handdator

Visa fullständig version : Maktutövande av styrelsen i brf eller helt rätt?

EmmJay
2010-02-25, 09:16
Historia: Vi bor i ett bostadsrättsparhus med vidbyggt garage där föreningen anvarar för yttertak, väggar, snöröjning i området osv. Vi ansvarar för snöröjningen av vår garageuppfart. Taken lades om i somras och ska nu alltså vara i gott skick.

Händelse: Igår när jag och min sambo kom hem efter min ridlektion hade styrelsen bestämt sig för att skyffla ner all snö från vårt garagetak ner på vår garageuppfart.

Min sambo blir förbannad :mad:, jag blir mest chockad över att de inte informerat oss innan :eek:.

När vi ifrågasatte (direkt) varför de skottat taken och lämnat snön på vår garageuppfart fick vi till svar att det var mycket snö på taken och de behövde skottas, och att vi fick skotta bort den själva från vår garageuppfart.

När jag frågade om varför de inte informerat om detta så försvarade de sig med att de hade "knackat på de som var hemma" och att vi "borde förstått att taken behövde snöröjas" eftersom syrelsemedlemarna hade skottat av några av taken redan i helgen.

Det låter som att styrelsen då har vetat sedan i helgen att samtliga garagetak ska snöröjas, men då valt att inte informera de boende.

Men faktum är att taken INTE behövde snöröjas, min sambo arbetar med nyproduktion av hus och vet att den konstruktionen håller för den mängden snö vi hade. ca 30-40 cm. min sambo påpekar detta och får då kommentaren "Hur många år har du i branchen?" av en äldre styrelsemedlem. "10 år" svarar min sambo. Styrelsemedlemmen säger "MEN JAG HAR 27!!!". med det menade han väl att vi inte hade något att komma med antar jag.

Taken har samma bärande konstruktion, samma lutning men de valde det att inte skotta!?

Får styrelsen göra dessa "egna bedömningar" och sedan utföra dem utan avisering?? Vi fick ju naturligtvis ställa oss och skotta upp all snö, för annars hade vår bil fått stå mitt på vägen i området, och det hade inte accepterats.
Men tänk om vi inte hade kunnat skotta bort det själva? Min sambo har ryggproblem, mig är det inget fel på förutom att jag var ganska trött efter min ridlektion, men jag kunde ju lika gärna varit höggravid eller varit skadad även jag.

Tänk om vi hade haft bilen i garaget och legat i badet/sovit/tittat på film eller något när styrelsen valt att knacka på, det är inte säkert att vi hade öppnat då (eftersom vi inte väntade besök) och framförallt hade vi nog inte gått ut och tittat vem det var en halvtimme/timme senare och då sett all snö. I så fall hade min sambo märkt det när han skulle till jobbet kl.05.20 och hade då fått ställa sig och skotta, vilket hade medförst att han hade blivit försenad till jobbet (då han har långresväg). Är det rimligt?

Om jag hade varit höggravid och min sambo hade haft värre smärtor i ryggen hade det då ändå varit vårt problem att få bort snön? Det verkade näligen som att styrelsen hjälpte andra att skotta bort snön direkt.

Finns det någon att kontakta när det gäller sådana här ärenden. Ni verkar vara ett smart gäng här inne. Hjälp!

totiki
2010-02-25, 09:35
Jag håller fullständigt med dig. Urusel planering och genomförande.
Finns det något försvar för deras handlingssätt? Kanske?
Ifall det ingår i styrelsens uppdrag att skotta taken dessutom, utöver sina egna garageuppfarter och detta utan snöskottningsersättning. Kan jag förstå att viss irritation kan uppstå under själva skottningen.
Men det verkar vara dåligt förberett. Kanske hade man kunnat välja en annan plats att dumpa snön på? Framförallt hade man kunnat avisera att detta skulle ske och när. Styrelsen hade också kunnat konsulterat ett bolag att göra bedömningen av ifall taket behövde skottas. Och ställt motsvarande krav på den som mot betalning skulle utföra skottningen i slutändan.

Nej, så vitt jag vet finns det ingen att kontakta i denna typ av ärenden.
Men du kan alltid lägga in en motion till stämman om att det i fortsättningen måste upprättas regler för hur snöskottningen skall gå till. Bra är då att utarbeta dessa regler och skicka dem med motionen så stämman kan antaga dessa omedelbart.

kluringen
2010-02-25, 10:27
En sak att skälla på styrelsen när de inte sköter sig. Men att gnälla om att det skottas snö i detta oväder utan att föravisera är väl att ta i. Ingen styrelse i värden kan påverka vädret och på förhand förutse när det blir mera snö, inte heller i vilken ordning anlitad firma hinner med att skotta.

Ligger det redan snö på taket som konstruktionen tål, men det kommer mera snö så att gränsen överskrids och taket brakar, då finns det befogad anledning att klaga.

Jag håller fullständigt med dig. Urusel planering och genomförande.
Finns det något försvar för deras handlingssätt? Kanske?
Ifall det ingår i styrelsens uppdrag att skotta taken dessutom, utöver sina egna garageuppfarter och detta utan snöskottningsersättning. Kan jag förstå att viss irritation kan uppstå under själva skottningen.
Men det verkar vara dåligt förberett. Kanske hade man kunnat välja en annan plats att dumpa snön på? Framförallt hade man kunnat avisera att detta skulle ske och när. Styrelsen hade också kunnat konsulterat ett bolag att göra bedömningen av ifall taket behövde skottas. Och ställt motsvarande krav på den som mot betalning skulle utföra skottningen i slutändan.

Nej, så vitt jag vet finns det ingen att kontakta i denna typ av ärenden.
Men du kan alltid lägga in en motion till stämman om att det i fortsättningen måste upprättas regler för hur snöskottningen skall gå till. Bra är då att utarbeta dessa regler och skicka dem med motionen så stämman kan antaga dessa omedelbart.

Sen tycker jag att det vore vettigare att låta föreningen skotta även garageinfarten. Höggravida, gamla och folk med ryggproblem måsta köpa tjänsten om de inte vill vara insnöade så de inte kan ta sig ut. Det blir lång billigare att köpa detta kollektivt. Jag kan höra argumenten mot på förhand.”Jag vill inte betala för nåt som jag kan göra själv!” Så kan det ju låta tills motståndarna kommer hem efter skidsemestern med gipsat ben!

EmmJay
2010-02-25, 10:51
Takkonstruktionen håller för detta, och skulle hållt för den dubbla snömängden och mer därtill enligt proffs som vi har kontaktat. Det är styrelsens eget sk. "expertutlåtande" som säger att taket skulle skottas NU BUMS.

Jag är mest irriterad över den bristfälliga informationen om när/hur/varför som jag trodde att en styrelse var ansvariga för att ge oss medlemmar, då deras framfart medförde att vi behövde infinna oss och skotta vår garageuppfart.

Säg att vi skulle komma hem mitt i natten efter ett akut besök på sjukhuset och finna all snö på vår uppfart och behöva börja skotta den där och då.

Antagligen är jag även irriterad eftersom de utan förvaning kan gå in i våra trädgårdar och kontrollera vår fjärrvärmepump för läckage en ggr i månaden, smälla i våra dörrar och inte stänga grindar efter sig så att småbarn och hundar lätt kan bege sig ut på vägen. Nu är det "många bäckar små" som har gjort så att vi inte orkar med dem.

Vi letar aktivt hus, orkar inte emd styrelsen i denna föerning då de har inställningen att "gammal är äldst och därmed vet bäst" och tror att de kan göra vad de vill när de vill bara för att de är "styrelsen".

EmmJay
2010-02-25, 11:02
[QUOTE=kluringen;19175]En sak att skälla på styrelsen när de inte sköter sig. Men att gnälla om att det skottas snö i detta oväder utan att föravisera är väl att ta i. Ingen styrelse i värden kan påverka vädret och på förhand förutse när det blir mera snö, inte heller i vilken ordning anlitad firma hinner med att skotta.

Ligger det redan snö på taket som konstruktionen tål, men det kommer mera snö så att gränsen överskrids och taket brakar, då finns det befogad anledning att klaga.
QUOTE]

Jag menar inte att styrelsen gör helt fel när de skottar våra tak. Eftersom föreningen är ansvariga för taken så menar jag endast att det är fel att de inte konsulterat med någon som kan bedöma vad takkonstruktionen håller för.

Uppenbarligen har de inte gjort en korrekt bedömning, då de inte skottat hustaken med exakt samma takkonstruktion (enligt den expert vi frågat).

Främst är jag irriterad på bristen av information. Om de hade planerat att göra detta under längre tid är det ju inte så svårt att informera boende om läget (vi är en liten förening). Om vi hade fått informationen hade min sambo stått redo att forsla bort snö under tiden de hade skottat ner den och sluppit att skotta bort all den hårt packade snön på en och samma gång, han hade säkerligen även hjälpt de i området som har svårt att skotta trots att han själv har problem med ryggen. Men utan information så vet man inte detta, vi kan inte gissa vad styrelsen planerar. Det tycker i alla fall jag.

kluringen
2010-02-25, 11:58
Takkonstruktionen håller för detta, och skulle hållt för den dubbla snömängden och mer därtill enligt proffs som vi har kontaktat. Det är styrelsens eget sk. "expertutlåtande" som säger att taket skulle skottas NU BUMS.

Jag är mest irriterad över den bristfälliga informationen om när/hur/varför som jag trodde att en styrelse var ansvariga för att ge oss medlemmar, då deras framfart medförde att vi behövde infinna oss och skotta vår garageuppfart.

Säg att vi skulle komma hem mitt i natten efter ett akut besök på sjukhuset och finna all snö på vår uppfart och behöva börja skotta den där och då.

Antagligen är jag även irriterad eftersom de utan förvaning kan gå in i våra trädgårdar och kontrollera vår fjärrvärmepump för läckage en ggr i månaden, smälla i våra dörrar och inte stänga grindar efter sig så att småbarn och hundar lätt kan bege sig ut på vägen. Nu är det "många bäckar små" som har gjort så att vi inte orkar med dem.

Vi letar aktivt hus, orkar inte emd styrelsen i denna föerning då de har inställningen att "gammal är äldst och därmed vet bäst" och tror att de kan göra vad de vill när de vill bara för att de är "styrelsen".

Har ni platta tak med sarg är det möjligt att dessa inte behöver skottas annat än i mycket extrema fall. Det går inte att bedöma om man inte vet hur husen ser ut. Men du ska veta att snön just nu är en mardröm för många styrelser. Det är full show att hålla koll efter istappar, sätta ut varningsskyltar för risk för snöras, hålla koll på att den anlitade firman gör vad de ska osv. Att dessutom behöva informera medlemmarna om att nu ska det skottas vore att ställa orimliga krav.

Knappast sannolikt att man skottar snö från tak nattetid. Du målar upp scenarion som inte ens har hänt och blir ännu argare än du behöver vara.

Ni gör rätt i att aktivt leta hus om ni inte trivs. I eget hus gör man mera som man vill. Men helt nöjd lär du inte bli ändå. Kommunens plogbilar skapar också snövallar som gör att man inte kommer in på tomten med bilen utan att skotta först. Kommunen föraviserar heller inte om att nu ka det plogas, och ofta plogas det på nättena. Vem ska du då gnälla på när du kommer hem mitt i natten efter akutbesöket?

totiki
2010-02-25, 12:10
Ifall man har bra kommunikationsvägar, exempelvis email, i sin förening tycker jag nog att styrelsen kan gå ut och förvarna om att detta är på väg. Beslutet var tydligen taget en vecka i förväg. Det är väl också lätt hänt att det kan brista i rutinerna.
Att man sedan inte kan ge exakt tidpunkt för när vilket tak skall skottas, kan ju anses förklarligt. Men infon ger ju medlemmarna möjlighet att fråga.

Allra bäst är givetvis att det redan finns ett regelverk för hur detta hanteras. Lägg in en motion.

Trötter
2010-02-25, 12:11
Agerandet som (Styrelsemedlemmen säger "MEN JAG HAR 27!!!") företar med att jämföra sig med med din sambo är ett vanligt korkat och manligt knep för att få ett övertag. Det brukar tyda på en vis osäkerhet och jag antar att dessa 27 åren inte har handlat om att konstruera tak, för 30-40 cm snö motsvara ca 30-40 mm vatten som då skulle motsvara en last på taket med ca 30-40 kg/kvm. Det kan vara så att snön har packat sig så vi rundar av det uppåt till 100 kg/kvm. Alla tak av normal standard ska klara den last.

Bara för att man ingår i en styrelse så har man inte rätt att företa denna handling som beskrivs, utan att informera samtliga inblandade och be om tillåtes att beträda området. Detta är ytterligare en beskrivning på en styrelse som tror att det bara är att klampa på och utföra vad som behagar. Som jag uppfattar det, så står detta garage på den tomt som ni har er bostad på, jag skulle vilja tolka detta som att styrelsen har gjort sig skyldig till ett intrång på det område som ni är i besittning av utan er tillåtelse.

Vi har haft denna diskussion tidigare i forumet om styrelsens rättigheter att tillträda medlemmarnas bostad. Jag vill hävda att styrelsen kan ha gjort sig skyldig till olaga intrång.

j.a
2010-02-25, 12:39
Det låter onekligen som styrelsen har skött detta extremt klantigt, brist på information och otrevlig attityd. Dessutom kanske de har fel när de säger att taken behöver skottas.

Om tomten ingår i bostadsrätten och styrelsen använder den som om det vore ett allmänt utrymme i bostadsrättsföreningen gör de fel. I principiellt hänseende är det detsamma som att gå in i någons lägenhet även om det i praktiken upplevs annorlunda. Om jag fortsätter det teoretiska resonemanget så krävs i brist på samtycke assistans av kronofogden för att komma in såvida det inte rör sig om akut fara för egendom eller liv (NÖD) då vem som helst får gå in för att avhjälpa situationen.

EmmJay
2010-02-25, 14:10
Har ni platta tak med sarg är det möjligt att dessa inte behöver skottas annat än i mycket extrema fall. Det går inte att bedöma om man inte vet hur husen ser ut. Men du ska veta att snön just nu är en mardröm för många styrelser. Det är full show att hålla koll efter istappar, sätta ut varningsskyltar för risk för snöras, hålla koll på att den anlitade firman gör vad de ska osv. Att dessutom behöva informera medlemmarna om att nu ska det skottas vore att ställa orimliga krav.

Knappast sannolikt att man skottar snö från tak nattetid. Du målar upp scenarion som inte ens har hänt och blir ännu argare än du behöver vara.

Ni gör rätt i att aktivt leta hus om ni inte trivs. I eget hus gör man mera som man vill. Men helt nöjd lär du inte bli ändå. Kommunens plogbilar skapar också snövallar som gör att man inte kommer in på tomten med bilen utan att skotta först. Kommunen föraviserar heller inte om att nu ka det plogas, och ofta plogas det på nättena. Vem ska du då gnälla på när du kommer hem mitt i natten efter akutbesöket?

Vi har inte platta tak, vi har tegeltak med 27 graders takvinkel. 11 år gamla tak, men alltså omlagda i somras då man bytta allt ovanför takstolarna.

Inte någonstans har jag skrivit att de har skottat taken nattetid. Kvällstid var det frågan om, men om vi skulle kommit hem mitt i natten efter ett akutbesök med exempelvis ett barn hade vi oundvikligen mötts av snöhögen utanför vårt garage då. Oavsätt när på dygnet vi skulle komma hem vi skulle komma hem, så skulle snöhögen ligga kvar, eftersom styrelsen valde att lämna den där.

Jag vill tacka er andra som förstår mig och tycker att en kort rad med information om detta i brevlådan, över telefon, eller via mail inte hade skadat. Att styrelsen på ett dåligt sätt försöker motivera sina handlingar genom att
försöka trycka ner min sambo tycker jag bara är rent löjligt. Det visar bara på mer okunskap enligt mig. Man stöter oundvikligt på dessa "äldre" vet bäst människor lite överallt och man blir kallad "flicka lilla".

Till kluringen ang. allmän snöröjning av vägar utanför villor. Klart att det blir vallar, men jag tror inte de kommer ploga in på vår garageuppfart och lägga vallen ca 30 cm från vår garageport utan vallen kommer i så fall ligga vid vägkanten/trottoarkant. Vallarna där vägen möter garageuppfarten har vi även i dagsläget, så jag ser inget problem med dem, och man vet när de kommer, natten/dagen efter att det har snöat. Det är inte så att några dagar efter, när man redan skottat rent efter dessa vallar och hela uppfaten att de plötsligt dyker upp utan föregående snöfall. Men jag vet inte hur det är där du bor.

EmmJay
2010-02-25, 14:20
Agerandet som (Styrelsemedlemmen säger "MEN JAG HAR 27!!!") företar med att jämföra sig med med din sambo är ett vanligt korkat och manligt knep för att få ett övertag. Det brukar tyda på en vis osäkerhet och jag antar att dessa 27 åren inte har handlat om att konstruera tak, för 30-40 cm snö motsvara ca 30-40 mm vatten som då skulle motsvara en last på taket med ca 30-40 kg/kvm. Det kan vara så att snön har packat sig så vi rundar av det uppåt till 100 kg/kvm. Alla tak av normal standard ska klara den last.

Bara för att man ingår i en styrelse så har man inte rätt att företa denna handling som beskrivs, utan att informera samtliga inblandade och be om tillåtes att beträda området. Detta är ytterligare en beskrivning på en styrelse som tror att det bara är att klampa på och utföra vad som behagar. Som jag uppfattar det, så står detta garage på den tomt som ni har er bostad på, jag skulle vilja tolka detta som att styrelsen har gjort sig skyldig till ett intrång på det område som ni är i besittning av utan er tillåtelse.

Vi har haft denna diskussion tidigare i forumet om styrelsens rättigheter att tillträda medlemmarnas bostad. Jag vill hävda att styrelsen kan ha gjort sig skyldig till olaga intrång.

Denna uträkningen har med största sannolikhet inte gjorts, sambon gjorde själv en snabb överslagsräkning medan vi skottade och kunde snabbt konstatera att trycket omöjligen gjorde situationen så akut att snöröjning skulle behöva ske omgående.

Mitt förslag till styrelsen var att nästa gång skicka ut ett informationsblad där man bad alla som kunde i föreningen att snöröja sina tak, men att efter ett visst datum (om man inte själv genomfört snöröjning) så kommer taken att snöröjas och det kommer att vara på varje boendes bekostnad att själva ombesörja att ta bort vallarna som bildas. Då hade det inte kommit som en tråkig överraskning.

Då bad de mig att skicka in en motion om att vi ville befria dem från allt ansvar om vårt tak. Så att skriva ett sådant informationsblad var villst väldigt jobbigt. Jag tror att jag ska lämna med en fil med min motion med ett färdigt sådant blad så de bara kan skriva in datum, och hoppas på att det inte är för svårt.

Visst går de in på vår tomt, för inte tror jag att de leviterade upp till taket. :)

totiki
2010-02-25, 14:29
Då bad de mig att skicka in en motion om att vi ville befria dem från allt ansvar om vårt tak.
Det här var synnerligen okunnigt från er styrelse eftersom det innebär en stadgeändring som dessutom skulle vara olaglig. Det kan du alltid påpeka vid tillfälle.

kluringen
2010-02-25, 14:49
Jag instämmer med de övriga att din styrelse uppför sig arrogant och olämpligt.

Jag lever ju i en annan värld med den mardröm om snö och istappar som jag beskrev. Hittills har föreningen åkt på skadestånd ett par gånger för tillplattade biltak. Ordförande i vår styrelse kan faktiskt hamna i fängelse om det händer något allvarligt med personskada eller dödsfall.

Det är omöjligt att på förhand få besked om när vi kan få hjälp med skottandet. Skulle våra medlemmar dessutom kräva information om vad som pågår på taken, skulle ingen orka sitta kvar i styrelsen.

Det var nog förhastat av mig att jämföra oss med situationen i ett villaområde. Reagerade negativt efter att just satt upp lappar om att välja än annan väg ut på grund av livsfarlig istapp. Lycka till med husletandet. Egen härd är guld värd och man slipper alla föreningsproblem.

EmmJay
2010-02-25, 15:14
Jag instämmer med de övriga att din styrelse uppför sig arrogant och olämpligt.

Jag lever ju i en annan värld med den mardröm om snö och istappar som jag beskrev. Hittills har föreningen åkt på skadestånd ett par gånger för tillplattade biltak. Ordförande i vår styrelse kan faktiskt hamna i fängelse om det händer något allvarligt med personskada eller dödsfall.

Det är omöjligt att på förhand få besked om när vi kan få hjälp med skottandet. Skulle våra medlemmar dessutom kräva information om vad som pågår på taken, skulle ingen orka sitta kvar i styrelsen.

Det var nog förhastat av mig att jämföra oss med situationen i ett villaområde. Reagerade negativt efter att just satt upp lappar om att välja än annan väg ut på grund av livsfarlig istapp. Lycka till med husletandet. Egen härd är guld värd och man slipper alla föreningsproblem.

Tack kluringen för att du förstår. Vi bor i ett litet villaliknande område med 35 bostadsrätter, parhus med vidbyggt garage, så det är inte fråga om några höga hus med flertalet boende. Ännu så brottas vi inte med några istappsproblem, bra isolering, men om det skulle börja töa så vet jag inte som allt skulle leta sig ner i stuprören. Vi får se.

Dock skulle vi inte överlåta istappsproblemet till vår styrelse, eftersom endast vi i familjen och eventuella gäster skulle komma till skada om sådana skulle bildas, vi skulle genast ta bort dem själva. Common sense.

Jag ser dock vad fastighetsägare får tampas med inne i centrum, där människor som ignorerar avspärrningar av trottoarer och gränder och klampar rakt igenom som om det vore en självklarhet. Kan förstå att dessa bostadsrättsföreningar har problem just nu.

Francois
2010-02-25, 15:22
Din styrelse

EmmJay
2010-02-26, 11:55
Din styrelse

Vad menar du?