handdator

Visa fullständig version : Värmeproblem i brf lgh

rosenlorden
2010-01-03, 22:32
Hej, bara lite nyfiken på vad som gäller och hur det fungerar. Jag har läst en del trådar om "liknande" här. Vi har fjärrvärme som sedan kan justeras i varje byggnad här med olika uttemperaturer till de befintliga radiatorerna i lägenheterna. Cirka 27 lägenheter per byggnad * 8. Här har vi runt 19-20 grader med kallras från i stort sett varje vägg p.g.a att vi är gavellägenhet. Så det är riktigt rått o kallt hela tiden mkt pga kallrasen som gör det mer påtagligt.
Tjock tröja och tofflor (iskalla golv) är ett måste och saker som soffa, säng och dylikt känns alltid väldigt kalla när man vidrör dem.

Mkt av problemen verkar bestå i att vi ej har möjlighet att justera elementen, det är endast på eller av. Tanken var vid ett stambyte att det skulle uppgraderas och styras centralt via temp avläsare utomhus. Men detta verkar inte slagit väl ut. Sen hos mina kompisar i ett annat hus har dom det alltid behagligt med 22-23 grader och får stänga av element emellanåt. Verkligen bra system Riksbyggen prackat på oss..

Lite teknisk kuriosa, vi fick det väldigt behagligt här i några dagar då vår egen vaktmästare justerade uttemperaturen till 80 grader ut till radiatorerna, lite i mesta laget, men det var sköna dagar att slippa frysa med cirka 23 grader inomhus som resultat. Men RB råkade tajma in ett besök strax efter och sänkte till 50 grader ut med 18 grader som resultat och tog med sig kortet man är tvungen att ha för att justera tempen. Jag klagade direkt och efter någon VECKA kom dom och höjde ynka 5 grader till 55 med ej märkbar effekt hos oss. Våra element verkar dock fungera som dom ska men det är så få och stor yta att det måste banne mig komma HETT vatten i dom för att motverka dessa kallras.

Men om dom höjer där nere så påverkas väl inte kostnaden till fjärrvärmeverket här? Man betalar väl dom för att få en temp på cirka 21 och sedan har byggnaden en certifiiering för hur mkt energi den gör av med?
Börjar bli jobbigt att tjata på RB om detta och grannarna här säger likadant att det verkar hopplöst att få det behagligt inomhus. Hur ska jag agera vidare? Kan jag själv kanske bli ansvarig för att justera in rätt temperatur här? Fruktansvärt om det ska ta minst en veckas tid för att få hit RB.

totiki
2010-01-03, 23:27
Temperaturen bör justeras efter innetemperaturen och inte utetemperaturen. Detta för att man skall få den temperatur i alla lgh som man kommit överens om. Det är likaprincipen det handlar om.
Man kan ha termostater på varje element som känner av innetemperaturen.

Fjärrvärme är skit som systemet är utformat. De tar ut så stora överpriser de kan idag.
Värmeförlusterna i tilloppsledningarna (i gatan utanför) är så stora på fjärrvärme så ifall detta räknades in i energideklarationen skulle värdet bli 5-600 kwh per kvm på ett hus som idag har under 100.

rosenlorden
2010-01-04, 12:55
Ja jag instämmer, nu har RB varit här och mätt och vi skulle enligt deras dosa ha 21,5 grader här och dom ovanför ungefär samma. ÄNDÅ är det så rått och kallt här inne, man känner sig helt nedkyld och går man omkring så blir man typ nedkyld.

Dom där ovanpå säger likadant. Måste bero på att väggarna här (gavel läge) kyler ner saker och ting? Hur ska jag agera vidare med detta? Blir snart tokig. Lite kuriosa, både våran termometer och dom där ovanpå visade strax under 20, men man får väl anta att hans mätinstrument är kalibrerat..

j.a
2010-01-04, 21:17
Ni kan kräva att styrelsen mäter temperaturen så att ni får ett oberoende utlåtande (se nedan). Sedan skall ni jämföra detta med Socialstyrelsens allmänna råd om temperatur inomhus SOSFS 2005:15. Häri framgår att golvtempertur under 18 C är indikation på att något är fel m.m.

Fastighetsägaren är skyldig att se till att temperaturen inte medför olägenhet för människors hälsa (9 kap 3 § Miljöbalken) och dessutom skall denne fortlöpande kontrollera och motverka att sådan olägenhet uppstår (26 kap 19 § Miljöbalken)

Essa
2010-01-04, 23:48
Men om dom höjer där nere så påverkas väl inte kostnaden till fjärrvärmeverket här? Man betalar väl dom för att få en temp på cirka 21 och sedan har byggnaden en certifiiering för hur mkt energi den gör av med?

Jag har för mig att man betalar för använd effekt som räknas ut med skillnaden i temperatur på inkommande och återgående vatten och genomströmmningen.

Det vill säga varje grad höjd innetemperatur blir dyrare än den föregående graden, som för alla andra värmekällor.

rosenlorden
2010-01-05, 02:40
Tack för de rappa svaren! Enligt vad jag har läst på socialstyrelsens rekommendationer så ska även golvtemperatur mätas vilket ej gjordes ens. En liten fråga om mätning av golv, kan man lägga en termometer på golvet och få en ungefärlig temperatur genom detta? ( skall vara 18 grader minst enligt soc nämnden)

Har också hittat information nu som beskriver den OPERATIVA temperaturen. Som mäts med ett annat instrument t.ex. en globtermometer. Den tar hänsyn till både luftens temperatur och strålningstemperaturen
från omgivande ytor, och återger bättre hur människor uppfattar det termiska klimatet. Här användes inte ett sådant instrument, utan en vanlig kontakttermometer.

Ganska intressant hur 21 grader i en lägenhet kan "upplevas" som mycket mindre i en annan tack vare kalla väggar / golv. Frågan är bara hur mkt man kan gå vidare med detta då det säkerligen skulle betyda att dessa byggnader måste tilläggisoleras för att bli kvitt dessa köldväggar / golv!

MikHo
2010-01-05, 09:09
Jag har för mig att man betalar för använd effekt som räknas ut med skillnaden i temperatur på inkommande och återgående vatten och genomströmmningen.

Det vill säga varje grad höjd innetemperatur blir dyrare än den föregående graden, som för alla andra värmekällor.

Stämmer med min uppfattning av prissättningen.

rosenlorden
2010-01-06, 19:52
Okej då förstår jag prissättningen och givetvis varför man vill hålla nere uttempen på elementen. Har två termometrar där RB var och mätte 21.5 grader med sin "antenn termometer". Båda mina visar 18.5 grader!

Sen frågade jag om lägenheterna är olika justerade i elementen beroende på om man har gavellägenhet eller inte, men det är exakt samma genomströmmning för alla lägenheter i huset oberoende position. Detta måste väl ändå vara lite konstigt då gavelläge i regel alltid får kallare inomhusklimat när man har flera sidor mot utomhus som genererar kyla!?

Lösningen borde väl vara, justera våra element så att de levererar mer värme, alternativt höja uttemperaturen från start och sänka inställningarna på de andras lägenheter som inte har gavelläge / korrekt temperatur :12:

Ska ta kontakt med fastighetsansvarig här och prata med honom också. Känns tröttsamt att frysa häcken av sig när polarna i ett annat hus får stänga av element för att det blir för varmt istället :15:

kvackis
2010-04-05, 18:18
Kontakta mijöförvaltningen på kommunen de kan göra temp mätningar och vet vad som gäller och kan kräva åtgärder