handdator

Visa fullständig version : HSB Malmös stämma 2010

outsidern
2010-04-02, 16:44
Så har handlingarna kommit till HSB Malmös stämma i april. Hur kan den som vill motionera missa en sådan sak som att betala sin medlemsavgift till HSB? Det måste ha hänt om jag läser rätt i papperna. Personer som inte är medlemmar i HSB kan inte motionera! Eller? :5:

Jag blir häpen.

outsidern
2010-04-02, 22:56
Läser jag HSB Malmös årsredovisning finns det mer än 42 000 medlemmar. Då måste det väl ändå vara ett fattigdomsbevis om förslag till styrelse andas nepotism? :1:

outsidern
2010-04-03, 15:01
Ju mera jag botaniserar bland motionerna i HSB Malmös stämmomaterial desto mera avslaget ser det ut att vara.

Att Mistelns styrelse nedlåter sig till att motionera tillsammans med personer som utger sig för att vara medlemmar lämnar en fadd smak i munnen åt det hela. :16:

Admin
2010-04-04, 14:42
Läser jag HSB Malmös årsredovisning finns det mer än 42 000 medlemmar. Då måste det väl ändå vara ett fattigdomsbevis om förslag till styrelse andas nepotism?
Ja, det du nämner här är obegripligt för alla som inte tagit del av stämmohandlingarna för årets stämma, men jag tänkte ta upp detta lite mer vid ett senare tillfälle.
Nepotism är aldrig bra, och man kan bara konstatera att detta tycks vara årets trend i HSB Malmö.

Jag har lämnat en hel del kritik avseende HSB Malmös valberedning.
Ingen har kunnat motbevisa mig i en enda fråga. Ändå fortsätter valberedningen på samma sätt, och ingen reagerar.
Det finns ingen fullmäktigeledamot som ställer sig upp på någon stämma och säger;
"Vad f_n är det här, nu får ni väl ändå skärpa er."... eller liknande.
Alla lallar med och håller varandra om ryggen.

Se även;

Stämmoprotokoll, HSB Malmö, 2011 (http://hotpot.se/Pdf/hsb-malmo-stammoprotokoll-2011-05-07.pdf)

Stämmoprotokoll, HSB Malmö, 2010 (http://hotpot.se/Pdf/hsb-malmo-protokoll-arsstamma-2010.pdf)

Stämmoprotokoll, HSB Malmö, 2009 (http://hotpot.se/Pdf/hsb-malmo-stammoprotokoll-090425.pdf)

Stämmoprotokoll, HSB Malmö, 2008 (http://hotpot.se/Pdf/hsb-malmo-stammoprotokoll-080426.pdf)

Holger
2010-04-04, 16:32
outsidern>> Så har handlingarna kommit till HSB Malmös stämma i april. Hur kan den som vill motionera missa en sådan sak som att betala sin medlemsavgift till HSB? Det måste ha hänt om jag läser rätt i papperna. Personer som inte är medlemmar i HSB kan inte motionera! Eller? Jag blir häpen.

Det är lätt att glömma att betala en räkning. Det har säkert hänt oss alla, eller hur ?
Självklart är det så att om man inte är medlem så kan man inte motionera. Detta torde gälla i alla medlemsorganisationer.

outsidern>> Läser jag HSB Malmös årsredovisning finns det mer än 42 000 medlemmar. Då måste det väl ändå vara ett fattigdomsbevis om förslag till styrelse andas nepotism?

Nepotism på svenska även kallat svågerpolitik, är handlingar eller ansträngningar som görs i syfte att gynna släktingar eller vänner, i regel på bekostnad av andra intressenter. Exempel på nepotism är när någon förser släktingar med uppdrag som ger dem ekonomisk vinst eller andra fördelar. Men förutom nepotism så visar det också på den brist på engagemang som finns bland dessa medlemmar. Naturligtvis är det ett fattigdomsbevis.

outsidern>> Ju mera jag botaniserar bland motionerna i HSB Malmös stämmomaterial desto mera avslaget ser det ut att vara. Att Mistelns styrelse nedlåter sig till att motionera tillsammans med personer som utger sig för att vara medlemmar lämnar en fadd smak i munnen åt det hela.

Har efter mycket arbete lyckats få tillgång till motionerna och kan inte finna någon motion av de 14 som inlämnats av nämnda bostadsrättsförenings styrelse. Har jag missat något ?

Delar av handlingarna till årsstämman finns på hemsidan, dock inte motionerna. Därav mitt myckna arbete.

Francois
2010-04-04, 17:26
Har bara 14 inlämnats? Är Admins motionerna inte med?

MikHo
2010-04-04, 21:07
Har bara 14 inlämnats? Är Admins motionerna inte med?

Enligt annan tråd så skulle Admins motioner blivit inlämnade efter tiden hade gått ut.

Sanningshalten inom det ärendet debatteras fortfarande.

Francois
2010-04-04, 23:54
Jo, det visste jag. Undrade bara om HSB hade gett sig eller inte. Men själklart inte, varför ska man lyssna på medlemmarna, om man kan undvika det? Så resonerar HSB.

Admin
2010-04-05, 10:25
HSB vill skjuta problemet framför sig. Det finns dessutom ett par av mina motioner som är ytterst besvärande för HSB.
Inte minst den motion som avslöjar vilka rekordhöga löner som de anställda på HSB Malmö skaffat sig i denna tjänstemannastyrda organisation (om jag minns rätt i snitt 12.000 kr högre per tjänsteman och månad, jämfört med HSB-anställda i Stockholm, där lönerna annars normalt ligger en bra bit högre).
Det är väl i princip endast någon nyanställd vaktmästare som har en nivå på sin lön som understiger 40.000 kr/månad. :14:
HSB Malmös styrelse vill nog ha lite tid på sig att fundera på hur de ska kunna dölja detta på bästa sätt för såväl fullmäktige som övriga medlemmar.

Det är medlemmarna som betalar dessa sanslöst höga löner.

Men en av mina motioner slank igenom, så det är 13 motioner som övriga skrivit. Ett rekord, även om de ca 300 fullmäktige endast står för ett par av dessa.

MikHo
2010-04-05, 22:38
Har efter mycket arbete lyckats få tillgång till motionerna och kan inte finna någon motion av de 14 som inlämnats av nämnda bostadsrättsförenings styrelse. Har jag missat något ?

Läste detta igen och det kan tolkas som att "nämnda bostadsrättsförening" har lämnat in 14 motioner.
Alltså 14 st UTÖVER de övriga som kommit in.

Admin
2010-04-05, 23:27
Årets motioner som av HSB Malmös styrelse godkänts för behandling;
7 från blandade medlemmar (ej fullmäktige)
1 från mig
2 från valberedare Preben Karlsson
1 från Brf Almen
1 från Brf Dadeln
1 från Brf Per Albins hem
1 från Bosparrådet.

Holger
2010-04-06, 09:47
MikHo>> Läste detta igen och det kan tolkas som att "nämnda bostadsrättsförening" har lämnat in 14 motioner.
Alltså 14 st UTÖVER de övriga som kommit in.

Nej det ska tolkas så att outsiderns påstående är ren lögn. Det finns som framgår av Admins redovisning ingen motion inlämnad från den av outsidern utpekade styrelsen.

insidern
2010-04-23, 08:58
Läser jag HSB Malmös årsredovisning finns det mer än 42 000 medlemmar. Då måste det väl ändå vara ett fattigdomsbevis om förslag till styrelse andas nepotism? :1:

Kanske är bristen på alternativ ett problem. Problemet är kanske det dåliga engagemanget bland medlemmarna i HSB Malmö.

Men måste man föreslå en släkting ? Och det gäller inte bara till styrelsen utan också till andra förtroendeposter.

Som t.ex ombud till Riksförbundets stämma.

Goran
2010-04-23, 19:12
Ser i handlingarna på nätet att det är medlemskoordinatorn i HSB Malmö Bengt Skånhamres dotter som nominerats till ett uppdrag i HSB Malmö. Var ska sleven vara om inte i grytan.