handdator

Visa fullständig version : Hantering av kassa och skulder i brf

guben
2010-03-24, 10:39
HSB erbjuder sig att hantera alla föreningens pengar och skulder.

Har någon i detta forum erfarenhet av om det ger det bättre intäkts- och låneräntor till föreningen?

Vilka alternativ för kassamedel använder ni?

Trötter
2010-03-24, 12:28
HSB erbjuder sig att hantera alla föreningens pengar och skulder.

Har någon i detta forum erfarenhet av om det ger det bättre intäkts- och låneräntor till föreningen?

Vilka alternativ för kassamedel använder ni?

Att HSB har detta erbjudande är beklämmande, det ger HSB full insyn i verksamhetens ekonomi och samtidigt möjlighet för HSB att styra sin verksamhet utefter bostadsrättsföreningens tillgångar och skulder. Jag vet ingen verksamhets som ger sina kunder eller uppdragsgivare full insyn i verksamhetens ekonomi och strategi.

Jag skulle med bestämdhet avråda från att delta i detta. Jag tror att den bästa förvaltningen av föreningens kapital och skulder sköts bäst av legitima kapitalförvaltare som banker. Fördelningen och placeringar kan diskuteras, jag är ingen expert på området men det kan vara bra om det finns en långsiktighet i den ekonomiska planeringen i en BRF.

Räntemarknaden är lite konkurrentutsatt om man jämför andra delar av kapitalmarknaden. För att hitta någon på marknaden som kan ge bra villkor så får ni nog se er om bland många aktörer.

Det alternativ som jag anse finns när det gäller kassamedel är att det ska var ett fåtal förtroende valda som har tillgång till kassamedel och att föreningen har en väl inarbetad rutin för arbetet med ekonomin inom tveksamhet.

Harald
2010-03-24, 13:02
Här får man nog ge HSB lite Cred, för om man vill ha bundna långa låneavtal, har höga lån och stor kassa, då kan man nog få rätt bra villkor hos HSB.

Men, just, det var så sant! Det är ju inte ekonomiskt det mest fördelaktiga att ha långa bundna lån, och det är ju definitivt inte bra att ha en för stor kassa...

Det mest ekonomiska är givetvis att gå till banken, öppna ett konto, använd detta. En liten internetbankssida där ni betalar era räkningar 2 ggr i månaden. Autogiro på avgifterna. Ett litet plastkort kopplat till ett mindre konto som handkassa... osv..

Det är klart att det inte kan vara ek fördelaktigt att låta någon annan ta hand om ekonomin, denne är givetvis endast intresserad av att få en del av kakan...

HSB:s suveräna lösning för BRF att betala en räkning:

1) Skickas till HSB 2) Öppnas och sorteras till rätt förening 3) Scannas 4) Ett mejl till ansvarig i föreningen att en räkning kommit 5) Ansvarig sätter sig framför datorn och konterar och attesterar inkommen faktura från HSB. (Förhoppningsvis blir det rätt också) 6) Fakturan betalas från HSB

Så här gör vi:

De flesta lev har vi lagt in som autogiro.

2 ggr i månaden startar man internetbanken, bokför och betalar fakturorna.

Undrar nu vad som kan vara en bra affär.....?:12:

Trötter
2010-03-24, 13:09
Det finns en bra och billig lösning för att hantera bokföring i en BRF genom e-bokföring http://www.speedledger.se/film/sl/

guben
2010-03-25, 15:23
Tack för synpunkter och råd!
Jag tänkte inte i första hand på administrativ förvaltning utan "medelsförvaltning"(kassa och lån)
Tanken bakom HSBs finanspolicy och medelsförvaltning är tydligen (som Harald ochså är inne på) att HSB i sin tur går till (stor)bankerna och handlar upp goda villkor baserat på en mycket större volym än en enskild förening kan åstadskomma. Det känns ju rätt i princip. Ett "storköpsavtal" genom HSB borde ju ge bättre villkor.

Sen får varje ansluten brf sin andel av de räntor HSB får från banken med avdrag för en "kommission" till HSB.

Vet dock inte om dom upphandlar både korta och långa lån, heller inte om ansluten brf då fortfarande har möjlighet att välja själv. F.n har vi det mesta i korta lån.
Vår styrelse har redan lagt kassan hos HSB men jag kan knappas skönja några intäktsräntor. Tänkte om nån har gjort några jämförelser och valt att avstå för att det oftast finns bättre alternativ......

Borättexperten
2010-03-26, 11:01
Visst kan man låta Hsb hjälpa till att förvalta pengar och lån, men man måste se upp och själv hålla koll! Vad som nämligen är mycket vanligt i Hsb-föreningar (och Riksbyggen) är att man låter föreningen samla på sig alldeles för hög likviditet och låta pengarna stanna kvar på avräkningskontot med minimal ränta.

Jag har sett många sådana föreningar, som t ex har 10 miljoner i fastighetslån, men samtidigt har 5 miljoner innestående på Hsb´s avräkningkonto. På lånen har man kanske 4% ränta, på avräkningskontot nästan ingen inlåningsränta alls. Snacka om ränteförlust! (ränteskillnadsförlust).

Och även om man ibland låtit placera en del av dessa 5 miljoner till bättre ränta, då drabbas föreningarna av inkomsskatt på denna ränta! Förlust igen!

En överlikviditet ska naturligtvis alltid användas för att amortera bort lån (undantaget om pengarna behövs inom en snar framtid). Men jag tror att Hsb och Riksbyggen satt det i system att på så sätt "låna pengar gratis" av föreningarna. :15:

Harald
2010-03-26, 15:42
Amortera amortera amortera amortera amortera amorter amortera amorter amoreter ampreter amorter amortertr amorterta.....

MikHo
2010-03-28, 19:24
Amortera amortera amortera amortera amortera amorter amortera amorter amoreter ampreter amorter amortertr amorterta.....

Håller med i att man skall amortera så mycket som ekonomin tillåter, jag har dock ett litet men som smiter in :)

Förenngen som jag bor i har haft lyckan att kunna amortera stora summor (ca 9-10 miljoner under en 10 års period)

Detta är helt lysande! Jag vill dock att man använder en del av dessa "amorteringspengar" till att sänka årsavgiften för de som bor i föreningen i dagsläget.
Hur roligt är det i dagsläget att betala en hög amorteringstsakt som skördar frukterna om 30 år (om amorteringstakten håller samma takt som idag)

Jag har därför till årets stämma skrivit en motion som föreslår att sänka årsavgiften med 5%.
En liten summa som mycket troligt kunde varit högre men bättre att skynda långsamt och upprepa sänkningen när möjligheten finns.

Att tilläggas skall att förutom denna amortering så har det gjorts underhåll/installationer i ½ miljonklassen varje är de senaste 5 åren.

Jag är stolt över min föreningen, samtidigt som det fortfarande finns saker som kan göras bättre men det tar man efterhand ;)

Gusten
2010-03-28, 20:15
När det gäller motion om sänkt årsavgift så blir ett sådant stämmobeslut
tyvärr endast rädgivande. Just årsavgiften är det ju styrelsen som
bestämmer ensam. Annars håller jag med om att årsavgiften borde sänkas.
Annars kan det ju bli sämre pris för den som säljer idag medan framtida
säljare kommer att få bättre pris tack vare gjorda amorteringar.

MikHo
2010-03-28, 21:29
När det gäller motion om sänkt årsavgift så blir ett sådant stämmobeslut
tyvärr endast rädgivande. Just årsavgiften är det ju styrelsen som
bestämmer ensam. Annars håller jag med om att årsavgiften borde sänkas.
Annars kan det ju bli sämre pris för den som säljer idag medan framtida
säljare kommer att få bättre pris tack vare gjorda amorteringar.

Jag är medveten om att det blir ett rådgivande beslut på stämman, men är ganska säker på att om det blir ett JA på stämman så kommer styrelsen att känna sig "tvingade" att följa stämmans råd. Det är ju ändå stämman som beslutar vad styerelsen skall utföra ;)

Har hört en liten fågel viska att vår förvaltare (ekonomiske) har även föreslagit sänkning av årsavgiften men styrelsen då valde att inte göra det.
Vet inte storleken eller orsaken till varför det inte gjordes men jag har mina spekulationer om varför.

totiki
2010-03-30, 10:11
Räntekostnaderna blir ju lägre genom amorteringarna och sänker därmed årsavgiften. Det finns ingen spekulation i detta förfarande.
Man kan aldrig klaga på styrelsen för att de inte är bättre på att förränta föreningens medel än den bästa aktiefonden. Däremot kan man klaga över att de inte ser till medlemmarnas bästa genom att inte göra något alls.

guben
2010-04-02, 17:50
Håller med i att man skall amortera så mycket som ekonomin tillåter, jag har dock ett litet men som smiter in :)

Förenngen som jag bor i har haft lyckan att kunna amortera stora summor (ca 9-10 miljoner under en 10 års period)

Detta är helt lysande! Jag vill dock att man använder en del av dessa "amorteringspengar" till att sänka årsavgiften för de som bor i föreningen i dagsläget.
Hur roligt är det i dagsläget att betala en hög amorteringstsakt som skördar frukterna om 30 år (om amorteringstakten håller samma takt som idag)

Jag har därför till årets stämma skrivit en motion som föreslår att sänka årsavgiften med 5%.
En liten summa som mycket troligt kunde varit högre men bättre att skynda långsamt och upprepa sänkningen när möjligheten finns.

Att tilläggas skall att förutom denna amortering så har det gjorts underhåll/installationer i ½ miljonklassen varje är de senaste 5 åren.

Jag är stolt över min föreningen, samtidigt som det fortfarande finns saker som kan göras bättre men det tar man efterhand ;)

Vi debatterar just frågan om storleken på amortering i en annan tråd på detta forum. Det är tydligen fler som funderar kring detta. Vore kul att få in dessa och fler synpunkter i den tråden "Amortering-hur stor?".

guben
2010-04-02, 18:04
Visst kan man låta Hsb hjälpa till att förvalta pengar och lån, men man måste se upp och själv hålla koll! Vad som nämligen är mycket vanligt i Hsb-föreningar (och Riksbyggen) är att man låter föreningen samla på sig alldeles för hög likviditet och låta pengarna stanna kvar på avräkningskontot med minimal ränta.

Jag har sett många sådana föreningar, som t ex har 10 miljoner i fastighetslån, men samtidigt har 5 miljoner innestående på Hsb´s avräkningkonto. På lånen har man kanske 4% ränta, på avräkningskontot nästan ingen inlåningsränta alls. Snacka om ränteförlust! (ränteskillnadsförlust).

Och även om man ibland låtit placera en del av dessa 5 miljoner till bättre ränta, då drabbas föreningarna av inkomsskatt på denna ränta! Förlust igen!

En överlikviditet ska naturligtvis alltid användas för att amortera bort lån (undantaget om pengarna behövs inom en snar framtid). Men jag tror att Hsb och Riksbyggen satt det i system att på så sätt "låna pengar gratis" av föreningarna. :15:

Tänk, jag har haft samma konspirationsmisstanke! Det blir ju helt klart så att HSB, Riksbyggen etc får fördelaktig finansiering genom att arbeta med brf-föreningarnas kassor.
Å andra sidan, det skulle väl inte funka i längden om de anslutna föreningarna inte upplevde att de får någon fördel(jämfört med egna bankavtal).
Det förutsätter naturligtvis att de flesta styrelser ändå är så proffsiga att dom då och då jämför med marknaden. Är dom det ......?
Undrar hur många miljarder(?) det rör sig om?