handdator

Visa fullständig version : Vem bär ansvar för förlorat förråd och saker?

Nyfikon
2009-12-11, 15:09
Sedan ett halvår tillbaka har jag bott i en nyombildad bostadsrätt och är alltså en av få i huset som har en sådan. Vid inflyttningen blev jag tilldelad ett förråd av en av styrelseledamöterna. Han visade mig till förrådet, gav mig samtliga nycklar till det och sa att det var mitt. Nu när jag ska gå ner och hämta mina saker till julen är låset utbytt och mina saker är borta! När jag ringer ledamoten som tilldelat mig förrådet säger han att det inte är mitt och ger mig numret till en annan person som ska ha gett bort mitt förråd som efter åtskilliga försök till kontakt inte svarar.
Hur går jag vidare? Vem bär ansvaret och kan jag i så fall få någon form av ersättning ifrån någon? Det är ju en styrelsemedlem som uppenbarligen står för själva "inbrottet" och "utbytet" av förrådet, men är det dem personligen som blir ersättningsskyldig eller är det styrelsen och därmed föreningen som betalar? Det blir ju indirekt mina egna pengar som betalas ut som ersättning i så fall?

Tacksam för svar och synpunkter!
Anna

totiki
2009-12-11, 15:53
Sedan ett halvår tillbaka har jag bott i en nyombildad bostadsrätt och är alltså en av få i huset som har en sådan.
Är inte hela huset ombildat? Utan bara några få lgh?

Vid inflyttningen blev jag tilldelad ett förråd av en av styrelseledamöterna. Han visade mig till förrådet, gav mig samtliga nycklar till det och sa att det var mitt. Nu när jag ska gå ner och hämta mina saker till julen är låset utbytt och mina saker är borta! När jag ringer ledamoten som tilldelat mig förrådet säger han att det inte är mitt och ger mig numret till en annan person som ska ha gett bort mitt förråd som efter åtskilliga försök till kontakt inte svarar.
Hur går jag vidare?
Kontakta den ledamot du haft kontakt med igen. Meddela att du kommer att anmäla denne respektive den andra personen för egenmäktigt förfarande samt stöld av dina julsaker bl a. ifall de inte åtgärdar det inträffade snarast.
Du vill givetvis ha tillbaka dina saker.

Vem bär ansvaret och kan jag i så fall få någon form av ersättning ifrån någon? Det är ju en styrelsemedlem som uppenbarligen står för själva "inbrottet" och "utbytet" av förrådet, men är det dem personligen som blir ersättningsskyldig eller är det styrelsen och därmed föreningen som betalar? Det blir ju indirekt mina egna pengar som betalas ut som ersättning i så fall?

Ansvaret är styrelsen som gett "någon" annan ditt förråd (behöll styrelsen egna nycklar till ditt förråd, märkligt? Man skulle nästan kunna tro att det var planerat i förväg). I den mån förrådet ej ingår i upplåtelseavtalet är allt handhavande av förrådet styrelsens ansvar. Eftersom det då är föreningens egendom.

Den del av det som eventuellt återbetalas till dig som utgör ditt andelstal (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=13010), är det du själv betalar.
Motionera till årsstämman om att avsätta styrelsen eftersom de inte ens klarar av skötseln av förråden. Förtroendet för att de då skall klara den alltmer invecklade skötseln av föreningen som helhet, måste vara totalt kört i botten, efter detta. Yrka på att neka dem ansvarsfrihet, åtminstone.

stephan
2009-12-11, 16:02
Vad jag förstår eftersom låset är bytt och du fick nycklarna har någon brytit upp låset, eller öppnat det med hjälp av låssmed och därefter bytt låset?

Känns inte som någon ide att rota och lägga ner någon tid själv för att lösa detta. Du kommer troligen bara att bli bemött den ena säger si den andra säger så....

Gör en lista på vad du hade i förrådet och gå till polisen och gör en anmälan.

Det är polisens sak att sedan utreda vem som gjort vad.

Vad är det för människor som styr i bostadsrätter. Läste igår att styrelsen hade 5 medlemmar i en helt vanlig bostadsrättsförening medelåldern var 70 år.

Vakna ni som är lite yngre än dessa och var med och bevaka era intressen...

Nyfikon
2009-12-13, 23:41
Alla lägenheter är inte ombildade. Endast några få är bostadsrätter men målet, vad jag har förstått, är att fler ska bli det så småningom. Med tanke på att jag förmodligen ska bo kvar här i framtiden vill jag inte göra mig osams med någon. Jag ger dem en ärlig chans att gottgöra. Jag har kontaktat flera stycken, pratat in meddelanden på telefonsvarare, skrivit mail osv. Dock utan resultat!
Låset var alltså ett hänglås av större modell. Det lär ha krävts en större tång alternativt vinkelslip för att få loss det. Jag undrar ju då varför man lägger ner så mycket energi på att bryta sig in och lämna över det till någon annan, när de bara hade kunnat komma upp till mig och meddela att ett byte skulle ske.
I förrådet fanns några få saker, bara någon enstaka av värde. Nu är det även så olyckligt, att jag inte skrev upp varenda pinal jag låste in och kan därför inte med säkerhet uppge allting som fanns där. Om det nu är så, att de som tömde förrådet erkänner detta, sakerna är borta och ingen har skrivit upp vad som fanns där, skulle ju jag rent teoretiskt kunna hävda att jag hade en massa dyra prylar där. (vilket jag förstås inte tänker göra) Vilken typ av brott skulle detta vara?

stephan
2009-12-14, 09:20
egenmäktigt förfarnade.

Essa
2009-12-14, 10:54
..., skulle ju jag rent teoretiskt kunna hävda att jag hade en massa dyra prylar där. (vilket jag förstås inte tänker göra) Vilken typ av brott skulle detta vara?

kallas bedrägeri

Trötter
2010-01-05, 12:52
Alla lägenheter är inte ombildade. Endast några få är bostadsrätter men målet, vad jag har förstått, är att fler ska bli det så småningom. Med tanke på att jag förmodligen ska bo kvar här i framtiden vill jag inte göra mig osams med någon. Jag ger dem en ärlig chans att gottgöra. Jag har kontaktat flera stycken, pratat in meddelanden på telefonsvarare, skrivit mail osv. Dock utan resultat!
Låset var alltså ett hänglås av större modell. Det lär ha krävts en större tång alternativt vinkelslip för att få loss det. Jag undrar ju då varför man lägger ner så mycket energi på att bryta sig in och lämna över det till någon annan, när de bara hade kunnat komma upp till mig och meddela att ett byte skulle ske.
I förrådet fanns några få saker, bara någon enstaka av värde. Nu är det även så olyckligt, att jag inte skrev upp varenda pinal jag låste in och kan därför inte med säkerhet uppge allting som fanns där. Om det nu är så, att de som tömde förrådet erkänner detta, sakerna är borta och ingen har skrivit upp vad som fanns där, skulle ju jag rent teoretiskt kunna hävda att jag hade en massa dyra prylar där. (vilket jag förstås inte tänker göra) Vilken typ av brott skulle detta vara?

Om du i detta har en misstanke om brott så vänd dig till polismyndigheten med en anmälan. Du behöver inte uppge hur brottet skall rubriceras det fixar åklagaren. Jag skulle få det till grov stöld.

Jonte_1953
2010-04-28, 08:54
Som jag ser det finns det tre olika sätt som du kan ha fått förrådet och hur du skall göra beror på vilket sätt.
1. Du har fått förrådet upplåtet med bostadsrätt. Då skall det stå i ditt upplåtelseavtal och förrådet är då ditt lika mycket som din bostadslägenhet.
2. Du har skrivit ett sidoavtal med föreningen om förrådet (BRL 6 kap 10 §). Då är förrådet också ditt så länge du följer bestämmelserna i avtalet.
3. Du har mintligen blivit tilldelad ett förråd. Inga villkor om uppsäkning eller annat finns då att bryta mot.