handdator

Visa fullständig version : Stambyte vid ägande av 2 lägenheter i brf - Utbyte av vitvaror bara i en lgh

hito
2010-03-30, 19:46
Min mor och far bor i en bostadsrätt som är en hopslagning av en 1:a och en 4:a med 2 st badrum.
De får 1 st avgiftsavi varje månad där det står specificerat att de betalar för 2 olika objekt med 2 separata månadsavgifter.

Om några månader startar ett stambyte i föreningen och då har styrelsen upplyst om att de som har ihopslagna lägenheter själva får betala för tex nytt handfat och toalett vid stambytet för annars blir det "orättvist mot de andra" familjerna i föreningen??!!!

Kan man resonera och göra så?

totiki
2010-03-30, 20:20
Verkar konstigt. De betalar ju för bägge sina olika andelar. Då skall de väl också få valuta för sina andelar.

Admin
2010-03-30, 20:29
... fast hur man utnyttjar sin lägenhet är upp till var och en. Jag skulle i min trea kunna bygga in två extra badrum. Hade blivit en märklig lägenhet, men det är ju upp till mig.

Vitvarorna är de enskilda medlemmarnas ansvar, men om nu föreningen ändå väljer att gå in på medlemmarnas ansvarsområden så kanske beslutet är korrekt och i överensstämmelse med likabehandlingsprincipen?

Dvs utbyte per medlemslägenhet och inte per badrum.

Vad som kanske är knäckfrågan här är om det verkligen är en juridiskt definierad hopslagning (då ovanstående gäller) eller om det är två lägenheter. Det känns oklart.
Hur har sammanslagningen av lägenheterna gått till?

Sedan finns det andra problem i sammanhanget som vi kanske inte ska gå in på här, men som normalt gör dylika beslut ytterst komplicerade (och onödigt kostsamma för medlemmarna) om man inte vet vad man gör och inte har en plan.

Se även;
Ersättningspolicy för medlemmar vid stambyte i brf (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=7725)

totiki
2010-03-30, 21:43
Intressant fråga. Ihopslagning blir ju en sak för sig och en nybyggnation med två badrum i en lgh en annan sak. Lgh är då upplåten med två badrum från början. Och skall föreningen ta på sig vitvaror under sådana omständigheter kan föreningen knappast säga "en toastol per lgh". Och är det per "medlem" kan man ju i en del fall få två toastolar till ett badrum.

hito
2010-03-30, 21:48
"Hur har sammanslagningen av lägenheterna gått till?"
Jag kan tyvärr inte svara på det....

- Klassas handfat och toalett som vitvaror?
- Kan mina föräldrar kräva att de ska få ha kvar sin gamla toalett och handfat i det ena badrummet?

totiki
2010-03-31, 10:09
* Kan mina föräldrar kräva att de ska få ha kvar sin gamla toalett och handfat i det ena badrummet.

Enligt min åsikt skall man kunna få göra det. Men. Allt beror på vad stämman beslutat, ifall renoveringen föregåtts av ett stämmobeslut, eftersom fastigheten med tillhörande lgh är föreningens egendom kan föreningen ta beslut som inhiberar enskilda medlemmars önskemål.
Däremot är det bästa att ta en kontakt med styrelsen och framföra sina önskemål i denna fråga. Om detta inte hjälper kan man samla ihop 10% av medlemmarna och utlysa en ny extra stämma för att ändra på denna detalj i renoveringsplanen. Det kan mycket väl finnas fler som är missnöjda med att behöva byta ut sina vitvaror.

Harald
2010-04-02, 20:38
Många beslut i det här fallet. Jag har varit med om några såana här projekt och då har man gjort så här:

Badrum och toaletter som fanns där från början, ingår fullt ut i hela paketet.

De som vill behålla sitt gamla porslin, kan få göra så, och får då en peng istället.
Ex Nytt handfat och toa, kostnad för föreningen 5 000 kr (monterat på plats).

"Värde" för den som ej vill ha nytt 3 000 kr.

Montagekostnad/hantering gamalt porslin: 1 000 kr (500 kr/enhet)

Ger alltså för den som vill ha gamalt porslin kvar 2 000 kr från föreningen.

MEN, övertyga mor och far att de INTE ska behålla det gamla porslinet. Det finns ingen anledning att inte passa på, och VÄRDET på det nya är mångdubbelt det gamla när lgh ska säljas.