handdator

Visa fullständig version : Skada pga läckage element / slipning parkettgolv i bostadsrätt, hemförsäkring

JohnnyToy
2010-03-09, 10:39
Har två två minst sagt jobbiga problem som uppstått efter att vi flyttat in i vår bostadsrätt.
Jag och min sambo flyttade in i en tvårums bostadsrätt i juni 2009. På tillträdesdagen upptäckte vi ett stort märke på parketten i vardagsrummet (gammal stavparkett). Detta märke fanns inte när vi besiktigade lgh. Efter många om och men visade det sig att det var städföretaget, som den tidigare ägaren anlitat, som ställt lösningsmedel på golvet. Städföretaget gick efter mycket tjafs med på att betala en omslipning, vilken gjordes i oktober 2009.

Efter omslipning var golvet jättefint tills början av december då stavar började resa sig ur golvet. Golvmannen kom hit, skulle försöka fixa till det (limma och tvinga ner) vilket sedan dragit ut på tiden. Igår var han här igen, men då tyckte han att skadorna var för svåra och att det måste bero på fukt. Han sa att vi skulle kontakta föreningen.

I morse var ansvariga från föreningen här och mätte, ingen fukt fanns och de sa att det är relativt vanligt att det blir så här med äldre parkettgolv. De frågade också om jag skrivit på någon ansvarsfriskrivning angående golvet, vilket jag inte har. Detta var tydligen vanligt bland golvföretag då de inte vill ha ansvar för följdskador. Männen från föreningen (Riksbyggen) hävdade också att det enda rätta är att byta hela golvet.

Frågan är nu; vad ska vi göra? Att driva det mot golvföretaget känns sådär, då det är en äldre filur som knappast lär ge med sig.
Samtidigt tycker jag också att det inte borde vara vårt ansvar, utan istället den förra ägaren då ursprungliga skadorna var på deras ansvar?
Om vår hemförsäkring täcker detta vet jag inte heller.

Problem 2; För cirka en dryg månad sedan (mitt i värsta kylan), var en man från förvaltningsföretaget här och lagade elementet i sovrummet. Några dagar senare visade det sig att vatten läckt från röret på elementet och gjort att golvet svullnat upp runt rören. Idag när föreningen var här tittade de på det samtidigt som det andra. Styrelsen slog fast att ingen fukt fanns där längre, men att golvet blivit lite skadat.

Jag hävdade att de får lösa det bäst de vill, men att jag inte ska betala. Föreningsgubbarna sa att jag ansvarar för ytskikt och att jag får lösa det själv (hemförsäkring).
Tycker dock att det låter konstigt då det inte var jag som orsakade läckaget och att det handlar om vattenläckage överhuvudtaget? Borde inte föreningen eller förvaltarföretaget vara ansvariga för det istället?

Trötter
2010-03-09, 12:03
Du bör studera föreningens stadgar. Där kommer du att få information om vad föreningen ansvarar för och vad du som bostadsrättsinnehavare ansvarar för. Jag förmodar att era stadgar är upprättade som de flesta ser ut.

Svar fråga/problem 1:
Om ert golv är omslipat ett flertal gånger så kan detta uppstå som du beskriver. Det kan vara svårt att hävda att denna skada orsakats pga att golvsliparen utfört ett bristfälligt arbete om golvet slipats ett flertal gånger tidigare .

Lösning: Alternativet är att ni vänder er till till städfirman som orsakade skadan från början och försöker få en förlikning. Förlikningen skulle kunna utformas så att alla parter gemensamt får vara med att lösa problemet ekonomiskt.

Svar fråga/problem 2.
Här är det nästan alltid föreningen som bär ansvaret,om det uppstår läckage på elementet pga det som du beskriver. Detta medför att föreningen är ansvarig för de följder som uppstår pga detta, och föreningen ska tillse att det blir åtgärdat omgående.

Lösning: Via en skriftlig hemställan till styrelsen gör du gällande att föreningen bär ansvaret för den uppkomna skadan som läckaget har åstadkommit på inredningen som du ansvarar för, enligt stadgar.