handdator

Visa fullständig version : Virusalert

Francois
2010-02-10, 09:20
Jag får sådana meddelande från forumet:

"Dear, Francois!

A virus alert was noticed on your computer.
We highly recommend you to check your computer and perform online virus check at our site immediately: http://security-tool2010.com/Francois
"

Jag gärna slipper i framtiden. Ser knappast som forumet uppgift att kolal om det finns virus på min dator eller inte.
Tack för förståelse, admin

totiki
2010-02-10, 10:57
Jag har sett bland nytillkomna medlemmar, vad som verkar vara spindlar som tagit sig in. Det borde inte funka på php, men gör det ändå. Det är iallafall två st. nytillkomna från amerika som verkar vara av denna art. Förmodligen är det dessa som söker av email adresser.

Francois
2010-02-10, 14:12
okej! Då blev jag lurad, sorry admin.

Admin
2010-02-10, 18:30
Alla forum är utsatta av konstanta hacker-attacker i en strid ström, och det tycks bara eskalera.
Dock görs detta ytterst sällan av annan anledning än att lägga in spam... men det är naturligtvis illa nog.
Speciellt lätt idag när hackarna brutit sig igenom den spärr som alla större forum använder sig av i hela världen (capchta), och det därför inte längre finns något som stoppar forumspam (mer än manuellt arbete).
Dock blir de inte långlivade i detta forum, om de skulle lyckas ta sig förbi mina extra spärrar.

Francois, det meddelande du får kommer inte från forumet, utan det är något du medvetet eller omedvetet själv installerat i din dator.
Det är en plugin i din webbläsare!
De flesta (nästan alla?) får in detta i sin dator när de installerar någon annan programvara där denna plugin följer med, och de glömmer att avmarkera tillägget att securitytool ska installeras.

Jag vet inte om du medvetet installerat McAff'és securitytool 2010, men det är ett "virus" i sig (ett lite läskigt sådant som funnits i rätt många år nu) och du bör se till att rensa bort detta från din dator.

Totiki, spammarna söker inte av epost-adresser här, och de kommer inte åt några här ändå.
Spammarna försöker dock desperat registrera sig i forumet, och det har förekommit några spam-meddelanden här (som jag tog bort nästan omdelbart).
Men alla epostadresser som ligger öppet på nätet läses förr eller senare in av spamspindlar.

Francois
2010-02-11, 10:22
Jo, meddelandet kom från forumet, som ett meddelande från en forumanvändare. Det kom aldrig när jag surfade på andra sidor än forumet.

Men skitsamma, nu är det borta i alla fall, utan att jag behövt göra nåt.

Admin
2010-02-11, 20:07
Högst osannolikt att meddelandet - som du tycks vara ensam om att ha fått - kom från forumet eftersom den funktionen inte finns i forumet (och inte kan läggas in av obehöriga, som för övrigt knappast har något intresse av att poppa upp en länk till en antivirussajt).

Länken som poppade upp hos dig gick till securitytools webbplats (med antivirusprogrammet), så ett tips är att läsa mer om programvaran där.

Däremot kan det se ut som om meddelandet kommer från forumet om det råkade vara forum-fönstret som låg uppe när du fick meddelandet.

Detta meddelande genereras av MacAffe's s.k. antivirusprogramvara, och denna plugin följer (bland många andra produkter) med Adobes produkter (t.ex. om man uppdaterar Adobe Reader eller Adobe Flash).
Missar man att avmarkera antivirusprogramvaran vid uppdatering av Adobes produkter så får man in skiten i sin dator.

Dock försvinner den inte av sig själv, och dylika meddelanden (och störande fönster) kan poppa upp när man minst anar det så länge denna applikation ligger och skräpar i Windows.