handdator

Visa fullständig version : Sekreterare i brf, problem!

huebner
2010-04-05, 20:12
I feburari hade vi en konstituerande möte och ledamöter valded till sina poster. Vårt sekreterare strax efteråt var med en olyckahändelse och låg på sjukhus sen har vårt sekreterare inte kommit hem pga rehalbtering. vårt gamla sekreterare gick in på sitt gamla post tillfälligt för att kunde köra vidare men problemet är att den tillfälliga sekreterare ska nu flytta och ingen annan vill ta denna post tills den ordindare sekreterare kommer tillbaka..

Min fråga är... kan den gamla sekreterare fortsätta jobba för oss trots att han inte bor kvar i föreningen bara tills den ordinarie sekreterare kommer hem igen? Det rör sig typ om högst 6 månader.

För vad jag har för mig så har gamla sekreterare får ingen rösträtt när han inte bor kvar?

MikHo
2010-04-05, 22:21
Beror lite på vad era stadgar säger, krävs medlemskap i föreningen för att sitta med i styrelsen så har ni ett problem.
Om det inte krävs medlemskap så är det möjligt (om inget annat i era stadgar skulle hindra det)

Essa
2010-04-06, 16:29
Oavsett vilket kan väl önskad person adjungeras till styrelsen? Han/hon kan då närvara på möten och utföra uppgifter utan att ha rösträtt eller formellt vara en del av styrelsen.

Harald
2010-04-08, 02:11
Styrelsen konstituionerar sig själv.
Det innebär att sekreterarproblemet skall lösas inom styrelsen bland kvarvarande ledamöter.

Vill ingen ta det, då UTSER ordförande vem som innehar uppgiften tills ordinarie är tillbaka.

(det blir ju faktiskt så, eftersom han/hon har utslagsröst, och om ingen röstar på någon eller om alla röstar på någon annan)

Är ordförande för svag för att "beordra" någon, ja, fråga lite snällt om han/hon också ska passa på att avgå.....

huebner
2010-09-08, 16:03
Ska man skriva på protokollet när ordinarie sekreterare är inte närvarande?

Typ "Eftersom den ordinarie sekreterare kunde inte vara närvarande så valdes XXXXX XXXXXX för vara tillförordnade sekreterare på denna möte"