handdator

Visa fullständig version : Vattenskada/relining i brf - försäkringsbolag

totiki
2010-03-30, 14:33
Har precis före påsk fått en vattenskada i bjälklaget ovanför mitt 11 månader gamla, nyrenoverade duschrum. Ingen besiktning har ännu skett eftersom först av alla måste reliningföretaget besiktiga ifall felet är deras. Det verkar vara en relinad gjutjärnsbrunn som läcker. Dom har mycket att göra, under tiden fortsätter läckaget. Den som bor där (en äldre dam) kan inte duscha tvätta sig, diska eller använda toaletten. Och kommer förmodligen inte att kunna göra detta under den tid det tar att torka ur och återställa hennes lägenhet.
Till saken hör att jag renoverar mitt andra badrum samtidigt, så duschmöjligheten har försvunnit även för mig och min stora tonåringsfamilj.

Försäkringsbolaget sitter med armarna i kors och väntar på att relinarna skall uttala sig. Tar inte ens emot anmälan innan dess. Vill skjuta kostnaden på relinarnas försäkringsbolag. Relinarnas försäkringsbolag vill skjuta skulden på SL som bygger och spränger en tunnel alldeles bredvid vår fastighet. Hur lång tid kan inte detta komma att ta? Vattnet rinner lättaste vägen ut över bjälklaget i hela våningsplanet ovanför. För varje dag som går ökar torktiden med tre till fyra dagar. Väggen i vårt kök som gränsar till duschrummet är helt indränkt och färgen har blåsor som hela tiden växer, men inget kan man göra innan besiktning har skett enligt försäkringsbolaget. Vår besiktningsman står redo att komma genast, men får ej innan relininggubbarna varit här och kommit med ett uttalande.
Detta sker fast vi har så snabb beslutsgång i vår förening (omedelbar). Stackars dom som måste vänta en månad på nästa styrelsemöte.

Historien har bara börjat. Återkommer.

totiki
2010-03-31, 09:49
Sitter just och lyssnar på bilningen som pågår i mitt andra badrum. Den har jag beställt själv. Måste ju få detta iordningställt snarast möjligt eftersom uttorkningen av bjälklaget kan ta tid.

Med anledning av detta har jag en fråga.
Badrummet ovanför det som jag nu snabbrenoverar är i samma skick som det som just fått en vattenskada. Det föreligger ju en risk att samma skada skall upprepas där. Och samma historia skall upprepas även med detta, mitt då nyrenoverade badrum.
Min önskan är givetvis att golvbrunn och rördragning i badrummet ovanför också skall bytas ut.
Även om fastighetsförsäkringen täcker återställandet av skadorna, så är självrisken två prisbasbelopp. Det är billigare för föreningen att göra detta utbyte än att betala två prisbasbelopp igen vid eventuell skada. Eftersom mitt badrum redan är nyrenoverat finns bara olägenhet att erhålla från min sida.

Nu har vi stadgar där golvbrunnen är BRHs ansvar och dolda rör föreningens. Egentligen är det väl så att man måste vänta på att skadan inträder och då har föreningen full rätt att gå in. Jag pratar med BRH och han är lite ovillig till ett utbyte och skall tänka på saken. Till saken hör att han står inför en försäljning.
Så frågan är ifall föreningen kan ställa krav på att, i förebyggande syfte, utföra detta utbyte på sin del?
Till saken hör också att alla inblandade sitter i styrelsen.

Harald
2010-04-02, 14:52
Du säger att golvbrunnen är BRH:s ansvar. Det BRUKAR vara så att rensning och rengöring av brunn ligger på lägenhetsinnehavaren, men att brunnens TÄTHET och avloppsledning ligger på föreningen. (ANSLUTNINGEN tätskikt/brunn ligger däremot på lägenhetsinnehavaren).

Kolla detta. Ofta enkelt att klargöra, inkluderar "hyran" (årsavgiften) värme, VA och kabelTV (vilket är det vanligaste), Då innebär VA = vatten OCH avlopp.

Sedan har vi detta med reliningen, vilket är en liten styggelse. Att relina rörsystem kan många gånger vara smart, det är billigare samt ger ett hållbart, typgodkänt och testat resultat. MEN, relining av golvbrunn är inte TYPGODKÄNT. Inget idag på marknaden förekommande system är typat för detta. Reliningfirmorna GÖR det, men oftast (alltid) gäller inte deras garanti just för brunnen (kolla det finstilta).

En Brf som behöver göra något åt sitt avloppssystem och står inför en ev ombyggnad av samtliga badrum, hamnar ofta i rävsaxen här. Eftersom det man vill undvika är att renovera alla badrum, så relinar man systemen, men då får man ju inte brunnarna utbytta. Därmed kvarstår den svagaste länken i systemet.

Reliningfirmorna upplyser väldigt dåligt om detta och det är bara att beklaga, självklart ska man som BRF ta fram en lösning där brunnarna blir utbytta, sedan om det kräver kapitaltillskott eller större lån, det är bara att ta.

Nu till din brunn.

Riv omgående ditt innertak och frilägg läckan. Fotografera denna. Är allt ingjutet i ett betongbjälklag, så krävs det lite mer, men inled åtgärd så fort som möjligt. Kan inte reliningfirman komma (de är förmodligen inte intresserade, eftersom de vet att de måste visa sina "kort" vad gäller garantier täthet reelinad brunn) så är det deras problem. Du (föreningen) måste ju få åtgärda en pågående läcka för att begränsa skadorna.

Det borde med stöd av fotografier kunna gå att finna den "vållande" i efterhand.

Lycka till och håll oss informerade!

totiki
2010-04-09, 14:01
Jo du. Efter att reliningfirman varit här och inte kunnat konstatera var läckaget kommer ifrån, så tog försäkringsbolaget slutligen emot anmälan. De skall i sin tur skicka en besiktningsman. Det kan ta upp till en vecka. Därefter beroende på vad besiktningsmannen kommer fram till, skall även reliningsfirmans försäkringsbolags besiktningsman komma för att konstatera faktum. Därefter skall dessa båda försäkringsbolag komma överens om handlingsplan och eventuellt delat ansvar. Efter det skall torkning och återställande påbörjas. Det kan ligga 4 - 5 veckor fram i tiden med lite oflyt.

Men bra att jag inte gjorde något på egen hand. Det hade komplicerat saken, enligt vårt försäkringsbolag.
Den som är lidande är damen som bor i lgh och inte kan använda avloppet.

Bilningen är klar i det andra badrummet, men gjutarna har fullt upp, så även där har det gått i stå. Om en vecka kanske och efter det måste betongen torka.

Men min fråga,från postning #2 "Så frågan är ifall föreningen kan ställa krav på att, i förebyggande syfte, utföra detta utbyte på sin del?", skulle behöva ett svar.
För hur kul kommer det att kännas ifall även detta hans avlopp börjar läcka efter att jag är färdigt med mitt andra badrum?
Dessutom blir det dyrt eftersom två prisbasbelopp är betydligt mer än kostnaden för att byta avloppsledningarna i denne grannes lgh.

Harald
2010-04-10, 23:10
Nej, det är inte särskilt smart att från förenigens sida byta ut brunn och stick i förebyggande syfte.

Eftersom det kräver att man måste bryta (riva) ytskikt och tätskikt för att komma åt, och om föreningen gör detta, så får föreningen pröjsa även dessa skikt.

Bättre då att vänta tills innehavaren gör i ordning sitt badrum, och då "passa på", då blir ju kostnaden väldigt låg för föreningen.

Alltså så här. Man väntar på att något händer. Pajjar föreningens prylar först (brunn, stick), ja då är det synd, eftersom då får föreningen ta alla kostnader.

Men teoretiskt är det en bra lösning, eftersom brunn och stick ska hålla ca 50 år, och ytskikt/tätskikt håller 25-35 år, detta innebär att om föreningen är vaken varje gång medlemmen gör i ordning sitt badrum, så kommer föreningens grejjer bli utbytta i god tid före något händer varje gång.

totiki
2010-04-11, 08:55
Precis. Man är i händerna på sina grannar. När föreningens kostnad för att åtgärda fel alltid är högre än privatpersonens får man betala två gånger. Det hjälper inte att jag vill få ordning på mina grejer när grannen ovanpå är ointresserad av att ordna sina. Istället väntar han ut att försäkringsbolaget ska stå för hans kostnad. På kuppen får föreningen betala för utrivning av bjälklag, torkning och iordningställande av det hela.

Ett destruktivt tänkande som ligger i politikernas smak eftersom det får hjulen att snurra. Att spara på resurserna i ett mer långsiktigt perspektiv är ett skurkaktigt tänkande i dagens samhälle.

Så det visar sig att det är grannen, som hoppas på en vattenskada åtgärdad genom föreningens försäkring, som är hjälten i denna historia. Heder åt slöseriet.

Tillägg 2010-04-12:
Nu har försäkringsbolaget hört av sig. På torsdag skickar de någon för att mäta ifall det finns någon fukt.
Man tar sig för pannan. Det har nu gått snart tre veckor.

totiki
2010-05-07, 09:58
Snart sju veckor.
Jo, jag har själv tagit bort tapet m m. man vill ju stoppa mögelangrepp i sin linda.
Försäkringsbolaget har woobblat fram & tillbaka hela tiden. Inget har hänt från deras sida. Jag måste ha klartecken i text för varje åtgärd jag tar till. Lokalisering genomförd men därefter stopp från försb. Vill använda egen saneringsfirma. Inget händer. Efter kontakt med mig då jag funnit en projektledare som kan använda firmor försb. godkänner (handläggaren låter mycket överraskad att någon vill åtaga sig detta) handläggaren detta. Så nu kan vi hoppas på en saneringsfirma som kommer att bryta upp golvet, frakta ut sanden, ställa ut avfuktare, flexa väggar och ta ett helhetsgrepp över situationen. Då kanske den ensamma damen som bor där kommer att få en provisorisk toalett, efter sju veckor (hon börjar bli rätt kissnödig nu påpekade jag för handläggaren).

Visst det kan ju hända att de har mycket nu försäkringsbolagen med alla vattenskador efter den kyliga vintern. Men på detta vis får det ej gå till. Jag kan inte säga att annat försb. skulle agerat annorlunda, de har alla liknande rutiner, men när man erbjuder sig att fungera som projektledare och sköta upphandling och driva på processen och det ignoreras. Så är det skit.

Utöver det skall föreningen betala alla fakturor och skicka en sammanställning till försb. som efter utvärdering själva vill bestämma vilken kostnad som är deras och vilken som är föreningens. Då skall vi ändå till att börja med endast utföra de åtgärder som försb. redan godkänt. Vi behöver ju ha tillbaka våra utlägg innan vi kan ta några nya beslut om åtgärder. Detta gäller ju även privat för varje inblandad lägenhet.

Admin
2010-05-19, 17:18
Hur löser ni problemet med den kissnödiga damen ovanför?

Låter som fullgott skäl för betalt alternativt boende om man inte har varken dusch/bad eller toa.

totiki
2010-05-19, 18:16
Hon vill inte själv flytta till alternativt boende. Så nu har vi lyckats rigga en toalett i lägenheten. Dusch finns i tvättstugan. Betalt alternativt boende är ju försb. ansvar i detta fallet och det känns som att just de som bromsar hela skeendet är just försb.

I övrigt har det återigen varit en kille här och krafsat sig i huvudet, plåtat, fuktmätt och konstaterat samma saker som alla före honom. Vi är inne på nionde veckan nu.
Väntar på totalsanering som bör påbörjas under denna vecka enligt utsago. Den som lever får se.

totiki
2010-05-25, 09:41
Det finns ett par trådar på forumet som handlar om hur stor del likvida medel man bör ha tillgängligt i en förening. Jag hittar inte trådarna nu så jag skriver detta i denna tråd eftersom min motivation till storleken har mycket att göra med denna tråd.

Man ska ha en kassa på ca 200.000 SEK för varje vattenskada man förväntar sig kan uppstå samtidigt. Detta eftersom försäkringsbolagen kräver att man ligger ute med pengarna tills de gjort sin slutavräkning för vad de tänker anse vara sin del.
Så för att slippa extra räntekostnader på nya lån bör man gardera sig enligt ovan.

Admin
2010-05-25, 09:57
Det jag hittar i forumet om likvida medel är;

Negativt eget kapital? (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=11750)

Underhållsfond, hur syns avsättningen i budgeten? (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=8795)

Avskrivningar av materiella anläggningstillgångar i bostadsrättsföreningar (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=68)

Underhållsfond, hur syns avsättningen i budgeten? (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=8795)

Problemet med att avsätta pengar för vattenskador är väl att det aldrig går att uppskatta hur många sådana som kan uppstå samtidigt.

Föreningen jag bor i hade för länge sedan en vattenskada i en lägenhet på 8:e våningen. Det drabbade 16 lägenheter.

Jag är tveksam till om försäkringsbolagen har laglig rätt att låta föreningen ligga ute med hela beloppet. Men å andra sidan står det säkert mycket i det finstilta som försäkringsbolagen förlitar sig på att försäkringstagarna inte läser.

totiki
2010-05-25, 10:39
Nej, men man vet om det är 40 år sedan senaste stambytet eller inte. Sedan får man göra en kvalificerad uppskattning.

Drabbas 16 lgh så blir det nog till att ta ett lån i alla fall.

Lagen är en sak, verkligheten en annan. Det merarbete man står inför att först förhandla och därefter processa med/mot försäkringsbolag är inte värt besväret. Innan det är avgjort har man ändå blivit tvungen att ligga ute med pengarna. Så vad har man för det? Men det är säkert olika mellan olika bolag, kanske?
Ju mindre förening det handlar om desto mer adekvat blir nog min beskrivning. Särskilt för dem som idkar självförvaltning.

drjohan
2010-05-25, 14:53
Ja, oavsett vad som står i avtal med försäkringsbolaget så är verkligheten verkligen något annat. I mitt fall anser IF att bostaden ej var obrukbar. Detta trots att det var direkt livsfarligt att vistas där. De beslutade helt enkelt att ersättningsbeloppet var 0 kr!

Självklart står det helt annorlunda i avtal och marknadsmaterial. Där garanteras en himla massa saker. Men det har ingen betydelse. Det är bara att betala kalaset och se på när försäkringsbolaget ej uppfyller sin del av avtalet.

Om du har bostadsrättstillägg så har även detta ingen betydelse. Själv har jag beslutat att inte ha försäkring för bostaden då det ej verkar fungera.

totiki
2010-06-10, 10:24
Torsdag 12:e veckan.
För två veckor sedan var det en kille här och flexade ner trapphus, kök, hall och duschrum. Därefter stopp i produktionen. Ingen torkning syns till ännu.

Admin
2010-06-10, 10:56
Om du har bostadsrättstillägg så har även detta ingen betydelse. Själv har jag beslutat att inte ha försäkring för bostaden då det ej verkar fungera.
Om jag varit du så hade jag omedelbart överklagat IF:s beslut att inte ge dig ersättning för din obrukbara lägenhet.

Försäkringsbolagen försöker ofta komma undan, och överklagar man inte besluten så är sannolikheten stor att försäkringsbolaget lyckas.

totiki
2010-08-04, 16:24
Ja, det här började sista veckan i mars. Nu anses torkningen vara klar sedan snart två veckor tillbaka och i morgon skall gubbarna komma för att påbörja återställningen (de ringde i morse och sa att de tyvärr inte kunde komma idag som avtalat p g a. sjukdom o s v.)
Det har alltså gått 4 månader ( 20 veckor).

Denna vattenskada medför ett antal andra arbeten som försäkringsbolaget inte tänker stå för. De anser det vara förbättringar och i viss mån är det så. Men i andra avseenden är det inte så. Exempelvis åker vi på en asbestsanering för att den som rev råkade trycka sönder en ventilationskanal i eternit. Det skall också dit en ny kanal efter detta.
Kallvattnet i ett galvat rör som tidigare var ingjutet i golvet måste bytas, detta medför att vattenstammen uppåt i fastigheten måste bytas för att inte galvaniska strömmar skall uppstå i andra delar av fastigheten med påföljande skador. Detta innebär håltagningar, rivning av trummor och återställande av detta o s v.

Du vet, ju mer man river desto mer skit hittar man. Det är nog iofs bra att få det fixat men man vill ju helst själv välja tidpunkten. Detta kommer i sin tur att skjuta på andra renoveringar som skall ske enligt underhållsplanen.
Framförallt är det tidsutdräkten, all städning, väntan, tidspassning, planering och problemet med att sätta sig in i allting för att få saker och ting återställda på ett sätt som passar kostnadsmässigt samt planeringsmässigt avseende kommande behov och renoveringar.

Tur i oturen är att jag själv under väntetiden i det närmaste fått klart mitt andra badrum. Bilat ur och bytt rör fick rörmokaren göra, allt därefter med gjutning, flytspackling o s v. har jag gjort själv. Så när det inte går att använda duschrummet längre hoppas jag på att lägga mig i badkaret istället.

totiki
2010-09-29, 11:06
Nu har jag haft mitt nya badrum klart i nästan en månad. Skönt.

Av arbetet med vattenskadan återstår endast kompletteringar på de missar som skett från entreprenörerna. De reparerade eternittrumman utan sanering. Efter ett envist ställningstagande från min sida behövdes inte vattenstammen bytas ut, men det satt hårt åt (tette har alldeles rätt i att entreprenörerna gärna vill åstadkomma extra arbeten som har ett högre kostnadsläge. Helst på löpande räkning.). Men mycket håltagningar och nya trummor har det blivit.

Vår familj som är lidande har ändå klarat oss bra, efter omständigheterna.
Damen i vilkens badrum skadan låg har inte haft det lätt. Sex månader utan dusch och från och till en provisorisk toalett. Försäkringsbolaget har p g a. åldersavdrag inte medgett henne något alls, utan endast per föreningens försäkring har reparation skett fram till ytskikt. Det inbegriper alltså inte tätskikt.
Så efter sex månader har hon alltså ännu inget badrum. Det skall hon bekosta själv. Och hon är inte intresserad av samma entreprenör längre. Hon vill bara ha ett avslut med försäkringsbolaget så att hon kan gå vidare. Det är väl minst två månader till utan badrum.

Föreningen är tvungen att ligga ute med hela kostnaden tills försäkringsbolaget behagar bedöma vad som är deras åtagande. Det handlar om ca. 200.000:- för denna mindre vattenskada. Det kan vara bra att veta för dem som anser att föreningen inte skall ha några pengar i kassan. Det sparade vi 10.000:- i räntekostnader på.
Inklusive självrisken samt kostnad för de "förbättringar" som blev nödvändiga (enbart p g a. vattenskada) räknar jag med att föreningen får en reell kostnad på ca. 70.000:- i slutändan. Hur kul va dé?

totiki
2010-12-02, 10:16
Nästa vecka räknar vi med att damen ovanför skall få toaletten och duschen tillbaka. Hon har varit utan sedan i påskas.

När allt var i princip klart, några småsaker återstod, avtog arbetet. Och de små saker som återstod fick vi göra själv. Skickade in kopior till försäkringssbolaget 1a oktober på fakturorna. De hade bytt handläggare så han trodde att det skulle ta ca. tre veckor innan utbetalning skulle kunna ske.
Började söka honom för två veckor sedan, det tog en vecka innan jag fick kontakt, trots att jag hade både kontors och mobilnummer. Då kunde han inte hitta ärendet men skulle återkomma. Igår fick jag veta att han gått på barnledigt och är åter 1a februari. Hans ärenden hade övertagits av en annan handläggare, med ett vanligt namn, så vanligt att det fanns ett flertal på Folksam som hette så. När jag äntligen hittade rätt så kunde han inte hitta ärendet och skulle återkomma......

Kire78
2010-12-21, 14:44
Sedan har vi detta med reliningen, vilket är en liten styggelse. Att relina rörsystem kan många gånger vara smart, det är billigare samt ger ett hållbart, typgodkänt och testat resultat. MEN, relining av golvbrunn är inte TYPGODKÄNT. Inget idag på marknaden förekommande system är typat för detta. Reliningfirmorna GÖR det, men oftast (alltid) gäller inte deras garanti just för brunnen (kolla det finstilta).

En Brf som behöver göra något åt sitt avloppssystem och står inför en ev ombyggnad av samtliga badrum, hamnar ofta i rävsaxen här. Eftersom det man vill undvika är att renovera alla badrum, så relinar man systemen, men då får man ju inte brunnarna utbytta. Därmed kvarstår den svagaste länken i systemet.

Reliningfirmorna upplyser väldigt dåligt om detta och det är bara att beklaga, självklart ska man som BRF ta fram en lösning där brunnarna blir utbytta, sedan om det kräver kapitaltillskott eller större lån, det är bara att ta.

Har hört att reliningföretaget DaKKI har ett typgodkännande för relining av golvbrunnar. Så ditt påstående att det inte finns stämmer tyvärr inte.

Erik

guben
2010-12-23, 18:47
Om vi utgår ifrån att föreningen är ansvarig för ej synliga rör, och det uppstår ett läckage som omöjliggör boende en längre tid, vilken möjlighet har då enskild(a) BRH att få nedsättning av avgiften under de månader arbetet pågår?