handdator

Visa fullständig version : PEAB/HSB åtgärdar ej anmärkningar vid besiktning av badrum i brf

ziirej
2009-12-24, 00:26
I maj 2008 köpte vi en nyproducerad lgh. Vid en ombesikning konstaterades av besikningsman att badkarsblandaren ej var godkänd. Man har placerat en blandare med cc-mått 150 mm på utkommande rör med cc-mått 164 mm varvid dubbla excentrar används. Dessutom felar utkommande rör 10 mm i höjd så allt ser snett ut och ligger 145 mm från vägglivet.

Trots att detta finns som en punkt i besikningsprotokollet åtgärdas detta inte. Kostnaden blir för hög anser PEAB/HSB då tätskiktet ej får skarvas. Istället har man kommit fram till en ersättning om 5000 kr/hushåll.

Vid en eventuell försäljning kan vi ju bli ålagda att själva stå för kostnaden att åtgärda detta, eller dra av kostnaden på priset, och då räcker ju inte 5000 kr speciellt långt.

Märkligt då man betalat fullt pris och ej får fel åtgärdat.

Till saken hör att erbjudandet om ersättning upphör vid årsskiftet. Föreningen har drivit detta utan framgång och nu undrar jag om det finns någon som vet hur man går tillväga då jag inte tänker acceptera ersättningen utan vill ha det jag betalt för. DVS ett godkänt utfört arbete.

Kommentar från Admin
Se tråden;
Defekter på nybyggd lägenhet i brf - Ersättning? (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=11373)