handdator

Visa fullständig version : Installering av vattenmätare i brf, betalas av bostadsrättshavare?

Rickard
2009-12-21, 00:49
För drygt två år sedan kaklade jag badrummet. Jag meddelade styrelsen om att jag skulle renovera.

Jag passade samtidigt på att dra in vattenledningarna i väggen. Man kommer dock åt dem genom en inspektionslucka där det också går att stänga av tillförseln.

Nu har styrelsen beslutat att det ska installeras vattenmätare i alla badrum. I mitt fall blir det trångt att få till det och eventuellt får man bryta upp väggen från köket för att slippa riva i kaklet.

Enligt styrelsen är det mitt ansvar att ha ledningar tillgängliga för föreningen och de vill att jag står för merkostnaderna, så jag undrar om detta stämmer? Det måste ju vara vanligt att man vill ha ledningarna innanför kaklet när man gör om sitt badrum.

Trötter
2009-12-21, 10:39
Det är lite tunt med information.

Några frågor.

Hur har styrelsen kommit fram till detta beslut?
Finns det ett stämmobeslut att installera vattenmätning på angiven/angivna plats/er?
Varför ska mätningen placeras på den angivna platsen som medför extra arbete, "stora ingrepp"?
Ska alla i föreningen få individuell vattenmätning och varför?
När du utförde renoveringen av våtutrymmet för två år sedan, förankrade du detta med styrelsen?Ingreppet som du beskriver är inget normalt underhåll och därmed kräver det ett stämmobeslut för att kunna genomföras.

Som jag tolkar ditt inlägg, om nu inte styrelsen har ett stämmobeslut om detta, så kan inte detta ingrepp ske på din bekostnad.

MikHo
2009-12-21, 11:24
Låter konstigt att placera vattenmätare endast i badrummet. Hade varit "bättre" att placera vattenmätaren på inkommande ledning till lägenheten, för att få med kök också.

Gusten
2009-12-21, 12:17
Oavsett om det är styrelsen eller stämman som tagit beslutet blir det
nog föreningen som får ta alla kostader, som per lägenhet antagligen
blir lika stor för små och stora lägenheter. Det kan behövas två
mätare per lägenhet om det är separata badrums- och köksstammar.