handdator

Visa fullständig version : Ogiltigförklara kallelse till årsstämma

plattipus
2010-04-06, 11:54
Enligt våra stadgar står det att kallelsen till årsstämman ska vara personligt utformad.
Personligt utformad = namn och lägenhetsnummer ??

Om kallelsen ej är personlig kan man ogiltigförklara den då?
Och hur går man då tillväga?

Tacksam för kvicka svar. :13:

tette
2010-04-06, 12:26
Intressant!

Om era stadgar säger att kallelse till stämman skall vara personlig, tolkar jag det som att utdelning av kallelsen skall komma i brevlådan.

På stämmodagordningen finns en punkt som säger "har kallelsen skett i laga ordning". (en av de skaer där någon tänkt till jämfört med mycket annat o bostadsrättslagen).

Under denna punkt tar man upp att detta inte skett, och därmed borde stämman ajourneras och ny kallelse och stämma utfärdas.

Nu kan man tycka att detta är en bagatell, och troligtvis kommer styrelsen att ösa över att om detta förslag går igenom kostar det medlemmarna pengar.

Det vill säga att som så ofta så är det budbärarens fel.

Istället borde stämmodeltagarna ösa " skit" över en styrelse som inte kan sina saker, eller "skiter" i att respektera stadgar och medlemmar.

Boa
2010-04-06, 12:33
Om man får en kallelse i brevlådan utan personligt namn och lghtnr,
hur vet man att denna är personlig? Kan den egentligen inte ligga fel i lådan?

Anses ine personlig kallelse personlig såvida med namn-efternamn samt lghnr.

?

plattipus
2010-04-06, 12:34
Intressant!

Om era stadgar säger att kallelse till stämman skall vara personlig, tolkar jag det som att utdelning av kallelsen skall komma i brevlådan.

På stämmodagordningen finns en punkt som säger "har kallelsen skett i laga ordning". (en av de skaer där någon tänkt till jämfört med mycket annat o bostadsrättslagen).

Under denna punkt tar man upp att detta inte skett, och därmed borde stämman ajourneras och ny kallelse och stämma utfärdas.

Nu kan man tycka att detta är en bagatell, och troligtvis kommer styrelsen att ösa över att om detta förslag går igenom kostar det medlemmarna pengar.

Det vill säga att som så ofta så är det budbärarens fel.

Istället borde stämmodeltagarna ösa " skit" över en styrelse som inte kan sina saker, eller "skiter" i att respektera stadgar och medlemmar.

OK,
Förstår din tolkning av personlig men kan man inte tolka det som att det måste stå namn och lägenhetsnummer på kallsen?

Kan man ogiltigförklara kallelsen innan stämman på något sätt? (Sitter vår förening på stämman kommer tyvärr inte många vilja avsluta den på en gång)

Trötter
2010-04-06, 12:50
Det som är viktigt i kallelsen, är att samtliga motioner bifogas och att det framgår var och när stämman äger rum. Hur kallelsen till stämman utformas med hänseende på namn är enligt mig inte viktigt. Det styrelsen kan gör vid upprättandet av kallelsen är att bifoga medlemsförteckningen så att det framgår vilka som har rätt att närvara vid stämman. samt informera om regler och rutiner vid stämman.

Om man upplever att kallelsen inte har utförts på ett sätt som säkerställer stämmans legitimitet. Då kan det finnas anledning att ifrågasätta stämman i sin helhet genom att klandra stämman hos tingsrätten.

tette
2010-04-06, 13:00
motioner skall bifogas står det i inlägget ovanför detta. så är det inte utan det som gäller är att motioner och övriga handlingar måste finnas tillgängliga att få ta del av för medlemmarna.

Admin har tillexempel skrivit i inlägg att han bara kan få läsa motioner till sin förenings stämma på föreningsexpeditionen. Alttså inte få de utskrivna eller kopierade, så beter sin "svin"styrelser, som det tyvärr verkar finnas hur många som helst i bostadsrätten.

Många av dessa styrelser har gått i Riksbyggen och HSB:s skola.

Francois
2010-04-06, 16:17
Varför byter nu ämne i denna tråd?

Frågan handlar om personlig utformning och vad det innebär.

Personligen tycker jag detta krav att kallelse ska var personligt utformat är orimligt, men om det står så i stadgarna, och om kallelse inte är personligt utformat, kan ni mycket väl använda detta för att jävlas med en styrelse som själv inte är lyhörd och bara jävlas med er (enligt vad jag läst i de andra inlägg plattipus har skrivit.

Boa
2010-04-07, 00:46
Lånar tråden lite och tror inte att det gör plattipus något.

I stadgarna står det att kallelsen till stämman ska innehålla uppgift om vilka ärenden som skall behandlas på stämman.

Om det med kallelsen missats att bifogas en lista med nominerade från valberedningen kan stämman ogiltigförklaras?

Tack för lån av tråd!

Borättexperten
2010-04-07, 01:46
I stadgarna står det att kallelsen till stämman ska innehålla uppgift om vilka ärenden som skall behandlas på stämman.

Det innebär helt enkelt att stämmans dagordning ska skickas med kallelsen, och att dagordningen ska vara tydlig och komplett. T ex ska propositioner (från styrelsen) och motioner (från medlemmarna) anges och beskrivas, och i normalfall bifogas. (I undantagsfall kan man frångå detta och istället låta dem vara "tillgängliga" en vecka innan, samt finnas på stämman.) Men valberedningens förslag behöver inte alls vara med, även om det är önskvärt. :6:

Francois
2010-04-07, 11:15
Men valberedningens förslag behöver inte alls vara med, även om det är önskvärt.

Jag tycker också att alla i förenigen ska få veta i föreväg vilka är kandidater till styrelsen och de andra posterna innan årsstämman, men då menar jag alla kandidater, inte bara valberedningens förslag, OCH, styrelsen borde inte få reda på vilka är kandidater innan de övriga i förenigen.
Varför? Jo, valberednigen är oberoende av styrelsen och ska arbeta sjävständigt. Valberedningen ska inte utsättas för risken att styrelsen utövar påtryckningar på dem.

Jag föreslår att valberedningen själv delar ut en komplett lista med alla kandidater till alla medlemmar innan stämman. Sen kan valberedningen uttala ett eget förslag på stämman.

tette
2010-04-07, 12:34
Francoise skriver

"Varför byter nu ämne i denna tråd?

Frågan handlar om personlig utformning och vad det innebär.

Personligen tycker jag detta krav att kallelse ska var personligt utformat är orimligt, men om det står så i stadgarna, och om kallelse inte är personligt utformat, kan ni mycket väl använda detta för att jävlas med en styrelse som själv inte är lyhörd och bara jävlas med er (enligt vad jag läst i de andra inlägg plattipus har skrivit."

Vad tycker du om ditt senaste inlägg på denna tråd?

Francois
2010-04-07, 14:24
Ok, förlåt att jag skrev "Varför byter nu ämne i denna tråd?", var kanske lite väl petig.

Vill du att jag ska kommentera mitt eget inlägg? Jo, det är ett bra inlägg, tycker jag. Var det otydligt med vad jag menar?

PS: heter Francois, inte Francoise, Francoise är ett tjejnamn :5:

Harald
2010-04-08, 03:37
Två svar:

1)

Personligt utformad är i det här fallet byrokratsvenska för att den skall hamna i samtliga medlemmars brevlådor, samt utsändas till de medlemmar man vet varaktigt befinner sig på annan adress (2:a hands uthyrningar etc.)

Glöm alla fantasier om att det ska stå "namn" eller så.

2)

Valberedningen skall INTE jobba oberoende av styrelsen. Sittande styrelse är ju förmodligen framtagen av samma valberedning, eller hur?

Medlemmarna har gett FÖRTROENDE till och utsett representanter för en valberedning som har till uppgift att bland föreningens medlemmar skaka fram en bra styrelse. Om sedan inte valberedningen har kontakt med styrelsen OCH medlemmarna under året, då kan den ju inte göra ett bra jobb.

Tänk så här: Valberedningen har föreslagit STINA till ledamot, eftersom ordföranden har meddelat valberedningen att man behöver en ekonom i styrelsen, då sittande saknar denna kompetens, och valberedningen har luskat fram att STINA minsann är en hejjare på pengar och faktiskt har varit förtroendevald kassör i syjuntan i 15 år....

Lika viktigt när det inte fungerar i en styrelse. Styrelsen behövde en "fixare" och valberedningen vaskade fram STEFAN och fick honom invald för två år sedan. STEFAN visar sig däremot snart inte ha det minsta respekt för de demokratiska spelreglerna, utan börjar "fixa och dona" på egen hand utan att beslut föreligger. Ordföranden tar kontakt med valberedningen och meddelar att detta blev nog inte så bra med STEFAN, o s v -....

Styrelsen och valberedningen har ALL anledning att samarbeta!

MikHo
2010-04-08, 06:18
Tänk så här: Valberedningen har föreslagit STINA till ledamot, eftersom ordföranden har meddelat valberedningen att man behöver en ekonom i styrelsen, då sittande saknar denna kompetens, och valberedningen har luskat fram att STINA minsann är en hejjare på pengar och faktiskt har varit förtroendevald kassör i syjuntan i 15 år....

Lika viktigt när det inte fungerar i en styrelse. Styrelsen behövde en "fixare" och valberedningen vaskade fram STEFAN och fick honom invald för två år sedan. STEFAN visar sig däremot snart inte ha det minsta respekt för de demokratiska spelreglerna, utan börjar "fixa och dona" på egen hand utan att beslut föreligger. Ordföranden tar kontakt med valberedningen och meddelar att detta blev nog inte så bra med STEFAN, o s v -....

Styrelsen och valberedningen har ALL anledning att samarbeta!

Det gäller dock att vara vaksam på det "rapporter" en valberedning kan få från en styrelse.
Viktigt att kontrollera att det inte ligger personliga åsikter inblandade... det kan ju faktiskt vara så att det är ordförande som är svår att samarbeta med :)

Francois
2010-04-08, 10:07
Precis som MiKho säger.

Jag påstår att det Harald skrev "Valberedningen skall INTE jobba oberoende av styrelsen" är helt fel.

En styrelse får visst säga vad dem vill till valberedningen. Så får alla i föreningen göra. Valberedningen får visst ställa frågor till styrelsen, det ska visst valberedningen göra.

Men valberedningen ska inte rapportera till styrelsen, och inte arbeta på styrelsens uppdrag. Det är det som menas när man säger att "valberedningen ska arbeta oberoende av styrelsen". Och det är rätt.