergården ska renoveras och "gårdsgruppen" (där jag ingår) har fått i uppdrag att med hjälp av gårdsarkitekt ta fram ett förslag på utformningen av den nya gården. Gårdsgruppen bestående av 3 personer har samlat in förslag och önskemål från de boende och sedan utformat en plan, kontaktat och träffat arkitekt samt tagit fram förslag på gårdens utförande, något som gårdsgruppen anser väl stämmer överens med önskemål från de boende. I ett senare skede ville även en medlem från styrelsen vara med i gårdsgruppen och har sedan dess motarbetat alla förslag. Saken är den att hon har från första stund anklagat mej personligen för att försöka driva detta på egen hand för att det ska bli som jag vill, vilket inte stämmer, jag är endast den som har via mail och ibland telefon varit i kontakt med arkitekten. Vid styrelsemöten har hon endast strävat bakåt istället för att hjälpa fram projektet. Övriga styrelsemedlemmar och gårdsgrupp håller inte med henne men hon är en stark personlighet som gör sin röst hörd. Vid senaste mötet (gårdsgrupp+styrelse) gick hon väldigt hårt fram och lämnade en skrivelse som skulle protokollföras. Något som jag ser som rent förtal, jag citerar:

"Jag tar avstånd från det egenmäktiga förfarande som kännetecknat hela processen beträffande planeringen av BRFxxx framtida gård.
Ett odemokratiskt planerande har fått pågå utan egentlig insyn från vare sig styrelse eller övrig gårdsgrupp.
Medlemmarna inlämnade önskemål har helt negligerats."

Flera styrelsemedlemmar bad henne att ta tillbaka detta men hon stod på sig. Jag känner mej ledsen och kränkt. Här lägger man en massa tid på att försöka göra det fint och bra för alla och så får man detta som tack...?

Så vad vill jag egentligen ha hjälp med här? Jo vi närmar oss snart årsstämma och där ska arkitekten komma och presentera förslaget mm. Jag är rädd för att hon ska ställa till med en scen och förstöra innan de boende hinner ta ställning till förslaget. Så hur ska man göra?
Vi ska ju även välja styrelse mm och jag känner absolut noll förtroende för denna person, hur avsätter man henne? Till saken hör att hon har under förra året då hon var sekreterare misskött protokollen och det har inte funnits några att lämna in till revisionsbyrån. Vi har även en pågående fönsterrenovering där hon har beslutat att byta färg på utsidan av fönstren, vilket i sin tur leder till att även balkongdörrar måste målas om vilket inte annars hade behövts och orsakar oss en merkostnad. Snacka om egenmäktigt förfarande.....

Kan någon komma med lite hjälp och råd så vore jag tacksam

Francois
2010-04-07, 22:33
Det finns flera saker ni kan göra.

På årsstämman kan ni, när det är dags att välja en ny styrelse, se till att inte välja den nya styrelsen i grupp, men rösta för/emot varje kandidat separat.
Sen ska en av er som vill avsätta henne har förberett ett tal. Just när det är dags för att välja en ny styrelse, ska denna person be att få prata och då ska han berätta hela sanningen om henne. Var inte blygg, säg precis allt och hur dålig hon har varit. "Här är anledningen tills varför jag inte vill ha XX vald i styrelsen..." och så ska man vara så tydlig som möjligt och berätta punkt för punkt alla problem hon har ställt till med.
Om jag förstått rätt borde val av ny styrelse ske INNAN ni röstar om motionen om gården. Hon kanske inte orkar kämpa när det är dags för motionen, om hon knäcktes tidigare.

Ni kan också skriva ut lappar och dela ut dem i föreväg eller precis på årsstämman där ni presenterar henne under hennes rätta sida.

Jag tycker också att styrelsen gjorde fel (fel och fel, det är klart man ska argumentera med varandra på ett styrelsemöte) som försökte få henne att inte skriva sitt uttalande i protokollet. Alla ordinarie ledamöterna har rätt till det. De andra i styrelsen kunde helt enkelt också skriva ett uttalande och dementera allt. Det är inte för sent att göra det i ett senare protokoll.

I fall hon börja skrika och gapa på årsstämman och anklaga folk på allt möjligt, är det viktigt att inte låta henne fortsätta med se till att få ordet och argumentera emot alla felaktiga punkter.

Denna person är tydligen inte alls konflikt rädd och då ska ni välja nån som inte är det helelr och som orkar ta konflikten med henne offentligt.

Oj, nu har jag skrivt en hel roman här. Vet inte om du hittar relevant information här. Hoppas det i alla fall...

Harald
2010-04-08, 00:53
Ta övriga styrelsen, en och en, och prata med dessa och se om du har support.
Sen pratar du med valberedningen. Det är den som lägger förslag till stämman och ska se till att en väl sammansatt styrelse bildas.

hubbabubba
2010-04-08, 08:52
Tack för svaren. Det är jobbigt att stå upp med ett tal men jag tror det är så det får bli samt tala med övrig styrelse en och en. Fint med lite tips och råd.

Trötter
2010-04-08, 09:35
Att det finns meningsskiljaktigheter i en BRF kommer man inte i från. Att någon eller några agerar negativt extrovert i sina uttalande får man leva med i en förening. Att medlemmar kommer med falska påhopp och hot ska man aldrig acceptera.

Poängen med styrelsesammanträden och stämmor, är att den demokratiska processen ska få tala och vis ett utslag på hur medlemmarna vill att föreningen ska drivas, och hur fastigheten/verksamheten ska utvecklas. Om ni ska genomföra en förändring av föreningens fastighet, är det väldigt viktigt att en kvalificerad majoritet bifaller förslaget som framförs vid stämma.

Så mitt förslag! Om ni i gårdsgruppen eller i andra arbetsgrupper i framtiden ska ha framgång. Då bör ni ha en tydlig agenda för arbetet och en rutin som är förankrad i hela gruppens konstellation. Att ni använder en arkitekt är ett bra sätt att få era förslag realiserade på ett snyggt sätt inför medlemspresentationen.

Att en eller flera i styrelsen/arbetsgrupper agerar egenmäktigt är något som vekar vara frekvent förekommande inom BRF. Enligt min mening, för att komma till rätta med med detta agerande inom styrelser. Bör finnas skriftliga rutiner inom styrelsen/arbetsgrupper som motarbetar beteenden som orsakar problem.

Som t.ex.
att utse en som ordförande vid sammanträden/arbetsmöten
att vid möten/sammanträden är det ordförande som fördelar ordet
att ordförande fördelar ordet mellan gruppen rättvist (alla i gruppen ska delta i diskussioner/beslut)
att ordförande avbryter gruppdeltagare/ledamöter som ej håller sig till sakfrågan
att det finns en tydlig dagordning inför sammanträdet
att det förs en tydligt dokumentation/protokoll
att alla i gruppen uttrycker sin mening
att alla är insatta i sakfrågan/frågorna
att alla är införstådda med ansvaret
att det finns en delegations ordning, (vem eller vilka som har kontakter med externa källor)
rutin för rapport hanteringDet går säkert att utveckla detta med fler punkter. Den viktiga biten är att alla som deltar också är delaktiga/insatta i hela processen/arbetet. Om det finns individer som stör gruppdynamiken, där bör ordförande/gruppsamordnaren/gruppledare agera med att tillrättavisa eller avlägsna problemelementet från gruppen.

Jag föreslår att till er årsstämma väljs en ordförande som kan skötta/upprätthålla mötes disciplinen på ett bra sätt, och att alla som har åsikter i frågor under stämman får möjlighet att uttrycka dessa på ett nyanserat sätt. Om det skulle bli så att en individ inte kan följa rutinerna som bör finnas på stämman. Då skulle jag rekommendera att medlemmarna på stämman begär att vederbörande avlägsnar sig eller följer rutinerna. Till sist så är det stämman mening som alltid gäller.

För att avsluta en styrelseledamots uppdrag inom styrelsen. Det är bara att vecka frågan vid stämma, genom att begära en votering om ledamotens fortsatta förtroende inom styrelsen. Om en majoritet av närvarande medlemmarna bifaller frågan om att ej ge ledamoten ett fortsatt förtroende, då är det den mening som gäller. Det kan vara på sin plats att göra medlemmarna i föreningen informerade angående denna styrelseledamots agerande, genom en informationskampanj hos de medlemmar som man kan tänkas få med sig vid stämman vid en votering. Om det skulle komma upp diskussioner om att ledamotens mandat period inte är fullföljd, så har det ingen betydelse. Alla frågor angående styrelseledamöters förtroende kan veckas på stämma, och i samband med detta sak det alltid företas av en votering med ett tydligt dokumenterat utslag i stämmoprotokollet för eller i mot.

tette
2010-04-08, 15:35
Det är bra att ni låter en stämma ta beslutet om gårdsrenoveringen/ombyggnaden. Styrelsebeslutet att bilda grupp och mandat att arbeta med arkitekt låter också väldigt sunt och välplanerat.

Var/är det planerat att ett styrelsebeslut skall ligga till grund till stämmobeslutet?

Hur ser förslaget till stämmobeslut ut?

Kallelse till stämman är den aviserad?