handdator

Visa fullständig version : Manipulerad upphandling i brf - Riksbyggen!

Ravelski
2010-03-12, 17:25
Förvaltningskontraktet med Riksbyggen har under året sagts upp.
Vi har varit överens om att säga upp teknisk förvaltning ,reparationsservice,felanmälan &jour.
Meningen har varit att dessa uppgifter skulle ske i egen regi då vi är en liten förening och en frivillig arbetsgrupp på 10 personer hade anmält intresse.

Vi har under hösten skickat ut förfrågningsunderlag på yttre skötsel och lokalvård enligt AFF som alla i styrelsen har haft en möjlighet att påverka.
Alla i styrelsen har haft en insyn i upphandlingen.
Anbuden som kom in har gåtts igenom och Riksbyggen som dumpade priset fick förtroende att fortsätta.

Vi har från början varit överens om vad vi skall upphandla .
Vid ett styrelsemöte den i Dec utökades dock avtalet med Felanmälan/jour,Underhållsplan ,Förvaltartjänst, Reparationsservice,Teknisk administration.
Trots att detta inte ifrån början varit med i anbudsförfrågan och att inga kontrakt förslag eller uppgifter på vad dessa extra tjänsterna innehåller. I kallelsen till mötet fanns ingen som helst information om att vi skulle fatta beslut om tilläggstjänsterna. Beslutet togs dock trots att alla styrelsemedlemmar inte fått tillräcklig med detaljerad information och en lojal suppleant gick in i stället för vice ordförande. Jag protesterade och ville se mera utförligt vad vi skulle köpa in samt att jag vill skjuta på mötet på grund av ingen dokumentation på tjänsterna fanns. Det beslöts också enligt protokollet att RB skulle skriva på vårat framtagna kontrakt samt att det skulle skrivas på ett år.
Jag har efter mötet varit i kontakt med sekreteraren i föreningen och bett att få se det slutgiltiga kontraktet innan det skrivs under för att se vad extratjänsterna innebär och för att se till att rätt kontrakt skrivs under. Jag har dock blivit nekad ?? Trots att jag är styrelseledamot.

På det senaste mötet som jag ej kunde närvara på har ytterligare extratjänster köpts in och lagts till den ursprungliga upphandlingen. Dessa extra tjänster är inte specificerade . På mötet har utan att alla styrelseledamöter fått reda på det skrivits under ett annat kontrakt än det föreningen har arbetat fram tidigare samtidigt har kontraktet skrivits på tre år . Kontraktet är Riksbyggens standard avtal som inte är fördelaktigt för föreningen. På grund av de ändringar som vissa i styrelsen på eget bevåg köpt in har nu Riksbyggens anbud helt plötsligt blivit betydligt dyrare och liknar det gamla avtalet. Dock något billigare men de andra anbudsgivarna har ju aldrig fått någon fair chans att vara med.

Hur går jag vidare med detta ?
Jag finner att dessa paragrafer verkar ha överträtts enligt Lagen om ekonomiska föreningar.

Lag (1987:667) om ekonomiska föreningar
6 kap. Föreningens ledning
9 § Styrelsen är beslutför, om mer än hälften av hela antalet styrelseledamöter eller det högre antal som föreskrivs i stadgarna är närvarande. Beslut i ett ärende får dock inte fattas, om inte såvitt möjligt samtliga styrelseledamöter har fått tillfälle att delta i ärendets behandling och erhållit tillfredsställande underlag för att avgöra ärendet. (1987:1245)

14 § Har en ställföreträdare överskridit sin befogenhet när han företog en rättshandling för föreningen, gäller inte rättshandlingen mot föreningen, om den mot vilken rättshandlingen företogs insåg eller borde ha insett att befogenheten överskreds..:16:

Trötter
2010-03-12, 18:20
Detta är ett utpräglat affärsmässigt vidrigt sätt att utföra en upphandling.

Finns det något tidigare beslut vid stämma om att föreningen ska utföra en dela av fastighets skötseln i egen regi?

Jag skulle rekommendera dig till att begära en extrastämma för att se hur medlemmarna ser på detta förfarande. Genom att gå ut till medlemmarna och informera om hur denna upphandling har utförts. Du bör också begära att det förs till protokollet att du reserverar dig mot förslaget att anlita riksbyggen.

I ett senare skedde kan du med hjälp av 10% av medlemmarna väck talan mot styrelsen om det skulle gå så långt. För styrelsen sak alltid se till medlemmarnas ekonomiska bästa i alla lägen.

Ravelski
2010-03-12, 20:58
Det var en motion till förra stämman om en arbetslista nere i tvättstugan
där folk kan skriva upp sig och hjälpa till med olika uppgifter för att hålla kostnaderna nere. 10 stycken anmälde sig.

Jag och några till har lag ned mycket tid och arbete på att göra en korrekt och för föreningen ekonomisk gynnsam upphandling.

Det som dessa tjänstemän på RB håller på med skapar ju ingen Godwill för företaget. Den nya folkrörelsen som är på gång blir nog att när fler yngre kommer in i styrelsena så lämnar fler och fler RB

Trötter
2010-03-13, 11:06
Jag tolkar det som att det finns ett beslut vid stämma att föreningen ska utföra en del eget arbete i föreningen och köpa upp vissa tjänster från entreprenörer. Det borde vara specificerat och dokumenterat vad föreningen ska utföra i egen regi och vilka tjänster föreningen ska söka externt.

För att utföra fastighetsförvaltningen på ett rationellt och kostnadseffektivt sätt så krävs det att men strukturerar upp vilka uppgifter föreningen ska utföra i egen regi och vilka tjänster som föreningen ska köpa externt.

En idé är att föreningens medlemmar sköter typ. Lokalvård, utomhus städning, gräsklippning, snöskottning och ekonomisk förvaltning. Det kan vara möjligt att tillägga att vist underhåll kan ingå som målning och felanmälan.

När det gäller reparationer av mer avancerad karaktär som el, vvs och byggnadstekniskt mer komplicerade reparationer, så bör föreningen söka samarbetes partners via lokala företag med expert kunskap på området. Min erfaren het är att bostadsorganisationerna inte har spets kompetens vad gäller mer avancerade reparationer inom el, vvs och bygg. Det går ju även att teckna avtal med lokala entreprenörer. Om alla i föreningen får information om hur fastigheten fungerar tekniskt, så blir förståelsen för att det kan uppstå avvikelser i driften när något går sönder.

I den förening som jag bor i så är ett problem som jag har upplevt. Att vi inte för meningen vid stämma till protokollet i den ordning som stämman beslutar om. Detta gör att styrelsen tolkar beslut utefter eget huvud, vilket är fel och kan få ekonomiskt oönskade situationer. Om en styrelse har svårt att tolka beslut så bör styrelsen vända sig till medlemmarna och förtydliga beslutet.

Jag är av den uppfattningen att en del föreningar blir vilseledda av bostadsrättsorganisationerna när föreningar handlar upp tjänster ur deras utbud. Det är oftast dåligt preciserat vad som ska göras och inte göra, där föreningar får betala för saker som inte är preciserat i avtal och att egen kontrollen är bristfällig på utfört arbete.

Ravelski
2010-03-15, 12:00
Tyvärr är stämmoprotokollet så bristfälligt att det inte går att se i fall det fattats ett beslut. Det står att en arbetslista skall sättas upp på anslagstavlan.

Jo det stämmer att egenkontrollen är dålig. Vi gjorde en kvalitetskontroll och upptäckte att vissa punkter sällan eller aldrig blivit gjorda.

Trötter
2010-03-16, 10:43
Tyvärr är stämmoprotokollet så bristfälligt att det inte går att se i fall det fattats ett beslut. Det står att en arbetslista skall sättas upp på anslagstavlan.

Lägg upp rutiner för hur protokollen i framtiden ska se ut vid stämma och styrelsemöte.

En rutin vid stämma och sammanträde är att sekreteraren för en ljudupptagning och/eller att innan stämman avslutas så läser sekreteraren ur sina anteckningar vad som kommer att föras till protokollet. Det behöver inte vara så avancerat skrivet. Det viktigaste är att meningen som stämman har dokumenteras på ett tydligt sätt.

Jo det stämmer att egenkontrollen är dålig. Vi gjorde en kvalitetskontroll och upptäckte att vissa punkter sällan eller aldrig blivit gjorda.

Kontakta entreprenören och påvisa bristerna och ge dessa en möjlighet att rätta till bristerna. Ni ska även begära en ekonomisk kompensation för de punkter som ej är utförda, t. ex. avdrag på nästa faktura. Det kan framgå i avtalet som ni har upprättat med förvaltaren hur mycket som förvaltaren ska ersätta er med för de brister som förvaltaren orsakar.

Ravelski
2010-03-16, 13:46
Bra idé. Jag kommer att föreslå bättre rutiner och att ha en beslutsliggare och en avtalsliggare så att alla i styrelsen kan följa upp besluten och avtalen bättre.