handdator

Visa fullständig version : Hyra in extern ledamot

millan
2010-01-05, 11:22
Hejsan,
jag vill gärna höra era synpunkter då jag har planer på att starta ett företag som just erbjuder styrelser att hyra in en extern ledamot och även då som ordförande.Det kommer inte bara röra sig om att sitta av tiden utan att hjälpa styrelser med bl.a hur man arbetar i en styrelsen, strukterera upp arbetet, helt enkelt utveckla styrelserna. Även hjälpa till med budget och underhållsplanering osv. Allt som har med styrelsearbetet att göra, men inte att ta över förvaltningens roll.
Helt enkelt lägga en grund för styrelserna att arbeta efter.

Jag vill gärna ta del av era tankar och funderingar kring detta:13:

stephan
2010-01-06, 11:09
Jag tror mig veta att många bostadsrättstyrelser i detta land behöver en utomstående duktig ledamot.

1. om peronen dessutom är duktig att lära ut sin kunskap skulle det verkligen vara lätt att tillexempel "slå ut" den dåliga utbildning som "kollosserna på lerfötter" (HSB, Riksbyggen och SBC) lär ut i sin grundutbildning av styrelseldamöter.

De börjar ju med "hjärntvättning" hur bra deras usla organisationer är.
Därefter kör de med en standardutbildning som inte speglar verkligheten.

2. Ofta i bostadsrättsstyrelser överlåter man på förvaltningen att sköta det mesta. Styrelseldamöterna blir för nära vänner med förvaltaren och "sätter sig i dennes knä".
En utomstående duktig ledamot skulle kunna styra upp detta bättre. Risken finns ju här att förvaltaren och denna blir för "bundis med varandra".

Ja fördelarna överväger nog nackdelarna av att ha en "utomstående" i sin styrelse.

MikHo
2010-01-06, 13:18
Finns ju även risken att styrelsen "sätter sig i den utomståendes knä".

Det positiva som jag ser i att ha en utomstående i styrelsen är att detta är en person som troligtvis (kan ju faktiskt förekomma) inte har några känslomässiga band till boende i föreningen utan endast en strikt yrkesmässig relation.

Det som millan beskriver låter till stor del som vad en del förvaltare gör för föreningar idag. Alla kanske inte har det så men en del har....

totiki
2010-01-10, 20:59
Du kanske kan söka efter lämpliga kandidater till ditt företag på detta forum.
Vilken typ och storlek av ersättning hade du tänkt dig?