handdator

Visa fullständig version : Vattenskada i brf pga obefintlig fuktspärr

raven
2010-02-06, 17:15
Det har visat sig att jag inte har någon fuktspärr under mitt badkar och när röret för vatten från badkaret till golvbrunnen gick sönder gick det ner vatten i bjälklagret och ner till grannen (och det var så vi märkte det).

Mitt försäkringsbolag täcker det mesta av mina utgifter och har anlitat PEAB för att göra jobbet. Utöver detta så kommer ett annat företag, anlitat av föreningen, göra uttorkningen innan PEAB återställer badrummet.

Min offert från PEAB är ganska liten, den täcker eg. bara klinkers, resten tar försäkringen.

Däremot är föreningens offert lite saftigare, 31500 kr + moms. I specificationen står bland annat;

halva kostnaden för rivning
demontering vvs, el- och sakvaror
nymontering stombeklädnad golv och vägg
halva kostnaden för transport av avfall
spackling vägg
flytspackling golvÄr detta verkligen rimligt/praxis? Om PEAB river ner min vägg så att det måste spacklas bakom ska väl detta gå på min faktura, dvs mitt försäkringsbolag, även om väggen är föreningens?

Detta är inte en HSB-förening utan en helt privat, så vi har inga omfattande stadgar.

Gusten
2010-02-08, 11:30
Om "rivning av väggen" enbart avser rivning av ytskikt så borde det
väl kunna gå på bostadsrättshavarens faktura. Föreningen kanske inte
får kostnaden betald genom någon försäkring och därför vill att så stor
del av kostnaden som möjligt går på bostadsrättshavarens försäkring ?

totiki
2010-02-08, 13:24
Jag förstår inte?
De kostnaderna från föreningen har väl inget med PEAB att göra, det var ju ett annat företag som var anlitat av föreningen. Den rivning de gör har att göra med uttorkningen, så vitt jag förstår.

I övrigt har det nog med att göra hur försäkringsbolagen delat upp ansvaret. Din hemförsäkring täcker inte det som gäller föreningens ansvar.

Jag håller med Gusten. Det verkar som föreningen räknat på kostnaden och kommit fram till att två basbelopp i självrisk är en högre kostnad än att betala för uttorkningen. Föreningen verkar ge dig ansvaret för att det inte funnits ett tätskikt och betecknar det som oaktsamt och därmed ditt delade ansvar. De har då delat upp kostnaden för föreningens åtgärder mellan dig och föreningen. Men informationen i ditt inlägg är oklar så jag gissar bara.

Det är nog bäst att du hör av dig till styrelsen och frågar hur de resonerat.

Konstigt, ifall mitt antagande stämmer, att de inte gjort upp om detta i samförstånd med dig utan bara ger dig en offert. En offert är ju iofs ett "förslag". Värre om det varit en faktura.