handdator

Visa fullständig version : Lokal - ej permanentboende

Damodred
2008-05-06, 05:10
Hejsan

Tänkte höra här vad som gäller. Om några dagar börjar budgivningen på en lokal som jag är mycket intresserad av, men innan jag gör allt för mycket för att få den så har jag några frågar. Det är en källarlokal egentligen, halvsutteräng typ. Iaf, den har ett riktigt fint kök som visserligen saknar spis/ugn. Saknar även dusch men har toalett. Enligt specifikationerna så får inte lokalen nyttjas som permanentboende, jag skulle vilja veta om det går att ändra på - om jag rustar upp den till riktig standard. Har försökt få tag på styrelsen men det har varit svårt. Kan det vara lagarna som hindrar för att standarden är för låg, eller kan föreningen sälja en lokal i en bostadsrättsförening med syfte att inte bo i den - även om det inte går att nyttja lokalen som butik eller liknande (dels pga läget och dels pga hur huset är byggt). Kan även föreningen säga att de tillåter permanentboende om man gör förändringarna som krävs, men neka till större förändringar av lokalen?

Tack på förhand

Mvh

Admin
2008-05-06, 06:14
Ja, det finns vissa villkor som måste uppfyllas för att en lokal ska kunna göras om till permanentboende (utöver det självklara, dvs att det måste finnas dusch/bad och spis, och att resursförsörjning för detta finns). Jag är tyvärr inte insatt i vad just dessa villkor är och kan inte svara på vad det är som gör att just den lokal du nämner här inte är klassad som permanentboende. Det är som regel att min. standard för permanentboende inte uppfylls, men det kan kanske också vara att föreningen helt enkelt inte vill att lokalen ska användas för permanentboende av något skäl (t.ex skattetekniska).

Lagar och olika regelverk avgör om lokaler kan göras om till permanentboende och vad som i så fall krävs, men denna bit är som sagt inget i alla fall jag satt mig in i.

Om det inte finns några tekniska hinder så avgör föreningen (styrelsen eller via stämmobeslut) om lokalen ska upplåtas som permanentboende. Men om du köper lokalen innan det garanterats skriftligt att lokalen kommer att kunna användas som permanentboende så tar du en risk genom att du aldrig har någon garanti för att så kommer att ske.

Jag rekommenderar starkt att du försöker hitta ett sätt att få tag på styrelsen för att ställa dina frågor om detta. Det är inte alls säkert att styrelsen vet vad som gäller, men det är nog där man i alla fall måste börja för att kunna reda ut hur det ligger till.

De viktigaste frågorna till styrelsen är om de är positivt inställda till att lokalen görs om för att kunna godkännas för permanentboende (vilket du måste ha skriftliga garantier för innan budgivning, om detta är av stor vikt för ditt beslut och ditt bud) samt vad som krävs för att lokalen ska kunna fungera för permanentboende).

stephan
2008-05-06, 09:02
Detta är en "stor" fråga, som jag är säker på måste tas genom ett stämmobeslut.
Det handlar om föräkringar, brandskydd och en del annat.

Björn lunden skriver i sin bok "Bodtasdsrätt" följande.
Fastighetsbeskrivningen i den ekonomiska planen ska innehålla följande:

"Lägenheternas antal, uppdelat på bostadsrättslägenheter, och övriga lokaler, upplåtelseform (bostadsrätt, hyresrätt eller föreningens egna utrymmen), användnngssätt, storlek (antal rum och kvadratmeter) och en kortfattad lägenhetsbeskrivning"

j.a
2008-05-06, 09:44
Jag hinner inte ge ett fullt svar nu men här måste man göra en mycket noggrann kontroll.

Bortsett ifrån att föreningen skall upplåta en ny bostadsrätt i föreningen, vilket i sin tur kräver stämma m.m. så krävs även bygglov för ändrad användning från lokalverksamhet till bostadsändamål - annars får man inte bosätta sig på platsen.

Dessutom kan det bli skattekonsekvenser i det fall den inte kan användas för bostadsändamål, om man har gamla uppskov eller tänker sig nya.

Det är således många olika faktorer som utgör en risk i detta så se verkligen till att mäklaren redogör för alla konsekvenser - detta ligger i mäklarens skyldighet. Dessutom måste du tala med både kommunen och skatteverket.

Det lär blir svårt med bindande besked från styrelsen eftersom saken ligger i stämmans händer.