handdator

Visa fullständig version : Lagligt manipulera termostat i brf?

Macturnip
2010-03-31, 18:14
I vår Brf har några boende manipulerat/saboterat termostaten i sina lägenheter. Då har omkringboende fått sämre värme. Hur kan man rättsligt komma åt detta beteende?

Trötter
2010-03-31, 18:46
Individuell energimätning är en lösning på problemet. Detta ger möjlighet att debitera för den energi som används. Ett exempel http://www.infometric.se/pdf/RadioProdukter.pdf

totiki
2010-03-31, 20:08
I vår Brf har några boende manipulerat/saboterat termostaten i sina lägenheter. Då har omkringboende fått sämre värme. Hur kan man rättsligt komma åt detta beteende?
Det är ett förhållande som är mycket svårt att komma åt. Först måste man ha ovedersägliga bevis för att detta inträffat. Särskilt att de omkringboende blivit lidande.
Tyvärr finns inget allmänt åtal där detta skulle kunna lyda under vad jag kan förstå. Kanske "egenmäktigt förfarande" (det är ju föreningens värme) men det lär ni kontakta en jurist för att få klarhet i. Lita inte på min fundering utan kolla.

Granne
2010-11-12, 16:27
förstår inte riktigt hur en lägenhet ska kunna påverka alla andra, i den grad att andra får SÄMRE värme i radiatorerna.
Om systemet fungerar korrekt så kan han möjligtvis öka flödet i sina radiatorer men han borde inte kunna påverka hela systemet på det viset.
Jag tror nog att ni bör titta över inställningarna på ert värme system.