handdator

Visa fullständig version : Bostadsrätt värre än vilda västern

tette
2010-03-01, 10:51
Ett av alla exempel som stämmer med rubriken.
Brf loke i Haninge hade till för några år sedan en ordförande som heter Maud Fischer. På en stämma fick inte styrelsen ansvarsfrihet. anledning i den utredning som jag läst och är gjord av HSB skyddsängelar Borevision säger.
styrelsen har rest utomlands på semetserresor köpt guld till sig själva och ordföranden fixade så hennes sambo fick trädgårdsavtalet för cirka 2 miljoner om året. Nu och tidigare kostar samma avtal 1 miljon.

Stelheten med stämmor och troligen HSB inblandade gjorde att polisanmälningarna och utredningarna drog ut på tiden för att till slut bli till att tien "gick ut". HSB:s representant Bo Widerdal var omnämnd i utredninen mn som vanligt blev han hjälpt av sin organisation så att han "hamnade utan ansvar för bedrägeriet".

Maud blir utfryst ur föreningen och flyttar. Blir snart inald i en annan förening i Haninge, Brf Väduren.
Vem tror ni sitter som HSB:s representant i denna förening. Ni som gissar på samma HSB styrelseledamot som i Loke får rätt.

På senaste Vädurens konstituering väljs denna maud som ordförande. För övrigt den 5 ordföranden de senaste 6 åren.

Hsb gör ett taktisk "fint" när detta händer och sätter in en ny represenant i Väduren och flyttar ner Bo till suppleantplats.

Mig veterligt har han inte varit med på något styrelsemöte tillsammans med den nya ordföranden. Jag skulle tippa att hans enda uppdrag är att "stötta" den nya i sitt uppdrag att få tillbaka förvaltningsuppdragen i föreningen som HSB tappade för cirka 10 år sedan.
de var då värda cirka 6 miljoner. Det som känns bra i denna sannsaga är att HSB tappar en omsättning av cirka 10 miljoner i förvaltnngsuppdrg för dessa föreningar per år.
tråkigt i denna sannsaga är att annan förvaltare ADEX vars ägare tidigare gjort 6 konkurser med andra bolag nu tjänar storkovan på ohederligt sätt.
Finns att läsa om i detta forum under "när en förvaltare får fria tyglar".

Av de cirka 2500 människor som bor i dessa 2 föreningar gissar jag på att endast ett 10 tal har någon aning om att det jag skrivit om här är verkligheten.

koordinator
2010-03-01, 18:06
tette !

Intressant beskrivning av bfr Väduren,och dess ordförande. Men precis som Stephan Sundling:s tidigare inlägg, avseende Väduren. Så är sanningshalten,
lika dålig/låg, som Stephan Sundling:s inlägg. Om din trovärdighet, är lika låg, återstår att se.
Dom ledamöter som sitter i Brf Väduren:s styrelse. Är valda, enligt den representativa modell, som gäller vid val.
Har man synpunkter på detta. Så får man använda sig av dom vägar, som gäller vid annan åsikt.

tette
2010-03-01, 21:30
bRF vÄDURENS STYRELSE FICK ANSVARSFRIHET MED 47 RÖSTER FÖR OCH 45 EMOT, SÅ SANNINGSHALTEN KANSKE GÅR ATT DISKUTERA?

DÅ SKA MAN OCKSÅ VETA ATT STÄMMANS DELTAGARE VAR MEST ÄLDRE SOM I MÅNGA ÅR BLIVIT SERVADE AV STYRELSEN MED GRATIS KAFFE VARJE YORSDAG, JULLUNCHER, OCH GRATISRESOR.

kLART MÅNGA VILL HA EN SÅDAN STYRELSE?

Francois
2010-03-01, 23:40
tette !

Intressant beskrivning av bfr Väduren,och dess ordförande. Men precis som Stephan Sundling:s tidigare inlägg, avseende Väduren. Så är sanningshalten,
lika dålig/låg, som Stephan Sundling:s inlägg. Om din trovärdighet, är lika låg, återstår att se.
Dom ledamöter som sitter i Brf Väduren:s styrelse. Är valda, enligt den representativa modell, som gäller vid val.
Har man synpunkter på detta. Så får man använda sig av dom vägar, som gäller vid annan åsikt.

Tror du inte skrukar eller andra typer av låg moral människor inte kan bli demokratiskt valda? Då är du verkligen blåögd.

Trötter
2010-03-02, 12:19
Där mammon finns finns mommogamar och anat löst drägg. Så länge generation godtrogna har mandat i föreningar då får de upplysta leva i en korrupt tillvaro. Att det inte finns mer av civilkurage och jälaranamma hos generation godtrogna kaffe och rese mutade individer är beklämmande. Att de inte har förstått att mutorna finansieras av årsavgiften.:15:

Enligt författning så får inte en bostadsrättsförening positivt särbehandla någon eller några ekonomiskt.

tette
2010-03-02, 13:41
som jag skrev så skedde dessa mutor till cirka 20 pensionärer under en 5årsperiod. när några få började protestera mot detta har man nu beslutat att ta ut en symbolisk tia för kaffe med dopp. rätt ska vara rätt.
tyvärr är det så att dessa 20 glada pensionärer har under de senaste året börjat viftat med sina röstkort på styrelsens förslag redan innan de vet vad det handlar om för beslut. Det är också i denna grupp valberedningen fiskar efter nya ledamöter och har lyckats. När min kompis på en sämma frågade om varför inte några unga är nominerade blev svaret av valberedningen "tror du vi har tid att knacka dörr".

Sist men inte minst, de styrelseldamöter som går till kafet och kokar kaffe och dukar tog för några år sedan ut 1000kr i styrelsearvode för detta uppdrag. inte under ett år utan varje gång
Den som då var ordförande är numera revisor i föreningen och efterföljande ordföranden drev detta förslag för att styrelsearvodet var så högt så att i det förslag som styrelsen dittills arbetat efter gav så högt överskott på den halvmiljonen styrelsen är berättigad till, i annat fall skulle man ju behöva dela ut arvode till de andra ledamöterna.

Tobbe i köping skulle gilla denna styrelse?