handdator

Visa fullständig version : Bokföringsprogram - tips?


Hallmat
2010-01-14, 08:42
Är det någon som kan rekommendera ett bra bokföringsprogram som passar för bostadsrättsföreningar?

Trötter
2010-01-14, 09:19
Är det någon som kan rekommendera ett bra bokföringsprogram som passar för bostadsrättsföreningar?


Det är svårt att rekommendera program av detta slag, det krävs en del förkunskaper inom bokföring för att bemästra programmen rent administrativt. Men det är inte svårt att lära sig.

Här är en länk till de mest förekommande bokföringsprogrammen på marknaden http://www.ekonomiprogram.biz/bokforingsprogram.htm
Det är bara att välja och vraka :1:

Hallmat
2010-01-14, 09:45
Jo, det finns en hel del att välja på. Har hittills bara testat UNI_BAS men det var väl så där. Har försökt hitta något som är mer eller mindre anpassat för just brf:ar men såna är svåra att hitta. Det finns många för "ideella föreningar" men jag gissar att en bostadsrättsförening har mer gemensamt med en "enskild firma" än en sådan.

Vore intressant att få ett konkret tips på ett program som någon faktiskt använder - och som denne tycker funkar bra för en brf.

Trötter
2010-01-14, 09:53
Detta program skall enligt företaget vara anpassat för föreningar, jag har inte testat. http://www.hogia.se/smalloffice/foreningar/

totiki
2010-01-14, 10:25
Vi använder spcs. Fast jag tror inte det spelar så stor roll vilket program man använder.

Myndigheterna har krav på att man använder dubbelt italienskt. Så alla program fungerar i grunden likadant.

Prata med revisorn. Varje program kan man modifiera efter ens egna behov. Och er revisor har full koll på detta. Betala honom för ett par timmar då ni bestämmer vilka konton ni skall ha med. Låt honom förklara varför och hur det fungerar. Man kan göra enkla mallar för när man använder debet eller kredit. Sedan kan han säkert ge telefonsupport till er ifall det dyker upp verifikationer som ni har svårt för att bestämma.

Vid årsredovisningen "bollar" ni med revisorn när det gäller att lägga in skatten, upplupna, förutbetalda o s v. Han kommer att hjälpa er tills han är nöjd.
Köp inte dyraste revisorn. Det finns bra revisorer som gärna hjälper er med detta för runt 6 - 10.000 per år, inklusive själva revisionen. Gör en upphandling där ni specifierar vilken hjälp ni kommer att behöva.

Behåll samma kassör i föreningen några år och ta in en assisterande kassör under tiden som får lära upp sig. Försök behålla kunskapen inom föreningen. I framtiden kan (beroende på hur stor föreningen är) tidigare kassörer fungera som revisorer (eller åtminstone som bollplank vid årsredovisningen).

Hallmat
2010-01-14, 13:51
Vi använder spcs. Fast jag tror inte det spelar så stor roll vilket program man använder.

Myndigheterna har krav på att man använder dubbelt italienskt. Så alla program fungerar i grunden likadant.
Det som gör det lite förvirrande är att det finns ”vanliga” bokföringsprogram, sen program som är inriktade på enskilda firmor (som jag blivit rekommenderad att använda) och program inriktade på föreningar (som jag också blivit rekommenderad att använda).

Vilket Visma (tidigare SPCS) program använder ni? Visma har alla tre typerna av program.

Behåll samma kassör i föreningen några år och ta in en assisterande kassör under tiden som får lära upp sig. Försök behålla kunskapen inom föreningen. I framtiden kan (beroende på hur stor föreningen är) tidigare kassörer fungera som revisorer (eller åtminstone som bollplank vid årsredovisningen).
Det är jag som är kassören…..och någon tid att lära sig detta fanns inte då den tidigare kassören gick och dog i somras. Och hon hade hand om allt. Och visste allt. Tidigare var hon ordförande (det var dock innan vi bodde i föreningen) och som sådan hade hon också hand om allt. Och visste allt. När hon sen dog blev det kaos och helt plötsligt visste ingen någonting. Jag har kört med manuell kassabok sedan jag tog över som kassör men så kan man ju inte hålla på år 2010….

totiki
2010-01-14, 14:39
Ett som heter Administration 1000, det är en äldre upplaga från 2006.

Saken är den att man kan namnge egna konton som man vill och tillse att endast dessa är tillgängliga i ens bokföring. Det hjälper revisorn till med, att få konton som stämmer med er verksamhet.
Jag använder internetbank och endast ett (1) kassakonto så kan man göra överföringar till de som lägger ut pengar, därifrån. Så slipper man handkassa. Fråga är om man inte måste ha kassaapparat nu efter nyår ifall man har en handkassa? Kanske inte.

Vi skickar inte ut några årsavgiftsavier, jag kollar saldot den 7:e att alla betalt. Aldrig varit något problem.
Momsen behöver du förmodligen inte heller tänka på.

Vet du hur kassaboken fungerar så kan du ju köra parallellt med den ett tag som kontroll på att det blir rätt i programmet.
Du får ju en manual till programmet. Den är till hjälp. Men bäst är att ha en bra revisorskontakt, denne ser till att du kommer igång och kan få löpande hjälp.
När man väl kommit igång är det i själva verket inte svårt alls.

Trötter
2010-02-17, 12:12
Ett enkelt och billigt sätt för bokföring är e- bokföring genom en bank. Där blir räkningar automatiskt konterade på angivet konto vid betalning. se länk http://www.swedbank.se/sst/inf/out/infOutWww1/0,,6781,00.html

pelleandersson
2012-03-01, 19:45
Jag vet att Fortnox kan lägga in en anpassad kontoplan för bostadsrättsföreningar. Den finns inte som standard, men fråga supporten så kan de läsa in den i programmet. Finns en hel del tips på bokföringsprogram (http://www.bokforingsprogram.me/) för den som vill veta mer.

Robarb
2012-03-01, 21:37
Ett grundläggande behov för ett bokföringsprogram för en bostadsrättsförening är att det stöder möjligheten till objekt- och projektredovisning.

Beroende på hur stor föreningen är samt hur omfattande verksamhet som bedrivs, så kan det vara bra om det finns flera dimensioner i kontosträngen.

De dimensioner jag efterlyser när jag har med fastigheter att göra är att det finns följande dimensioner:


Verksamhet
Aktivitet
Konto/resurs
Objekt
Projekt
Belopp

Som skäl för detta är att skilja på kostnader och intäkter kopplade till dels själva fastigheten och dels till föreningens administration samt även om det finns sidordnad verksamhet som enligt skattereglerna skall särredovisas.

De flesta kontoplaner i de enklare bokföringsprogrammen är ett sammelsurium av alla de ovan nämnda dimensionerna.

Et exempel: Om Du skall genomföra ett större projekt så bör Du för senare analyser kunna se vilka kostnader som ingått i projektet. Det är projekteringar, myndighetskostnader, entreprenadkostnader, konsultkostnader mm mm. Om dessa kostnader sprids över olika kostnadsslag så är det ett tämligen omfattande manuellt jobb att sammanställa projektets kostnader till slutredovisningen.

Men som sagt, allt beroende på föreningens omfattning och verksamheter.

SBCS 2000 eller Xor ger ett visst stöd till tankegången men inte fullt ut. vill man ha allt så är man uppe på nivåer som är oförsvarbara för en bostadsrättsförening.

tette
2012-03-01, 22:44
Tänk om.... fler styrelser skulle börja göra skäl för sitt arvode.
Då skulle de flesta bostadsrättsföreningar ha ett eget ekonomiprogram.
Vilket i sin tur skulle leda till att all förvaltning skulle bli oerhört mycket billigare.

Kardemumman av det hela skulle bli konkurrens, som i de flesta andra branscher. Bara de som gör ett bra arbete till rätt pris får uppdrag.

Och HSB, Riksbyggen,SBC skulle gå omkull eller bli bättre organisationer.