handdator

Visa fullständig version : Medlemskurser i brf

andersson
2010-02-08, 12:33
Jag har blivit utnämnd till studieorganisatör i vår förening.
Nu undrar jag om det finnes kurser om hur det är, att vara medlem i en Bostadsrättsförening? Kurser som belyser lagar och förordningar,och hur ett Årsmöte går till.Har inte kollat med Hsb än.Kanske är det någon på Forumet som har lite tips?

Mvh. Björn.

Admin
2010-02-08, 14:59
Bostadsorganisationerna HSB, SBC och Riksbyggen har allmänna kurser för bostadsrättsmedlemmar om vad det innebär att vara medlem i en brf.

Jag vill inte rekommendera dessa standardkurser.
Detta eftersom innehållet är såväl luddigt som subjektivt och medlemmarna går som regel ut precis lika okunniga som de kom in.

En förslag är att du sätter ihop vad mer konkret som du vill ska ingå i den ubtildning för medlemmarna som ni är intresserade av att köpa in, och först efter detta söker kurser som passar in på önskemålen.

Tips på vad som ska ingå kan du hitta bl.a. här;
Gratis kurser för medlemmar i bostadsrätt (http://hotpot.se/hsb-malmo-gratis-kurser.htm)

Jag har försökt få igenom en medlemsutbildning i min egen brf med följande innhåll;

Medlemmarnas rättigheter och skyldigheter enligt lag och stadgar
Styrelsens skyldigheter - öppenhet och insyn
Demokrati, engagemang och information
Årsstämma och extrastämma samt justeringsman och rösträknare och ombud/biträde
Internrevisor, valberedning
Styrelseprotokoll och stämmoprotokoll
Föreningens stadgar och normalstadgarna
Övergripande om att läsa en årsredovisning (med föreningens senaste årsredovisning som utgångspunkt)
Underhållsansvaret i bostadsrättsföreningen
Ekonomin i föreningen
Lokala ordningsregler
Vad är på gång?Jag kan hålla medlemsutbildning om så önskas.

Trötter
2010-02-08, 15:00
SWEDBANK har utbildningar för styrelseledamöter

Här är några länkar till utbildningar som förhoppnings vis är seriösa och opartiska

http://www.swedbank.se/sst/inf/out/infOutWww1/0,,64462,00.html
http://www.utbildning.se/Grundlaeggande_styrelseutbildning_72867.htm
http://www.executivepeople.se/Default.aspx?tabid=306

Admin
2010-02-08, 15:55
Jag tror att det Andersson efterfrågade var utbildning för medlemmar.

Sedan vad gäller utbildning för styrelsen så är det svårt att jämföra styrelseledamöter i en brf med "riktiga" styrelseledamöter.

Man vill nog gärna ha en utbildning mer inriktad på vad som gäller i en brf, oavsett om det är för "vanliga" medlemmar eller för styrelsen.

Kulan
2010-02-08, 16:20
Jag har gått kurser som SBC har anordnat. De har hållit hög kvalitet. Kursledare har varit någon av deras erfarna jurister som är mycket kunniga.
Jag kan rekommendera deras kurser.

Trötter
2010-02-10, 13:07
Jag tror att det Andersson efterfrågade var utbildning för medlemmar.

Sedan vad gäller utbildning för styrelsen så är det svårt att jämföra styrelseledamöter i en brf med "riktiga" styrelseledamöter.

Man vill nog gärna ha en utbildning mer inriktad på vad som gäller i en brf, oavsett om det är för "vanliga" medlemmar eller för styrelsen.

Medlemsutbildning är väll inriktad på att medlemmarna ska delta i föreningens verksamhet? Jag ser inte att en brf ska finansiera kurser på medlemmarnas bekostnad utan att det tillför föreningen något mer värde.

Vad är skillnaden på att sitta i en styrelse för en brf och ett vanligt företag? Förutom att i ett företag är målet att skapa ett så stort ekonomiskt överskott som möjligt åt ägarna.

tette
2012-06-29, 16:13
Alla bostadsrättsföreningar har att studieorganisatör skall väljas?

Hur många gör skäl för namnet?

När hade din förening en kurs senast?

Finns ABF kvar?

Styrelseutbildningar, vad lär man sig?

hur lång är en genomsnittlig mandatperiod i en brf styrelse, om man tar bort de som "sitter fast".

Vad är genomsnittsåldern i brf styrelserna.

jag gissar på 54 år.

Jonte_1953
2012-08-10, 21:25
Det finns ett halvstaligt företag som utbildar i bostadsrätt. Se deras hemsida www.Bostadsgaranti.se, ring gärna så kanske det finns möjlighet att få info.